13-19 stycznia

Redakcja
Jarosław Modzelewski, Słoje z pigmentami, 2001, tempera żółtkowa na płótnie, 87 × 90 cm
13-19 stycznia
Jarosław Modzelewski, Słoje z pigmentami, 2001, tempera żółtkowa na płótnie, 87 × 90 cm

Gorzów Wielkopolski

Nowe prace na płótnie i na papierze pokaże w piątek (17.01) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim Basia Bańda. Na wystawie Idę na dwór zobaczymy kolejne obrazy artystki o sensualnych, organicznych formach. Choć abstrakcyjne, odnoszą się one do bardzo konkretnych doświadczeń – odczuć związanych z przeżywaniem fali upałów w centrum miasta czy uczucia przyjemności płynącej z przechadzki po lesie.

Katowice

Monograficzna wystawa poświęcona Słowackiej Nowej Fali otworzy się w sobotę (18.01) w katowickim Rondzie Sztuki. Kuratorowana przez Elę Porubänovą i Rudo Prekopę wystawa Fotografia czechosłowacka lat 80./Członkowie i przyjaciele Słowackiej Nowej Fali przedstawi dorobek fotografów skupionych wokół Wydziału Fotografii FAMU w Pradze na początku lat 80. Członków grupy łączyło stosowanie podobnych technik tworzenia fotografii, opartych głównie na pozowaniu i multimediach. Odchodząc od modernistycznej fotografii przedstawiciele Słowackiej Nowej Fali należeli do prekursorów myślenia postmodernistycznego na czechosłowackim gruncie.

Kraków

Shefter Gallery otworzy nowy rok indywidualną wystawą młodej krakowskiej artystki Kai Pilch. W ramach Soda Zen Resort artystka zamieni wystawienniczą przestrzeń na coś pomiędzy ogrodem zen a SPA. Oczyszczając przestrzeń zgodnie z prawidłami zen rzeźbiarka pójdzie przy tym nieco dalej – prezentowane w galerii obiekty czyścić będą powietrze dzięki autorskiej mieszance sody, którą zostaną pokryte, a drewniane instalacje przy okazji emitować będą relaksujące olejki eteryczne.

Lublin

Wystawa Artura Trojanowskiego Przypadek jako wypadkowa wielu zmiennych otworzy się w piątek (17.01) w Galerii Białej w Lublinie. Znajdą się na niej prace z powstającego w ciągu ostatnich trzech lat cyklu Diagramy – wielkoformatowe obrazy, instalacje, animacje i prace dźwiękowe. Artysta nawiązuje w nich do tradycji awangardy, jednocześnie uzupełniając je o współczesne tematy, dotyczace lokalnych i globalnych problemów.

Opole

Pierwszą noworoczną wystawą w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu będzie otwierany w piątek (17.01) solowy pokaz Pauliny Ptaszyńskiej zatytułowany Fale. Pozornie czysto abstrakcyjne prace artystki w rzeczywistości stanowią specyficzny przykład realizmu, portretujący zjawiska fizyczne, przede wszystkim tytułowe fale – dźwiękowe i świetlne. Ptaszyńska sięga także m.in. do obserwacji meteorologicznych prowadzonych w ostatnich latach w Opolu, a jednocześnie eksploruje też potencjał zakłóceń oraz błędów pomiarowych i zwraca uwagę na względność naszego aparatu poznania.

Paulina Ptaszyńska, Ciała niebieskie – Noc, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu

Orońsko

Trzy nowe wystawy otworzą się w sobotę (18.01) w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Przesunięcia. Pierwiastki performatywne w twórczości pracowników Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu przyglądać się będą działaniom na styku rzeźby i performansu w praktyce szeregu artystów związanych z poznańską uczelnią, w tym Janusza Bałdygi czy Sławomira Brzoski. Struktura bieli Janusza Janczego prezentować będzie prace artysty programowo łączące formalistyczne, geometryczne kompozycje z PCV z sensualnymi elementami zaczerpniętymi z natury. Indywidualną wystawę zaprezentuje też Małgorzata Kopczyńska. Na Ambiwalencji zobaczymy pokryte złotem rzeźby, mające balansować pomiędzy pięknem a dowcipem. Przy okazji potrójnego wernisażu zaprezentowana zostanie też nowa praca w orońskim parku rzeźby – geometryczna kompozycja Marleny Kudlickiej velevet mind marble thoughts.

Poznań

W najbliższy czwartek (16.01) swój doktorat w Galerii Piekary bronić będzie pod okiem Dominika Lejmana Piotr Ambroziak. W Sile wyczerpanego GESTU artysta koncentrował się będzie na potencjale tytułowego gestu malarskiego, od dynamicznych ekspresyjnych gestów, gestych faktur i wydrapanych linii po delikatne, automatyczne ruchy pędzla. Specyficznym rodzajem gestu są wreszcie pojawiające się w pewnym momencie w praktyce artysty neony, zmieniające barwy obrazu, uwypuklające fakturę i potęgujące ekspresję.

Szczecin

Rodzeństwu artystów, Marii Wasilewskiej i Andrzejowi Wasilewskiemu, przypadło żyć w dwóch miastach uznawanych za bastiony drobnomieszczańskich wartości – Krakowie i Poznaniu. W otwieranej w środę (15.01) w szczecińskiej galerii Jedna Druga wystawie Złotówa, kuratorowanej przez Mikołaja Iwańskiego i Monikę Szpener, Wasilewscy skonfrontują owe stereotypy ze stanem faktycznym. Będzie to opowieść skoncentrowana przede wszystkim na chciwości, zilustrowanej w dowcipie o drucie, który powstać miał, gdy mieszkaniec Poznania i Krakowa przeciągali, każdy w swoją stronę, złotówkę.

Warszawa

Ready made’y to rzecz nie tylko z pola sztuk wizualnych – co najmniej równie bogatych możliwości dostarczają one w poezji. Pomoc w wyczuleniu na nie ucha zaoferuje podczas dzisiejszych (13.01) warsztatów na Wydziale Sztuki Mediów stołecznej ASP Ilona Witkowska. Laureatka m.in. nagrody poetyckiej Silesius udowodni podczas nich, że poezję niekoniecznie trzeba pisać, można ją także wyłuskać z zasłyszanych na ulicy rozmów, filmowych dialogów czy telewizyjnych programów.

Znana z aktywistycznych działań na rzecz środowiska Anna Siekierska otworzy w piątek (17.01) solową wystawę w Miejscu Projektów Zachęty. Chwasty i ludzie wychodzić będą od konkretnych miejsc, miejskich nieużytków takich jak Stadion im. Edmunda Szyca w Poznaniu i Wawerskie Zakole Wisły w Warszawie, by poprzez nowe instalacje, fotografie i filmy artystki zbudować szerszą opowieść o miejskich ekosystemach, czy wręcz manifest przeciw marginalizowaniu obecności nie-ludzkich sąsiadów.

Tomasz Kowalski, 2019, olej na płótnie, 122 × 137 cm

Rusza też nowy sezon w prywatnych galeriach. Również w piątek (17.01) nowe obrazy pokaże u Dawida Radziszewskiego Tomasz Kowalski. Na wystawie Duch, aktor, rzecz rozmiłowany w duchologicznych wizjach sztuki i kultury przeszłości artysta wykreuje świat, w którym głębokie lata 90. zdają się trwać do roku 2020.

W sobotę (18.01) z kolei w Rastrze zobaczymy pierwszy wspólny pokaz Michała Budnego i Kajetana Sosnowskiego, pokrewnych w przejrzystości i subtelności stosowanych form oraz purystycznym stosunku do materiału jako esencji pracy. Na Układzie Równowartościowym zobaczymy prace obu artystów bazujące na gestach – bryły Budnego oparte na choreograficznych ruchach dłoni czy ramion oraz szyte obrazy Sosnowskiego, nawiązujące do podstawowych czynności związanych z szyciem i osłanianiem ciała.

Również w sobotę (18.01) w Galerii Salon Akademii Koneser otworzy się wystawa Gdańsk – Warszawa. Wspólne historie – kryterium koloru, konfrontująca artystów związanych z gdańską i warszawską akademią, koncentrująca się na malarstwie i stosunku do koloru. Ekspozycja akcentować będzie nie tylko odrębna specyfikę obu środowisk, ale i łączące je nici, jak historia „szkoły sopockiej”. Zobaczymy na niej zarówno obrazy klasyków koloryzmu, jak i przede wszystkim współczesne prace, nieraz wchodzące z tą tradycją w krytyczny dialog.

Wrocław

Przy okazji piątkowego finisażu Wystawy Wzorowej we wrocławskiej galerii Entropia odbędzie się „wystąpienie okołomuzycznomatematyczne” Pawła Liska zatytułowane M=M – jak nietrudno się domyślić, literki „m” oznaczają w tym przypadku matematykę i muzykę. Artysta przekładał będzie pojęcia matematyczne na zdarzenia dźwiękowe, zadając pytanie na ile obie te sfery mogą być tożsame.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też