13–19 lutego
Elbląg
Dwie nowe wystawy kuratorowane przez Emilię Orzechowską zaprezentuje w czwartek (16.02) Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. I ❤️ to make you happy Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza, performera, choreografa, twórcy kostiumów, obrazów i obiektów, prezentować będzie przekrój twórczości artysty, jego unikalny język, niezależnie od medium oparty na szczerości, silnych emocjach, przeczuciach i instynktach. W elbląskiej wystawie Dziemaszkiewicz stawiać będzie pytania o granice pomiędzy zwierzęcością a człowieczeństwem, bólem a przyjemnością, namiętnością a spokojem. Skene gdańskiej artystki Magdaleny Peli będzie z kolei opowieścią o odpadach, gestach i przedmiotach stanowiących tło codzienności. W swoich pracach Pela wykorzystuje notatki i bazgroły, w których liczy się dla niej nie treść, a sam ślad pisma i obecności, przetwarzany na prace z wykorzystaniem szlachetnych materiałów i technik, posługując się m.in. haftem ręcznym, używając wosku pszczelego czy mineralnych pigmentów.
Gdańsk
W ramach pierwszej w tym roku odsłony cyklu CSW Łaźnia zatytułowanego Windows. Nowe Zjawiska w piątek (17.02) w tirze LKW Gallery przy ulicy Szopy w Gdańsku otworzy się wystawa Marianny Serockiej WONSZ. Artystka zaprezentuje na niej instalację inspirowaną historią zaginionej rzeźby Alberta Zalewsiego Pokusa z 1974 roku — brązowej figury węża, przez lata stojącej nad stawem w Parku Oliwskim, aż do lat 90., kiedy została ona ukradziona przez złomiarzy. Serocka rekonstruować będzie wężową rzeźbę Zalewskiego, używając jednak nieoczywistych materiałów, niedających się spieniężyć w skupie złomu.
Katowice
Dwie wystawy poświęcone górnośląskiej tożsamości otworzą się w tym tygodniu w Katowicach. W czwartek (16.02) w Muzeum Śląskim zobaczymy Doświadczanie miejsca — pokaz kilku spośród najciekawszych projektów fotograficznych opowiadających o regionie, powstałych po roku 2010, autorstwa Tomasza Liboski, Kai Raty i Krzysztofa Szewczyka. Ekspozycja koncentrować się będzie zarówno na widocznych w ich pracach relacjach pomiędzy ludźmi a miejscem, w którym żyją, jak i na zmianach zachodzących w ostatnich kilkunastu latach w samej śląskiej fotografii dokumentalnej, przekraczaniu dotychczasowych estetyk, tematów i sposobu konstruowania opowieści.
Dzień później (17.02) katowickie BWA zaprezentuje wystawę Podziemia. Subterra incognita, koncentrującą się na doświadczeniu czasu głębokiego, wybiegając w przeszłość i jej obraz zbudowany na wiedzy geologów i fantazji górników. Jednocześnie będzie ona stawiać pytania o warstwy eksploatowanych przez stulecia podziemi i ich obecność w kulturowej świadomości dziś, gdy wydobycie węgla dobiega końca. Opowieść o regionie, który przez dekady budował swoją tożsamość na przemyśle wydobywczym, a dziś mierzy się z jego długofalowymi konsekwencjami, współtworzyć będą prace m.in. Dominika Ritszela, Justyny Mędrali, Erwina Sówki czy Andrzeja Tobisa. Przy ekspozycji połączyły siły kadry dwóch lokalnych uczelni — ASP oraz Uniwersytetu Śląskiego, które planują dalszą systematyczną współpracę opartą na refleksji nad degradacją środowiska regionu poprzemysłowego i sposobami ratowania go.
Z kolei w sobotę (18.02) w Rondzie Sztuki otworzy się wystawa Bad Romance, czyli kolejna prezentacja powstającej od niedawna kolekcji współczesnego polskiego malarstwa mBanku. W roli kuratorów także występuje w tym przypadku dwójka osób artystycznych — Marta Antoniak i Tomek Baran. Pokaz wybranych prac z kolekcji oparli oni na relacjach pomiędzy poszczególnymi przedstawieniami mającymi charakter zarówno podobieństwa, jak i antagonizmu, odwołując się przy tym do psychologicznej koncepcji koluzji, zobrazowanej m.in. w klipie do cytowanego w tytule wystawy utworu Lady Gagi.
Lublin
Podwójny wernisaż szykuje na ten tydzień także Galeria Biała w Lublinie, która w piątek (17.02) zaprezentuje solowe pokazy lwowskiego artysty Włodko Kaufmana i Jarosława Perszko, autora rzeźb, obiektów i instalacji. Kaufman na wystawie Kruchości pokaże instalację przygotowaną z myślą o przestrzeni lubelskiej galerii, wykonaną z użyciem przede wszystkim wielkowymiarowego papieru. …i czterdziestu rozbójników Jarosława Perszko również przybierze formę monumentalnej instalacji site-specific, tym razem wykonanej jednak przy użyciu lamp neonowych, od kilku lat regularnie wykorzystywanych przez artystę wcześniej pracującego przede wszystkim w bardziej klasycznych materiałach, czyli kamieniu i metalu.
Opole
Dorobek Zygmunta Moryty, artysty ważnego dla środowiska opolskiego, choć rzadko wystawiającego, przyjmującego postawę outsidera i słabo rozpoznanego poza rodzimym miastem, przypomni Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu na otwieranej w piątek (17.02) monograficznej wystawie Trzech to już tłum. Kuratorki Joanna Filipczyk i Agnieszka Dela-Kropiowska opowieść o artyście zbudowały na pracach zgromadzonych w dawnej pracowni Moryty oraz artefaktach wypożyczonych z lokalnych muzeów. Składają się one na przekrojową prezentację twórczości artysty z okresu od lat 70. do jego śmierci w roku 2021, akcentującą symbiozę dwóch podstawowych mediów, którymi się posługiwał, czyli grafiki warsztatowej i malarstwa.
Warszawa
W piątek (17.02) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej otworzy się wystawa jednej z kluczowych postaci w historii rodzimej neoawangardy, jednak o tyle nietypowa, że jej bohaterką będzie nie artystka, a krytyczka, galerzystka, autorka wystaw i publikacji. Anka Ptaszkowska, bo o niej mowa, zapisała się w polskiej historii sztuki m.in. jako współzałożycielka Galerii Foksal i współautorka związanej z nią Teorii Miejsca, z kolei w Paryżu, gdzie przeprowadziła się na początku lat 70., współtworzyła z Danielem Burenem i krytykiem Michelem Claurą nie mniej ikoniczne miejsca: konceptualną Galerię 1–36 i Vitrine pour l’Art Actuel, łączącą księgarnię wyspecjalizowaną w publikacjach artystów z barem. Ekspozycja zatytułowana Anka Ptaszkowska. Przypadkiem prezentować będzie życie i dorobek bohaterki za pośrednictwem archiwaliów i prac m.in. Edwarda Krasińskiego, Mewy Łunkiewicz-Rogoyskiej, André du Colombier czy Carla Andre, a jej osią będzie scenariusz filmu autobiograficznego, napisany przez Ptaszkowską w 2016 roku. Scenariusz ten zrealizowała Anna Molska, której film Wyobraźcie sobie, że istnieje prawda w sztuce prezentowany będzie na wystawie. Jej otwarciu towarzyszyć będzie również premiera wydanej nakładem MSN książki Ptaszkowskiej Dom w Zalesiu – i jego pobocza.
Tego samego dnia (17.02) przy ulicy Koszykowej 60/62 odbędzie się też organizowane przez artystów we współpracy z Sesme Studio odsłonięcie muralu i premiera singla Franka Warzywa i Młodego Buddy Duża głowa, zapowiadającego ich debiutancką epkę Wykopki EP. Promujący kawałek mural będzie można zobaczyć na miejscu również w wersji rozszerzonej, wykorzystującej technologię AR.
Wrocław
W otwartej przed rokiem niezależnej galerii Nicponiej, zlokalizowanej na strychu poniemieckiej kamienicy na wrocławskich Karłowicach, otworzy się jutro wystawa K _ _ _ _ _ C _ _. Zorganizowana w wyniku ogólnopolskiego open calla walentynkowa ekspozycja skupiać się będzie zgodnie z tytułową sugestią na miłości, nie będzie jednak cukierkową opowieścią, a zróżnicowaną tak pod względem mediów i stylistyk, jak i podejść do tematu prezentacją różnorodnych doświadczeń związanych z miłosnymi relacjami, ale i ich przykrymi zakończeniami czy nieodwzajemnionymi uczuciami.
Z kolei w piątek (17.02) w galerii Entropia otworzy się indywidualna wystawa Kostasa Kiritsisa Sztuka wojny. Motywem powracającym w pracach artysty — kolażach, fotomontażach, obiektach i książkach fotograficznych — są maszyny wojenne, które pozostają jednak niemal niewidoczne, mają charakter zjaw wtopionych w krajobrazowe tło. Zainteresowanie artysty tematem najnowszych technologii wojskowych związane jest po części z osobistą traumą twórcy, urodzonego w Polsce syna greckich uchodźców, z biografią naznaczoną stałą, choć niebezpośrednią obecnością wojny. Nie są one jednak bezpośrednim komentarzem do konkretnych wydarzeń, czy to związanych z personalną historią, czy trwającą rosyjską inwazją na Ukrainę — Kiritsisa interesują raczej metafory o uniwersalnym charakterze.
Zielona Góra
W piątek (17.02) w zielonogórskim BWA otworzy się przygotowana we współpracy z Fundacją Genshagen i Brandenburskim Muzeum Sztuki Współczesnej (BLMK) w Cottbus wystawa Sąsiedztwo. Zobaczymy na niej prace laureatów niemiecko-francusko-polskiego konkursu fotograficznego Kształtowanie spójności – sąsiedztwo w Europie. W konkursie wyłoniono łącznie troje zwycięzców ze wszystkich uczestniczących krajów: Anaïs Docteur, Jakoba Ganslmeiera oraz Filipa Piotrowicza. Ekspozycja w Zielonej Górze to druga odsłona pokonkursowej prezentacji, po raz pierwszy pokazywanej w Packhofie we Frankfurcie nad Odrą.
Paryż
Pierwsza we Francji indywidualna wystawa Joanny Piotrowskiej otworzy się w czwartek (16.02) w paryskim Le BAL. Na Entre nous znajdą się fotografie z dobrze już znanych publiczności projektów twórczyni, m.in. jej sztandarowego cyklu Frowst, na tym jednak nie koniec. Na paryskiej wystawie premierę będzie mieć także nowy projekt Piotrowskiej, zakorzeniony w jej własnej biografii. Artystka wykorzystuje w nim negatywy zdjęć wykonanych przez jej ojca kilka lat przed jej przyjściem na świat i powiększa ich detale przy użyciu teleobiektywu, budując opowieść o własnej pamięci, jej lukach i zniekształceniach skonstruowaną w oparciu o przedstawienia przeskalowanych przedmiotów o rozmytych kształtach.
Wiedeń
Tego samego dnia (16.02) w wiedeńskim STRABAG Kunstforum otworzy się indywidualna wystawa Marcina Jasika, finalisty zeszłorocznej edycji konkursu STRABAG Artaward International. Na wystawie everything is ahead of us, nothing is ahead of us artysta zaprezentuje najnowsze abstrakcyjne obrazy, łączące refleksję nad historią malarstwa niefiguratywnego w wydaniu takich twórców jak Antoni Tàpies z prywatnymi eksperymentami Jasika z medium, kompozycją i kolorem.