12–18 września

Redakcja
Krystyna Piotrowska, „Czerwone i niebieskie”, 1982
12–18 września
Krystyna Piotrowska, „Czerwone i niebieskie”, 1982

Elbląg

16 września (piątek) w Centrum Sztuki Galeria EL otworzą się Drapieżne serca, czyli wystawa, która spróbuje kompleksowo odpowiedzieć na pozornie banalne pytanie: czy można być jednocześnie prawdziwą artystką i matką? Wypowiedzi zaproszonych przez Emilię Orzechowską, Katarzynę Swinarską i Alinę Żemojdzin artystek „matek” i „niematek” pojawiają się również w prezentowanym równolegle filmie, dopełniającym całej ekspozycji. Dodatkowo, Drapieżnym sercom towarzyszyć będzie pokaz projektu Protest Nadziei, zainicjowanego przez Goyki 3 Art Inkubator i silnie osadzonego w feministycznej tradycji tkanin protestujących. Siedem sztandarów-manifestów zagości w Galerii EL, dopełniając dyskusji na temat kobiecego ciała i systemowych represji, wolności i troski.

 

Gdańsk

W Zbrojowni Sztuki 16 września (piątek) otworzona zostanie wystawa Pamięć obrazów, która została pomyślana jako hommage dla Kazimierza Ostrowskiego, profesora gdańskiej ASP. Inspiracją dla wystawy stał się – jak wspomina kurator wystawy, Krzysztof Gliszczyński – gest przekazania przez córkę artysty przygotowanych przez Ostrowskiego pustych płócien, gotowych do użycia przez młodsze pokolenie twórców i twórczyń, zarówno tych pamiętających profesora, jak i znających go jedynie ze wspomnień. Pokaz prac, do którego zaproszono osoby związane z Wydziałem Malarstwa gdańskiego ASP ma stanowić ponadpokoleniowy malarski dialog.

„Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen” w CSW Łaźnia CZYTAJ!

Także 16 września (piątek) w CSW Łaźnia otworzy się wystawa międzynarodowego projektu Sensoria. Sztuka i nauka naszych zmysłów. Dotyczy on namysłu nad sposobami postrzegania zmysłów w sztuce i nauce – rozwijał się od 2019 roku za pomocą licznych rezydencji, warsztatów i sympozjów oraz współpracy gdańskiej instytucji z Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto. Wystawa prezentacją efektów wspólnej i indywidualnej pracy, dla której kluczowym wątkiem jest powrót do dawnych, utraconych w sytuacji pandemicznej zdolności sensorycznych ciała. Sensorii towarzyszyć będzie także sympozjum naukowe.

 

Gliwice

W Czytelni Sztuki – Muzeum w Gliwicach 16 września (piątek) otworzy się wystawa Bogdan Dziworski. Przestrzenie pomiędzy. Ekspozycja przygotowana przez Marię Franecką skupia się na fascynacji założeniami fotografii humanistycznej w dorobku fotograficznym Bogdana Dziworskiego, reżysera i operatora filmowego. W Przestrzeniach pomiędzy pokazane zostaną między innymi, fotodokumenty z ulic Łodzi, które na stałe wpisały się w kanon polskiej fotografii powojennej.

 

Kraków

Nicolas Grospierre, z cyklu „Król Olch”

W Galerii Starmach 13 września (wtorek) otworzy się wystawa Nicolas Grospierre. Król Olch/The Alder King, kuratorowana przez Roberta Domżalskiego. W cyklu 19 fotografii Grospierre mierzy się z symboliką olchy, drzewa silnie obecnego kulturze: od klasycznych już utworów Goethego i Schuberta aż po dzieła Michela Tourniera i Volkera Schlöndorffa. Jednak w oku fotografa tytułowy Król Olch jest majestatycznym drzewem, które musi zostać ścięte, aby posłużyć jego opowieści o eksploatacji natury.

 

Praga

18 września (niedziela) w Pragovka Gallery otwarty zostanie projekt Urge, kuratorowany przez Jagnę Domżalską. W tworzących projekt trzech wystawach Headquaters. The Act of Factocracy and Co-Desires, BabycraverLovers of leftovers wezmą udział m.in. Przemysław Piniak i Agnieszka Grodzińska, Piotr Bosacki, Julie Chovin i Jan Domicz.

 

Sopot

Już 16 września (piątek) otworzy się indywidualna wystawa Ali Savashevich Kiedy kanty kłują mocniej. W sopockim Goyki 3 Art Inkubatorze artystka zaprezentuje nowe realizacje rzeźbiarskie poświęcone relacjom pomiędzy ciałami a przestrzenią publiczną, która wywiera materialną i symboliczną presję wobec znajdujących się w niej podmiotów.

 

Tarnów

17 września (sobota) w BWA Tarnów na publiczność czeka podwójny wernisaż jesiennych wystaw – Utropa Kamila Kukli, którą kuratoruje Stach Ruksza oraz Koks story Bartka Buczka i Dominika Ritszela, przygotowany przez Dominikę Kowynię. W Utropie, prezentującej obrazy powstałe w przeciągu dwóch ostatnich lat, Kukla przywołuje słowo, od którego pochodzi współczesne „utrapienie”. W obliczu katastrofy klimatycznej i wszędobylskiego kryzysu artysta zadaje sobie również pytanie o rolę malarstwa wobec apokaliptycznych wydarzeń. Otwarty równolegle Koks story to natomiast opowieść o rywalizacji i man cave – stereotypowych przestrzeniach tworzonych przez mężczyzn dla nich samych: piwnicach, szopach i garażach.

 

Warszawa

Już 12 września (poniedziałek) w Galerii Studio otwarta zostanie wystawa, która prezentuje twórczość Krystyny Piotrowskiej. STUDIUM jest kolejnym z cyklu wystaw, które eksplorują archiwa Galerii Studio i jej bogatą historię. Postać Piotrowskiej – zarówno artystki, jak i organizatorki wystaw – zostaje przywołana przez Dorotę Jarecką w kontekście nie tylko historii samej galerii, ale także indywidualnej ścieżki twórczej Piotrowskiej, w której dużą wagę odgrywa pojęcie tożsamości i pamięci.

Dwa dni później, 14 września (środa) w Galerii Art Walk przy stołecznym Placu Europejskim otworzy się wystawa Layering of the World Guillaume Airiauda, kuratorowana przez Martę Czyż i Karolinę Wlazło-Malinowską. Pochodzący z Nantes artysta w ramach Layering… pokaże warszawskiej publiczności swoje wcześniejsze prace, jak i obiekty powstałe z myślą o specyfice Galerii Art Walk – modułowych pawilonach o organicznej formie, które stojącą w przestrzeni publicznej.

15 września (czwartek) w oddziale Muzeum Warszawy przy staromiejskim Rynku odbędzie się wernisaż wystawy Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie, która powstała pod opieką Luizy Nader, Mariki Kuźmicz i Zofii Rojek. Pokaz przypomina postaci kobiet, które zmieniły życie Warszawy. Skala ich oddziaływania jest różnoraka – od Eufemii, legendarnej modelki z warszawskiego ASP, aż po Stefanię Wilczyńską, społeczniczkę i współpracownicę Janusza Korczaka. Wystawa oparta na archiwach Muzeum została przygotowana przez studentki Zarządzania Kulturą Wizualną ze stołecznego ASP.

Również w ten czwartek w Austriackim Forum Kultury w Warszawie otworzy się wystawa prac Grzegorza Kozery i Armina Lorenza Gerolda w ramach 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Dla zaproszonych przez Marcina Boguckiego twórców muzyka jest istotnym punktem odniesienia we własnej praktyce twórczej.

Natomiast 17 września (sobota) w Galerii Nizio odbędzie się debata Wielki Głód w Ukrainie. Sztuka w obliczu ludobójstwa, w której wezmą udział Oksana Zabuzhko, Lia Dostlieva, Iwan Wasiunyk, Mirosław Nizio i Witold Szabłowski. Debacie towarzyszy również wystawa Muzeum Hołodomoru w budowie.

Guillaume Airiaud, „Cross”, 2022, fot. Jerzy Goliszewski

 

Wrocław

Układanka. Projekty i realizacje Leszka Zdeka to wystawa, którą dla Muzeum Architektury przygotował duet kuratorski Aleksandra Czupkiewicz i Łukasz Wojciechowski. Ekspozycja została pomyślana jako przywrócenie pamięci o zmarłym przed czterema laty architekcie i jego działalnością dla Zakładu Projektowo-Badawczego Politechniki Wrocławskiej. Wystawa otworzy się 13 września (wtorek).

W galerii Arttrakt 15 września (czwartek) otwarta zostanie wystawa Jagody Dobeckiej Pod pniem mieszka pająk. Artystka snując nostalgiczną opowieść o dzieciństwie wykorzystuje figurę pająka – istoty, która tkając pajęczyny stwarza typową scenografię dla przeszłości, a zarazem odbiera świat zewnętrzny poprzez drgania własnych sieci. Jak pisze artystka, jej prace są „dokumentacją transformacji i procesu akceptacji, ale także stwarzaniem rzeczywistości pełnej zrozumienia i miłości”, a obcowanie z nimi ma przypominać uczucie towarzyszące byciu wewnątrz drewnianego domku.

Od 16 września (piątek) w 66P będzie można oglądać przygotowaną przez Zofię Reznik wystawę Wczorajsze sny tkają ruiny jutrzejszych świątyń. To silny, feministyczny głos w sprawie polityki reprodukcyjnej w Polsce. Wraz z Beatą Rojek i Sonią Sobiech wystawa odczarowuje wpisaną w patriarchat stygmatyzację aborcji. Uwaga przekierowana zostaje na pilną potrzebę dalszego konstruowania sieci wsparcia i wagę upodmiotowienia osób, którym odbierane są podstawowe prawa decydowania o swoim ciele.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też