12–18 lutego
Białystok
Mroczne historie o twierdzy heteromatriksu i przemocy zaserwują nam Zaraz po walentynkach Tomek Pawłowski-Jarmołajew i Katarzyna Różniak-Szabelska. Na kuratorowanej przez nich wystawie w Galerii Arsenał Agnė Jokšė, Isadora Neves Marques, Maryna Sakowska i Liliana Zeic przyglądać się będą alternatywnym modelom relacyjności, nie mieszczącym się w dzisiejszych porządkach prawnych i społecznych. Tego samego dnia, w piątek (16.02) w Arsenale otworzy się też solowa wystawa litewskiej artystki Anastasii Sosunovej, kuratorowana przez Post Brothers. W Statku widmo Sosunova podejmuje temat trwałości myślenia magicznego we współczesnym świecie. W jej pracach łączących wideo, instalację, rzeźbę i grafikę przeplatają się kontrastujące elementy, a powszechne praktyki kulturowe, kody i artefakty nabierają ezoterycznego i często sprzecznego znaczenia.
Elbląg
Indywidualna wystawa Grażyny Rigall Niewidzialne, nieobecne otworzy się w czwartek (15.02) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. Zainspirowana historią o wypatrywaniu wśród kościelnej społeczności strzyg artystka przygląda się temu, jak postrzegamy świat i siebie nawzajem. Dziwne zjawiska i niewygodne okoliczności Rigall przetwarza na gry wizualne prowokujące do zmiany nawykowych sposobów widzenia.
Kraków
Solowa wystawa Piotra Kolanki Objects in mirror are closer than they appear otworzy się jutro (13.02) w Galerii Olympia. Na kuratorowanej przez Roberta Domżalskiego ekspozycji artysta przekształci galeryjną przestrzeń w stoisko targowe fikcyjnej marki Moloch, ulokowane w otagowanej toalecie. Powołując do życia na tę okazję efemeryczny brand, artysta odnosi się do prawdziwych targów modowych i generowanych podczas tego rodzaju festiwali konsumpcji ton odpadów.
W piątek (16.02) w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha otworzy się solowa wystawa Mateusza Kołka. Stany splątane będą opowieścią rozpoczynającą się w Krakowie i do niego z powrotem prowadzącą, po drodze jednak przebiegającą przez różne miejsca i czasy. W pracach Kołka przeplatają się Japonia, Hongkong i Polska, a stylistyka mangi i anime spotyka komiks europejski i sztukę gotycką.
Krosno
Indywidualna wystawa Wojtka Pietrasza I will live and die. Dont’t ask me why otworzy się w piątek (16.02) w galerii BWA w Krośnie. Obrazy Pietrasza zaludniają pracujące w polu szkielety, nie anonimowe jednak, a przywołujące postaci zmarłych członków rodziny artysty. W groteskowych scenach nadal wyruszają oni do pracy, podporządkowani rytmowi dnia i pór roku. Elementy wanitatywne równoważy w pracach Pietrasza podkreślenie biologicznego cyklu życia, w którym śmierć jest po prostu naturalną częścią naszej egzystencji.
Łódź
Wspólna wystawa Zofii nierodzińskiej i Patryka Różyckiego otworzy się w sobotę (17.02) w galerii W Y w Łodzi. Daleko stąd to opowieść o pracy, rodzinie i relacjach międzyludzkich przede wszystkim w kontekście migracji – zarobkowej lub politycznej, czasem z wyboru, innym razem wymuszonej. Różycki w prezentowanych obrazach konsekwentnie odnosi się do doświadczeń własnych oraz historii swojej rodziny. Także nierodzińska, do niedawna aktywna przede wszystkim jako kuratorka, zaprezentuje w Łodzi swoje obrazy, odnoszące się do strajku lokalnych włókniarek z roku 1971, a także do historii swojego ojca, który w latach 80. wyemigrował do USA.
Nowy Sącz
Przekrojowa wystawa Aldony Mickiewicz otworzy się w czwartek (15.02) w galerii BWA Sokół w Nowym Sączu. Na ekspozycji pod zaczerpniętym z Rilkego tytułem …gdy rzeczy trwają, my szukamy trwania zobaczymy prace z różnych okresów twórczości malarki, w których Mickiewicz snuje refleksję m.in. nad przemijaniem i odchodzeniem, sięgając po konwencję werystycznie malowanej martwej natury.
Sopot
Nowy projekt Piotra Wyrzykowskiego, dedykowany ukraińskim kobietom i ich dzieciom, które uciekając przed wojną znalazły się w Gdańsku, zobaczymy w piątek (16.02) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Na wystawie KHODA.Transformizm artysta zaprezentuje przede wszystkim instalację wideo, w której ukraińskie kobiety ulegają symbolicznej transformacji z uchodźczyń w superbohaterki. Projekt jest wyrazem solidarności z okupowaną Ukrainą, hołdem dla bohaterek opowieści i wsparciem wiary w możliwość naprawy świata.
Toruń
Przekrojowa wystawa poświęcona nowej ekspresji lat 80. otworzy się w piątek (16.02) w CSW Znaki Czasu w Toruniu. Kuratorowana przez Krzysztofa Stanisławskiego ekspozycja Nowa ekspresja prezentować będzie zarówno ikoniczne prace twórców takich jak Marek Sobczyk, Kijewski + Kocur czy Leszek Knaflewski, jak i obrazy, rysunki i instalacje zupełnie nieznane, wydobyte z głębi archiwów, w których przeleżały kilka dekad, a także prace twórców pozostających na uboczu narracji o sztuce lat 80. Swego rodzaju wystawami w wystawie będą obszerne prezentacje dorobku Ryszarda Grzyba i Zdzisława Nitki.
Warszawa
Niekonwencjonalną wystawę malarza Pawła Zaręby i rzeźbiarki Uli Urban do 9 marca będzie można zobaczyć w galerii Śmierć Człowieka przy Chmielnej. W ramach CIMMERIAN SCREENING Zaręba i Urban prezentują swoje prace podczas seansów w ciemnościach, pozwalających doświadczyć sztuki w sposób zupełnie inny niż w standardowym anturażu białego sześcianu skąpanego w intensywnym blasku świetlówek.
Wielu osobom „Eufemia” kojarzy się z kultową knajpą, która od lat 60. działała przy warszawskiej ASP, w piwnicy Pałacu Czapskich. Znacznie mniej znana jest jednak historia Eufemii Jagiełło, której klubokawiarnia zawdzięczała swoją nazwę. Przypomną ją kuratorki Aleksandra Karolina Makuch, Barbara Orłowska i Katarzyna Ewa Trzeciak w ramach otwieranej w piątek (16.02) właśnie w Pałacu Czapskich wystawie Gałganiara. Studium postaci Eufemii. Postać efemerycznej bohaterki, od lat 60. pracującej na ASP jako modelka, rekonstruują one na podstawie przedstawiających ją studenckich prac, legend i opowieści, dzięki którym przetrwała ona w pamięci kolejnych pokoleń studentek i studentów, choć jako modelka funkcjonowała na peryferiach akademickiego świata.
Tego samego dnia (16.02) w galerii XX1 otworzy się wystawa w ramach tegorocznego Festiwalu Sztuk Wizualnych „Relacje”. Głównym tematem festiwalu jest zmediatyzowana współczesna rzeczywistość, której istotnym komponentem jest cyfrowa technologia, informacyjny pęd i przebodźcowanie towarzyszące funkcjonowaniu na przecięciu świata organicznego i elektronicznego oraz napięcie między tym, co indywidualne i zbiorowe w przestrzeni internetowej. Na kuratorowanej przez Małgorzatę Miśkowiec i Karola Szafrańca wystawie zobaczymy prace m.in. Karoliny Wojtas, Karoliny Konopki czy Jana Simona.
Również w piątek (16.02) w przestrzeni Marszałkowskiej 18 otworzy się solowa wystawa Zuzanny Sadowej, artystki i projektantki prowadzącej Pracownię Intermediów na Wydziale Architektury Wnętrz stołecznej ASP. INWOLUCJA to instalacja, która sięgając po motyw ogrodu jako wyosobnionej przestrzeni, w której czas „płynie w dwie strony” ma na celu spotęgować doświadczenie i postrzeganie odbiorców.
Równoległe wernisaże szykują się na tę sobotę (17.02) w kilku stołecznych galeriach. W BWA Warszawa otworzy się WYSTAWA PRZED ŚMIERTNA grupy LuXus. W jej tytule odbija się typowy dla wrocławskiej formacji czarny humor, jako że na wystawie zobaczymy także prace nieżyjących już członków formacji, Pawła Jarodzkiego i Staszka Sielickiego. Pokaz w BWA Warszawa ukazywać będzie zarówno elementy spajające różnorodną aktywność grupy w latach 80. i 90., jak i rozwój indywidualnych postaw związanych z LuXusem artystek i artystów.
Piętro niżej, w galerii Monopol, otworzy się w tym samym czasie indywidualna wystawa Krzysztofa Gila Czarna noc w biały dzień. Na swoim pierwszym solowym pokazie w Monopolu artysta zaprezentuje najnowsze obrazy, rzeźby i instalacje opowiadające o sposobach reprezentacji mniejszości i uprzedzeniach. Zaludniają je przede wszystkim hybrydyczne postaci, przywołujące skojarzenia z dawnymi wierzeniami, w których hybrydyczne stworzenia z jednej strony reprezentowały budzącą zachwyt nadludzką siłę, z drugiej wywoływały trwogę i niepokój.
W Rastrze tego dnia zobaczymy z kolei najnowsze obrazy Przemysława Mateckiego. Galaktyka to wedle słów artysty jego jak dotąd najbardziej osobista wystawa, co potwierdzać mogą obrazy, w których pojawia się postać samego Mateckiego, jeszcze jeden element rzeczywistości zanurzony w malarskim kosmosie, obok cytatów ze sztuki czy reklamy.
W galerii Le Guern z kolei otworzy się w sobotę wspólna wystawa Aleksandry Liput i Kamili Model Concha. Posługując się odmiennymi mediami i językami formalnymi, obie artystki zwracają się ku pierwotnym siłom i archetypicznym opowieściom, eksplorując powiązania między ludzkim doświadczeniem a światem przyrody. Liput zaprezentuje na wystawie najnowsze ceramiczne obiekty w formie naczyń, Model z kolei obrazy nawiązujące do form muszli, pereł, ale i elementów kultury, a konkretnie projektu fotela La Chaise Charlesa i Ray Eamesów.
Wrocław
Kolejna wystawa w ramach kuratorowanego przez Marcina Mierzickiego cyklu Sytuacja jest doskonała otworzy się w galerii Entropia już jutro (13.02). Tym razem zobaczymy solowy pokaz Igora Gawlikowskiego, artysty związanego z wrocławską sceną muzyczną. Za pomocą tekstów i instalacji dźwiękowej artysta przyglądać się będzie korelacji zachodzącej między pamięcią doświadczeń słuchowych a towarzyszącymi im stanami emocjonalnymi.
Tegoroczna wystawa Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu otworzy się w najbliższy piątek (16.02) w galerii BWA Wrocław Główny. Zobaczymy na niej przegląd dyplomów magisterskich ze wszystkich wydziałów i kierunków na wrocławskiej uczelni, artystycznych i projektowych, a więc prace absolwentek i absolwentów zarówno sztuki mediów czy malarstwa, jak i mającej tu długie tradycje sztuki i wzornictwa szkła, a także scenografii czy konserwacji i restauracji dzieł sztuki.
Również w piątek (16.02) zobaczymy wrocławską odsłonę wystawy I w puszczy, przygotowanej przez Krupa Art Foundation we współpracy z BWA Warszawa i w tej ostatniej prezentowanej przed kilkoma tygodniami. Ekspozycja porusza problem kryzysu humanitarnego w puszczy na granicy polsko-białoruskiej i prezentuje zarówno prace powstałe pod wpływem aktualnych wydarzeń, jak i te sprzed kilkunastu lat, które zdają się je zapowiadać. Część przychodu ze sprzedaży prezentowanych na wystawie prac wesprze działania Podlaskiego Ochotniczego Pogotowia Humanitarnego.
Z kolei w Krupa Gallery dzień później (17.02) otworzy się indywidualna wystawa Kateryny Lysovenko Tam, gdzie ruiny rosną jak kwiaty albo dziecięce ciało. Na kuratorowanej przez Antoniego Burzyńskiego ekspozycji ukraińska artystka obecnie pracująca w Wiedniu nawiązuje do historii miasta Tyras, które od VI wieku p.n.e., kiedy to Grecy założyli tam kolonię, wielokrotnie zmieniało nazwę i przynależność. Lysovenko w najnowszych pracach skupia się na tożsamości miejsca i odwraca logikę podporządkowania, by dać podmiotowość temu, co pozostaje w nieustannym stanie zagrożenia i niepewności.
Temat lokalnej tożsamości wobec zmieniających się granic politycznych w odniesieniu do kontekstu lokalnego – Wrocławia oraz Szczecina – podejmować będzie z kolei otwierana tego samego dnia (17.02) w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu wystawa Rzeczy przysposobione. Ekspozycja przyglądać się będzie stosunkowi dzisiejszych mieszkanek i mieszkańców obu miast do ich przedwojennego dziedzictwa. Zobaczymy na niej przedmioty wypożyczone od osób prywatnych, fragmenty wywiadów będących rezultatem etnograficzno-artystycznego projektu prowadzonego w obu miastach, a także fotografie Łukasza Skąpskiego, bezpośrednio ukazujące relacje miedzy ludźmi, przestrzenią i zapełniającymi ją rzeczami.
Zielona Góra
O trosce, ale i przerażeniu opowiada w swoich obrazach Paweł Dunal. Na otwieranej w piątek (16.02) w zielonogórskim BWA wystawie Stan nieważności zobaczymy jego najnowsze obrazy, w których artysta skupia się na niespójności i ograniczeniach w relacji pomiędzy technicyzacją a ludzką fizycznością.