NR 39/2023

12–18 czerwca

Redakcja
fot. Alexander Zenkovich, Miesiąc Fotografii w Minsku, dzięki uprzejmości Fotofestiwalu w Łodzi
12–18 czerwca
fot. Alexander Zenkovich, Miesiąc Fotografii w Minsku, dzięki uprzejmości Fotofestiwalu w Łodzi

Elbląg

Po niedawnej solowej prezentacji w bytomskiej Kronice Jan Kowal powraca z kolejną wystawą indywidualną, tym razem w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. W czwartek (15.06) otworzy się w niej ekspozycja Sprawdźmy ile wytrzyma, kuratorowana przez Emilię Orzechowską i Macieja Olewniczaka. Zobaczymy na niej filmowe zapisy dokamerowych performansów artysty, wykonywanych w plenerach wokół jego rodzinnej wsi. Sceneria ta jest raczej szorstka niż sielankowa, a postać performera wydaje się w niej intruzem toczącym jakiegoś rodzaju walkę, zmagającego się z otoczeniem i własnym ciałem.

Kraków

W Mikrobie, czyli założonej przez Agatę Kus miniaturowej galerii-witrynie przy Floriańskiej 15 w Krakowie, otworzy się w środę (14.06) wystawa Marcina Maciejowskiego Jesteś bardzo seriooo kuratorowana przez Delfinę Jałowik. Maciejowski zagospodaruje przestrzeń witryny umieszczając w niej rysunkową instalację-makietę opartą na scenach z Do widzenia, do jutra Janusza Morgensterna. Dla Maciejowskiego wystawa ta jest przy okazji rodzajem sentymentalnego powrotu – to w tym miejscu, przy Floriańskiej, w 1996 roku wraz z Rafałem Bujnowskim artysta zrealizował jedno ze swoich pierwszych działań – „koncert” na gitarach namalowanych na kartonach po sprzęcie AGD.

Mikrob to nie jedyna w ostatnim czasie oddolna odpowiedź krakowskiego środowiska na instytucjonalny zastój. W piątek (16.06) swoją działalność zainauguruje nowy artist-run space – galeria Rooter, zlokalizowana w pracowni Justyny Smoleń i Radka Szlęzaka na Salwatorze. Na start zobaczymy wystawę samych gospodarzy, kuratorowaną przez Janka Owczarka. Prezentowane na Wyrd Road prace obojga twórców łączy przede wszystkim motyw fragmentaryzacji i próby ponownego składania elementów w całość, w przypadku Smoleń przybierające postać ceramicznych rzeźb, w których kawałki biesiadnych naczyń przeobrażają się w konstrukcje przypominające formacje skalne, a w przypadku Szlęzaka – obrazów, których bohaterowie z dziwnym entuzjazmem odcinają własne kończyny i prezentują je jak trofea.

Jezu, strasznie bym to chciała mieć w swoich rękach. Rozmowa z Karoliną Jarzębak Z Karoliną Jarzębak rozmawia Ania Batko CZYTAJ!

Tego samego dnia (16.06) w galerii Szara Kamienica otworzy się solowa wystawa Karoliny Jarzębak They’re sharing memes you couldn’t even fathom, kuratorowana przez Anię Batko. Zobaczymy na niej prace powstałe m.in. w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa oraz podczas rezydencji artystki w MeetFactory w Pradze i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Układają się one w opowieść z pogranicza teraźniejszości i przyszłości, wizję opartego na imperialistycznym i kapitalistycznym wyzysku śmieszno-strasznego metawersum, w którym wszyscy i wszystko staje się jednym wielkim umysłem.

Dzień później (17.06) w galerii Piana otworzy się wspólna wystawa Botonda Keresztesi i Stacha Szumskiego. W ramach Dungeon Keepers dwaj zaprzyjaźnieni artyści przeobrażą przestrzeń przy Wrocławskiej w wielowątkowe narracyjne środowisko, w którym antropologiczne ślady przeplatają się z warstwami geologicznymi, gdzie surrealna, a przeestetyzowana utopia z obrazów rumuńsko-węgierskiego artysty wchodzi w relacje z malarstwem Szumskiego, przetwarzającym na swój specyficzny obrazowy język niemal wszystko, co napotka na drodze.

Łódź

Dwudziesta druga edycja łódzkiego Fotofestiwalu rozpocznie się w ten czwartek (15.06). Na tegoroczną odsłonę złoży się siedem wystaw zbiorowych i indywidualnych w ramach programu głównego pod hasłem Nadzieja, rozsianych po pofabrycznych przestrzeniach na terenie całego miasta. Zakres prezentowanych na nich prac jest szeroki – zobaczymy m.in. projekt Nadège Mazars o walce amazońskich plemion rdzennych z koncernem Coca-Cola, opowieść Florencii Grisanti i Tito Gonzaleza o buncie Meksykanek przeciwko kartelowi narkotykowemu z miasta Cherán czy efekty badań dotyczących katastrofy klimatycznej prowadzonych przez Ursulę Biemann od Grenlandii po Amerykę Południową. Obok nich zobaczymy także kilkanaście wystaw niezwiązanych z tematem głównym, a jedną z wyczekiwanych premier będzie prezentacja nowych, stworzonych na tę okazję fotografii Zbigniewa Libery w Galerii Wschodniej.

Evgen Čopi Gorišek, „The secret to success”, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia w Radomiu

Poznań

Od czwartku do soboty (15–17.06) w Centrum Kultury Zamek, w przestrzeni Laboratorium 3, zobaczyć będzie można wystawę Huberta Nowickiego Dwa kolory w tym samym miejscu. Będzie to prezentacja dyplomowego projektu artysty, zrealizowanego na wydziale fotografii UAP. Nowicki skupia się w nim na materialności fotografii, poszukując nowych kontekstów dla szlachetnych technik fotograficznych w obliczu digitalizacji tego medium, a jednocześnie poszukuje formy dla opowiedzenia o osobistych, nierzadko trudnych doświadczeniach przy użyciu form abstrakcyjnych czy też pozostających na granicy fotograficznej reprezentacji.

Po skupionej na języku abstrakcji geometrycznej wystawie Jana Ziemskiego, Kajetana Sosnowskiego i Andrzeja Nowackiego poznańska galeria SZOKART tym razem zapuszcza się w zupełnie inne rejony formalne i w piątek (16.06) zaprezentuje indywidualną wystawę Rafała Olbińskiego Passion pour la création. Znajdą się na niej najnowsze prace malarza i grafika, nieodmiennie sięgające po wachlarz nawiązań do kultury antycznej, malarstwa renesansowego, literatury czy muzyki, połączonych w symboliczne, niepozbawione humoru kompozycje.

Radom

Sporo czasu minęło od kiedy artystki i artyści konkurowali o medale na igrzyskach olimpijskich. Czy to, że malarze nie stają już w szranki obok sprinterów oznacza, że światy sportu i sztuki oddaliły się od siebie na dobre? To jedno z pytań, na jakie odpowiedzi poszukują Łukasz Rudecki i Paweł Witkowski, kuratorzy wystawy Sport Games, otwieranej w sobotę (17.06) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Znajdą się na niej prace m.in. Norberta Delmana, Iwony Demko, Jana Możdżyńskiego czy Jakuba Juliana Ziółkowskiego, odnoszące się do rozmaitych zjawisk związanych ze współczesnym sportem, zwłaszcza tych z reguły przemilczanych i niezauważanych.

Szczecin

Najnowsze prace Karoliny Babińskiej zobaczymy na otwieranej w czwartek (15.06) w Trafostacji Sztuki wystawie Słodkie kłamstewka. Znajdą się wśród nich m.in. fotografie, rzeźby, instalacje i prace site-specific krążące wokół motywu oswajania rzeczywistości, poszukiwania opowieści i form nadających sens zdarzeniom i uczuciom. Dwa dni później (17.06) TRAFO zaprezentuje też nową wystawę w ramach cyklu Mapa Sztuki Szczecina. Niski Lot Arkadiusza Piętaka składać się będzie z kilkunastu najnowszych prac twórcy, m.in. instalacji, obiektów i fotografii, w których Piętak nawiązuje do prac artystów i artystek, które, jak sam twierdzi, wywarły na jego twórczość największy wpływ – od Aleksandry Ska do Gilberta & George’a.

Utopia postporno. Rozmowa z Agą Szreder i Rafałem Żwirkiem Z twórcami Post Pxrn Film Festival Warsaw Agą Szreder i Rafałem Żwirkiem rozmawia Ewa Majewska CZYTAJ!

Warszawa

Jutro (13.06) startuje druga edycja Post Pxrn Film Festival Warsaw, która potrwa do końca tygodnia. Obok ponad dwustu krótko-, średnio- i długometrażowych filmów z obszaru postpornografii, warsztatów i paneli dyskusyjnych festiwalowi towarzyszyć będzie też program artystyczny. W jego ramach już dziś (12.06) w lokalu_30 otworzy się wystawa Czułość wyuzdania, opowiadająca o związkach sztuki współczesnej z rodzącą się w latach 80. postpornografią, ale też sięgająca do poprzedzających jej narodziny, choć wyrastających z podobnych postaw antykapitalistycznych i antypatriarchalnych prac z lat 60. i 70. W galerii HOS z kolei w czwartek (15.06) otworzy się wystawa BLAKYTNA TROJANDA, którą kuratorują Taras Gembik i Vlad(a). Opowie ona o oporze, jaki rosyjskiemu agresorowi stawia społeczność LGBTQIA+ w Ukrainie, jednocześnie stawiając pytania o to, jak może wyglądać dzisiejsza ukraińska teoria queerowa w realiach, do których nie przystają dotychczasowe dyskursy. W samym centrum festiwalowym w Kinie Muranów od jutra będzie można z kolei oglądać wystawę osób studenckich i zespołu Pracowni 3d i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie zatytułowaną PostPresenceStrategies.

Marta Szulc, „Sen poławiaczki”, 2023, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30

Z okazji 60. rocznicy inauguracji plenerów w Osiekach w Fundacji Arton otworzy się jutro (13.06) przygotowana przez grupę osób studenckich z Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie we współpracy z Fundacją Osieki im. Jerzego Fedorowicza i Ludmiły Popiel wystawa PS. Warunkiem uczestnictwa jest praca twórcza. Mikrohistorie plenerów w Osiekach. Skoncentruje się ona nie na samych osieckich realizacjach, które przeszły do kanonu historii polskiej sztuki powojennej, a kulisach wydarzenia związanych z relacjami międzyludzkimi, codziennością pracy twórczej i polityką instytucjonalną lat 60. i 70., decydujących o takim a nie innym kształcie plenerów.

Sezon festiwalowy rozpoczyna się na dobre – w tym tygodniu w Warszawie wystartuje także tegoroczna edycja Ephemera Festival, istniejącej od trzech lat imprezy określanej jako ekscentryczna, młodsza siostra krakowskiego Unsoundu. W ramach festiwalowych wydarzeń takich jak inspirowany słowiańskimi obrzędami związanymi z letnim przesileniem Zmierzch w parku przy Królikarni koncerty przeplatać się będą m.in. z performatywnymi interwencjami czy jadalnymi instalacjami. Częścią programu będzie też prezentowana w Leto wystawa Psizm. Pierwszy projekt pod tym tytułem Bartosz Zaskórski i Bolesław Chromry prezentowali przed dwoma laty w poznańskim Łęctwie, tym razem zaprosili do współpracy nie tylko czworonożnych bohaterów, ale i szereg innych psiar i psiarzy, m.in. Monikę Chlebek, Martę Nadolle i Magdalenę Sawicką.

Z okazji pierwszych urodzin przestrzeni wystawienniczej przy Marszałkowskiej 18 otworzy się w piątek (16.06) wystawa Ingerencja. Ponieważ będzie to pokaz akcentujący charakter miejsca jako przestrzeni spotkań i międzypokoleniowej integracji, wystawa będzie nie tyle spójną opowieścią na określony temat, a okazją do spotkania dla kilkudziesięciorga artystek i artystów, zarówno wystawiających wcześniej w tym miejscu, jak i po prostu z nim zaprzyjaźnionych.

Tego samego dnia (16.06) swoją działalność zainauguruje przy ulicy Wolskiej pierwsza stała siedziba Turnusu, czyli założonej przez Kamilę Falęcką, Marcelinę Gorczyńską i Michalinę Sobieraj grupy kuratorsko-turystyczno-artystyczno-zabawowej. W miejscu tym znajdzie się nie tylko galeria, ale też ulokowane na parterze kawiarnia i sklep. Pierwsza wystawa w stałej siedzibie Turnusu nosić będzie adekwatny do okoliczności tytuł Parapetówka, a zobaczymy na niej prace kilkorga bliskich twórczyniom osób: Mike’a Bony, Anieli Kiliś, Michała Malińskiego, Mrozi11 i Kuby Ryniewicza.

Zabawa i towarzyskość. Wywiad z Turnusikiem Z twórczyniami Turnusu rozmawia Michalina Sablik CZYTAJ!

Indywidualna wystawa Zbigniewa Rogalskiego Homesick otworzy się w sobotę (17.06) w Rastrze. Malarz opowiada w niej historię, dla której punkt wyjścia stanowi zbiór muszli. Dla Rogalskiego staje się on pretekstem do rozważań nad relacjami między ciałem a architekturą, żyjącymi istotami i strukturami zbudowanymi dla ich ochrony. Obrazy dopełniać będą fotografie, w których pojawia się leżąca sylwetka nastoletniego syna artysty.

Sobota (17.06) to także dzień tegorocznej Parady Równości. Jej również w tym roku towarzyszyć będzie wystawa, przygotowana przez muzyczno-artystyczny kolektyw Synergy Cult oraz twórczynie Art-Project „Revolution”, organizującego wystawy białoruskich, polskich i ukraińskich artystów, warsztaty i pokazy filmowe. Getting Rid of oppression nets przybierze formę ekspozycji na mobilnej galerii-platformie oraz dopełniającej ją wystawy stacjonarnej towarzyszącej afterparty w klubie Elementy. Zobaczymy na niej prace twórców i twórczyń ze społeczności LGBTQIA+, wśród nich wizualną dominantę wystawy-platformy, czyli wielką figurę niebinarnej syreny autorstwa białoruskiej artystki Anastasii Rydlewskiej.

Fundacja Stefana Gierowskiego realizuje w ostatnim czasie cykl wystawienniczy poświęcony konkretnym środowiskom malarskim w Polsce. Kolejną jego odsłonę zobaczymy w sobotę (17.06). Otwierana tego dnia wystawa Hiperprzestrzeń, kuratorowana przez Alicję Pruchniewicz i Wiktora Gałkę, koncentrować się będzie na malarstwie wrocławskim najmłodszego pokolenia. Zobaczymy więc prace m.in. Iwony Ogrodzkiej, twórców kolektywu Bezimienny czy Nikity Krzyżanowskiej, z których kuratorzy spróbują wyłuskać charakterystyczne dla tego ośrodka cechy.

Wrocław

Od środy do niedzieli (14–18.06) potrwa we Wrocławiu piąta edycja festiwalu sztuki abstrakcyjnej dla dzieci Punto y Raya Junior. Nazwa festiwalu odwołuje się do dwóch podstawowych elementów graficznych, czyli kropki i kreski, obecnych we wszystkich systemach komunikacji. Bogatemu programowi edukacyjnemu towarzyszyć będzie m.in. pokonkursowa wystawa prac abstrakcyjnych autorstwa dzieci oraz pokazy wyłonionych w międzynarodowym open callu filmów eksperymentalnych, również stworzonych przez najmłodszych twórców.

Jeauk Kang, „Kościół Świętej Trójcy w Loay, Bohol”, 2014, dzięki uprzejmości Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Najnowsze obrazy, ale też prace wideo Moniki Falkus zobaczymy na jej indywidualnej wystawie w 66P, kuratorowanej przez Piotra Lisowskiego i otwieranej w piątek (16.06). Silent Disco to opowieść o ciele, w którym ciągle spotykają się ambiwalentne odczucia i przeciwstawne emocje, o mechanizmach związanych z przekraczaniem sfery intymności i przedmiotowym traktowaniem ciała. Falkus sięga przy tej okazji po nawiązania m.in. do baśni o śpiącej królewnie, od XVII-wiecznego pierwowzoru tej opowieści autorstwa Giambattisty Basilego po znacznie mniej drastyczną disneyowską animację.

Dwa długoterminowe projekty fotograficzne autorstwa Jeauka Kanga oraz Michała Sity i Anny Pilawskiej-Sity spotkają się w jednej przestrzeni na wystawie Nowy porządek, otwieranej w piątek (16.06) w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Kuratorowana przez Pawła Bąkowskiego ekspozycja zderza z sobą projekty skupione na obszarach mieszkalnych w sytuacjach kryzysowych – Kang fotografuje miejsca dotknięte klęskami żywiołowymi, polski duet w Củ Chi Tunnels Restoration Report udokumentował z kolei konserwację sieci partyzanckich tuneli zbudowanych w wietnamskiej prowincji Cu Chi, umożliwiających przetrwanie w czasie amerykańskich bombardowań i rozbudowanych wręcz do rozmiarów podziemnego miasta.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też