11-17 marca

Redakcja
Aneta Grzeszykowska, „Bez tytułu”, z serii „Model”, 2017, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Warszawa
11-17 marca
Aneta Grzeszykowska, „Bez tytułu”, z serii „Model”, 2017, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Warszawa

Białystok

Najważniejsze wątki w programie białostockiego Arsenału widoczne są nie tylko w bieżących wystawach, ale także w pracach zgromadzonych w kolekcji instytucji. Otwierana w piątek (15.03) w galerii Arsenał elektrownia wystawa FOGHORN, kuratorowana przez dyrektorkę Monikę Szewczyk, prezentować będzie prace dotykające wątków związanych z transformacją lat 90., nie tylko w najbliższym, polskim kontekście, ale na pograniczu Europy i Azji. Znajdą się na niej realizacje artystów z Europy środkowej oraz krajów zakaukaskich.
Dzień wcześniej natomiast (14.03) polecamy wybrać się do budynku Arsenału przy Pałacu Branickich, gdzie jeden z naszych autorów, Janek Owczarek, przedstawi wykład zatytułowany THE BEST OF sztuka po internecie *najlepsze momenty*, przyglądając się temu jak na przestrzeni ostatniej dekady definiowano sztukę postinterentową, dlaczego termin ten dzisiaj jest problematyczny oraz analizujący prace najważniejszych artystek i artystów wiązanych z tym nurtem.

Gdańsk

David Hockney, Dwa jabłka, jedna cytryna i cztery kwiaty, 1997, litografia, fot. © Priseman Seabrook Collection

Dwie wystawy w ramach projektu prezentującego współczesną sztukę brytyjską otworzy w czwartek (14.03) Muzeum Narodowe w Gdańsku. Na Made in Britain zobaczymy prace z prywatnej kolekcji Roberta Prisemana i Ally Seabrook, przede wszystkim malarstwo, a także nieco grafik i rysunków. Nie zabraknie ani klasyków, z Davidem Hockneyem czy Alison Pilkington na czele, ani uznanych artystów młodszego pokolenia. Wystawa …on making poświęcona będzie z kolei brytyjskiej fotografii. Zdjęcia wybranych artystek z jednej strony dotykać będą aktualnych kwestii społeczno-politycznych – brytyjskiej wielokulturowej tożsamości w obliczu nowej fali migracji i brexitu – z drugiej zaś uniwersalnych rozważań o miejscu człowieka w naturze.

Fotograficzną wystawę dotyczącą miejsca człowieka w przyrodzie, tym razem solową, zaprezentuje w tym tygodniu także CSW Łaźnia. Otwierana w sobotę (16.03) wystawa Jerzego Wierzbickiego Oman / Czarnobyl. Erozja obecności to składająca się z dwóch cykli wizja świata, w którym zabrakło człowieka, a flora i fauna odzyskuje swoje dawne terytoria. W jednym z cykli Wierzbicki dokumentuje porzucone z dnia na dzień osady w Omanie, z których mieszkańcy wyprowadzili się dobrowolnie w wyniku gwałtownego awansu ekonomicznego, w drugim – Czarnobyl trzy dekady po katastrofie elektrowni atomowej.

W Łaźni trwa również konkurs w ramach trzynastej edycji Festiwalu IN OUT. Do 24 marca nadsyłać można zrealizowane we wszelkich technikach i konwencjach prace wideo, wiążące się z tematem WIDEO/PERFORMENS. 20 wybranych prac zaprezentowanych zostanie podczas przeglądu w galerii, a na dwoje zwycięzców czekają nagrody finansowe i udział w samym festiwalu.

Nowoczesny, dynamiczny, transgresyjny. Władysław Hasior w Miejskim Ośrodku Sztuki Wystawę "Władysław Hasior. Wyobraźnia poetycka" w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim recenzuje Piotr Słodkowski CZYTAJ!

Gorzów Wielkopolski

W historię Gorzowa Wielkopolskiego w ramach tygodniowej rezydencji zagłębiali się studenci Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na stołecznej ASP. Efekty ich poszukiwań zobaczymy na otwieranej w piątek (15.03) wystawie Hexen Tabor Gore w Miejskim Ośrodku Sztuki. Studenci PDP najwyraźniej dokopali się do wielu historii związanych z miastem, jak wskazuje przygotowana przez nich mapa myśli, z której zaczerpnięty został tytuł wystawy, zawierająca takie hasła jak czarownice, Don Vasyl i samica nosorożca niewłochatego.

Kalisz

W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Przemysław Trześniak próbował będzie udowodnić, że etos pracy i własnoręczne, idealne cyzelowanie prac to nie to samo, co zlecanie podwykonawstwa rzeszom najemnych pracowników. Na otwieranej w czwartek (14.03) wystawie Obiekty, kuratorowanej przez Kordiana Rönnberga, zobaczymy prace nawiązujące de efektownych i bajecznie drogich prac Jeffa Koonsa, Takashiego Murakamiego czy Paula McCarthy’ego, tyle że z warsztatowego punktu widzenia intymne i romantyczne, a przy okazji próbujące zdobycze zachodniego popartu przetłumaczyć na polskie realia.

Katowice

W ramach międzymiastowej współpracy między Akademią Sztuki w Szczecinie, Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach i Galerią Szarą, w tej ostatniej otworzy się w piątek (15.03) wystawa Słodkie mdłości. Artystki i artyści biorące w niej udział zastanawiać się będą nad tym, czym z dzisiejszej perspektywy jest miłość. Rozważania te przybiorą postać między innymi malarskich portretów chłopaków z Tindera oraz próby odpowiedzi na pytanie, czy Władimir Putin odpisuje na listy miłosne.

Kraków

Wystawie kolekcji Muzeum Historii Fotografii w Krakowie towarzyszy wydana niedawno książka Szkice do portretu, łącząca elementy publikacji specjalistycznej, popularnonaukowej oraz albumu. W środę (13.03) w siedzibie muzeum odbędzie się drugie spotkanie promocyjne wokół książki, połączone z wykładem Moniki Kozień, jednej z kuratorek muzeum i współautorek książki, zatytułowanym Portret jako maska.

Po zeszłorocznej ekspozycji w Zachęcie, Sarkis doczeka się drugiej wystawy w Polsce, tym razem w krakowskiej Cricotece. Otwierana w czwartek (14.03) wystawa Zapraszanie podejmować będzie charakterystyczne dla ormiańsko-francuskiego artysty wątki: zadumę nad lokalnymi tradycjami kulturowymi i możliwościami ich przetrwania, językiem i doświadczeniem migracji, a wszystko to w ramach wystawy-instalacji o charakterze site specific. Jako że rzecz dzieje się w Cricotece, Sarkis postanowił „zaprosić” do swojej pracy także Tadeusza Kantora; częścią wystawy będą rekwizyty teatralne z kolekcji Cricoteki, zyskujące w pracy Sarkisa nowe konteksty i znaczenia.

Na koniec tygodnia, w sobotę (16.03) w Krakowie szykują się dwa równoległe wernisaże. W Widnej Olga Dziubak zaprezentuje solową wystawę Siniaki, podsumowującą kilkuletnie badania artystki nad kulturowymi kontekstami fioletu. Oprócz tropów mitologiczno-biblijnych, abstrakcyjne prace z użyciem tej barwy nawiązują przede wszystkim do gestów politycznego, zwłaszcza feministycznego oporu i przywołują formy stosowane przez brytyjskie sufrażystki. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie także premiera artist booka zatytułowanego Notatki o fiolecie. Alternatywna historia rewolucji.

Równolegle w galerii Szara Kamienica otworzy się wystawa Moniki Drożyńskiej, także podejmująca wątki oporu wobec norm liberalnej demokracji i wymazywaniu kobiet z narracji historycznych, tym razem jednak na przykładach bardziej kameralnych i intymnych. W pracach Drożyńskiej na Something Is No Yes pojawią się postaci między innymi ciotki i babci artystki, ale także zapomniane kobiety-towarzyszki Wałęsy, Piłsudskiego, Matejki, a nawet Jezusa.

Poznań

Adelina Cimochowicz, Spiżarnia, wizualizacja

Adelina Cimochowicz otworzy w piątek (15.03) swoją drugą wystawę indywidualną, tym razem w poznańskim DOMIE. Kuratorowana przez Tomka Pawłowskiego i Katarzynę Wojtczak Spiżarnia to efekt jesiennej rezydencji artystki w Poznaniu. I to całkiem dosłowny efekt, bowiem trzonem tworzącej wystawę instalacji będzie ponad 150 słoików z kiszonkami, przygotowanymi właśnie podczas owej rezydencji. Cimochowicz tworzy w ten sposób zestaw przetrwania na wypadek końca świata, wiedziona po raz kolejny przez różnego rodzaju lęki i poczucie trwającej na wielu płaszczyznach katastrofy. Samej wystawie towarzyszyć będzie szereg dodatkowych wydarzeń. Już w dniu wernisażu odbędzie się koncert irlandzkiej songwriterki Katie O’Neill oraz przedpremierowy pokaz Kishonii Horacego Muszyńskiego, filmu, w którym ogórki kiszone przyjmują zgoła inną niż w pracy Cimochowicz rolę, bowiem to one stają się przyczyną apokalipsy.

Świnoujście

Najnowsze prace Łukasza Patelczyka zobaczymy na otwieranej w sobotę (16.03) wystawie w Miejscu sztuki44, zatytułowanej Warstwy. Zdekonstruowane pejzaże artysty sięgają po motywy o romantycznej proweniencji – górskie szczyty, dramatycznie skłębione na niebie chmury… Pozbawione ludzkiej obecności, oświetlone przytłumionym światłem nokturnowe sceny Patelczyk tnie abstrakcyjnymi, świetlistymi smugami, zaglądając pod powierzchnię arkadyjskiego mitu. Wystawie w Świnoujściu towarzyszyć będzie katalog z tekstami Ryszarda Ziarkiewicza i Barbary Haręży.

Warszawa

Wiosenny highlight programu Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, czyli projekt Plastyczność planety, wystartuje w najbliższy piątek (15.03). W jego ramach otworzą się równolegle dwie wystawy: Bezludzka Ziemia kuratorowana przez Jarosława Lubiaka i Centrum Natury Współczesnej zespołu badawczego Forensic Architecture. Punktem wyjścia dla obu z nich jest przekonanie, że przyroda utraciła status neutralnego, stabilnego tła dla ludzkiej aktywności. Obie także proponować będą namysł nad problemami epoki antropocenu bez popadania ani w katastrofizm, ani w technooptymizm, oba podejścia traktując jako rodzaj eskapizmu.

Wojna herbicydowa na granicy Strefy Gazy, Shourideh C. Molavi, 2018. Liść szpinaku trzy dni po opryskach, wschodnia część Gazy, 6 grudnia 2018. Praca prezentowana na wystawie Centrum Natury Współczesnej

Dzień później, w sobotę (16.03), swoją drugą wystawę w Propagandzie otworzą Ewa i Jacek Doroszenko. W How to Travel artyści badają formalne możliwości cyfrowych rozmyć, zniekształceń i niedoskonałości. Sięgając po obrazy rodem z gier wideo i turystycznych przewodników, poddają je wielokrotnym przetworzeniom, snując przy tym refleksję na temat funkcji współczesnej fotografii.

Pod koniec zeszłego roku przedstawialiśmy w „Szumie” wyniki badania analizującego kim są uczestniczki i uczestnicy poprzedniej edycji programu Artysta – Zawodowiec, tymczasem wielkimi krokami zbliża się jego trzecia odsłona. Studentki i studentów uczelni artystycznych mogą już wypełniać formularz zgłoszeniowy na dwudniowe zajęcia na swoich uczelniach, które tym razem koncentrować się będą mocniej na perspektywie międzynarodowej, między innymi na programach rezydencyjnych i zagranicznych uczelniach, na których warto studiować. Pierwsze zajęcia odbędą się już na początku przyszłego tygodnia na wrocławskiej ASP.

ARTYSTA – ZAWODOWIEC: raport z badania Fundacja Sztuki Polskiej ING podsumowuje projekt edukacyjny Artysta – Zawodowiec CZYTAJ!

Wrocław

Josef Sudek, legenda czeskiej fotografii, pozostawił po sobie ogromny dorobek liczący kilkadziesiąt tysięcy fotografii. Wśród nich pełne liryzmu pejzaże, między innymi miejskie, z ulic Pragi. Sudek fotografował miasto także wtedy, gdy jego część legła w gruzach – w 1945 roku, tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. W czwartek w Muzeum Architektury we Wrocławiu otworzy się wystawa Josef Sudek: Topografia ruin. Praga 1945, prezentująca wybór z liczącej ponad czterysta fotografii serii przedstawiającej gruzy budynków, puste cokoły po pomnikach, instalacje przeciwlotnicze czy opuszczone powstańcze barykady.

W piątek z kolei (15.03) czeka nas we Wrocławiu klęska urodzaju. W galerii Studio BWA Wrocław kolejna wystawę w ramach projektu Nobody Club zaprezentuje duet Dwa Zeta, czyli Karolina Zajączkowska i Zbiok Czajkowski. Na Life Hacks artyści przyglądać się będą podziałowi czasu na czas pracy i czas wolny. Jako że Polacy są według statystyk jednym z najciężej pracujących społeczeństw w Europie i coraz więcej z nas zmaga sie z chronicznym zmęczeniem i wypaleniem, Zajączkowska i Czajkowski przygotowali obiekty i tutoriale pozwalające się zrelaksować, zadbać o siebie i umilić sobie życie.

W tym samym czasie w Muzeum Współczesnym Wrocław otworzy się wystawa Stany skupienia. Tytuł nieprzypadkowo zaczerpnięty został z jednej z prac Natalii LL, bowiem nestorka wrocławskiej neoawangardy będzie główną bohaterką ekspozycji. Zobaczymy jednak prace nie tylko jej, ale i ponad czterdziestu artystek z Polski i Europy środkowej, w tym takich klasyczek jak Dóra Maurer i Geta Brătescu, ale też przedstawicielki młodszego pokolenia, jak duet Cipedrapskuad. Skupiona na medium fotografii, wideo i działaniach dokamerowych wystawa zwraca uwagę na moment skierowania przez artystki obiektywu na nie same, stawiając pytania o performowanie własnej osoby oraz tworzenie i dekonstrukcję wizerunku kobiety.

Natalia Bażowska, Oddech, 40x 60 cm, 2018

Tego samego dnia otworzy się również wystawa Homo Naturalis w Galerii Arttrakt. Jej osią będzie najgorętszy temat sezonu, czyli uwikłanie człowieka w kwestie środowiskowe. Kuratorowana przez Idę Smakosz-Hankiewicz wystawa prezentować będzie przy tym całą paletę podejść do natury, znajdą się wiec na niej prace nie tylko dotykające wątków związanych z obecnym kryzysem klimatycznym, ale i traktujące naturę jako źródło inspiracji bądź podświadomych lęków.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też