11-17 marca
Białystok
Najważniejsze wątki w programie białostockiego Arsenału widoczne są nie tylko w bieżących wystawach, ale także w pracach zgromadzonych w kolekcji instytucji. Otwierana w piątek (15.03) w galerii Arsenał elektrownia wystawa FOGHORN, kuratorowana przez dyrektorkę Monikę Szewczyk, prezentować będzie prace dotykające wątków związanych z transformacją lat 90., nie tylko w najbliższym, polskim kontekście, ale na pograniczu Europy i Azji. Znajdą się na niej realizacje artystów z Europy środkowej oraz krajów zakaukaskich.
Dzień wcześniej natomiast (14.03) polecamy wybrać się do budynku Arsenału przy Pałacu Branickich, gdzie jeden z naszych autorów, Janek Owczarek, przedstawi wykład zatytułowany THE BEST OF sztuka po internecie *najlepsze momenty*, przyglądając się temu jak na przestrzeni ostatniej dekady definiowano sztukę postinterentową, dlaczego termin ten dzisiaj jest problematyczny oraz analizujący prace najważniejszych artystek i artystów wiązanych z tym nurtem.
Gdańsk
Dwie wystawy w ramach projektu prezentującego współczesną sztukę brytyjską otworzy w czwartek (14.03) Muzeum Narodowe w Gdańsku. Na Made in Britain zobaczymy prace z prywatnej kolekcji Roberta Prisemana i Ally Seabrook, przede wszystkim malarstwo, a także nieco grafik i rysunków. Nie zabraknie ani klasyków, z Davidem Hockneyem czy Alison Pilkington na czele, ani uznanych artystów młodszego pokolenia. Wystawa …on making poświęcona będzie z kolei brytyjskiej fotografii. Zdjęcia wybranych artystek z jednej strony dotykać będą aktualnych kwestii społeczno-politycznych – brytyjskiej wielokulturowej tożsamości w obliczu nowej fali migracji i brexitu – z drugiej zaś uniwersalnych rozważań o miejscu człowieka w naturze.
Fotograficzną wystawę dotyczącą miejsca człowieka w przyrodzie, tym razem solową, zaprezentuje w tym tygodniu także CSW Łaźnia. Otwierana w sobotę (16.03) wystawa Jerzego Wierzbickiego Oman / Czarnobyl. Erozja obecności to składająca się z dwóch cykli wizja świata, w którym zabrakło człowieka, a flora i fauna odzyskuje swoje dawne terytoria. W jednym z cykli Wierzbicki dokumentuje porzucone z dnia na dzień osady w Omanie, z których mieszkańcy wyprowadzili się dobrowolnie w wyniku gwałtownego awansu ekonomicznego, w drugim – Czarnobyl trzy dekady po katastrofie elektrowni atomowej.
W Łaźni trwa również konkurs w ramach trzynastej edycji Festiwalu IN OUT. Do 24 marca nadsyłać można zrealizowane we wszelkich technikach i konwencjach prace wideo, wiążące się z tematem WIDEO/PERFORMENS. 20 wybranych prac zaprezentowanych zostanie podczas przeglądu w galerii, a na dwoje zwycięzców czekają nagrody finansowe i udział w samym festiwalu.
Nowoczesny, dynamiczny, transgresyjny. Władysław Hasior w Miejskim Ośrodku Sztuki
Gorzów Wielkopolski
W historię Gorzowa Wielkopolskiego w ramach tygodniowej rezydencji zagłębiali się studenci Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na stołecznej ASP. Efekty ich poszukiwań zobaczymy na otwieranej w piątek (15.03) wystawie Hexen Tabor Gore w Miejskim Ośrodku Sztuki. Studenci PDP najwyraźniej dokopali się do wielu historii związanych z miastem, jak wskazuje przygotowana przez nich mapa myśli, z której zaczerpnięty został tytuł wystawy, zawierająca takie hasła jak czarownice, Don Vasyl i samica nosorożca niewłochatego.
Kalisz
W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Przemysław Trześniak próbował będzie udowodnić, że etos pracy i własnoręczne, idealne cyzelowanie prac to nie to samo, co zlecanie podwykonawstwa rzeszom najemnych pracowników. Na otwieranej w czwartek (14.03) wystawie Obiekty, kuratorowanej przez Kordiana Rönnberga, zobaczymy prace nawiązujące de efektownych i bajecznie drogich prac Jeffa Koonsa, Takashiego Murakamiego czy Paula McCarthy’ego, tyle że z warsztatowego punktu widzenia intymne i romantyczne, a przy okazji próbujące zdobycze zachodniego popartu przetłumaczyć na polskie realia.
Katowice
W ramach międzymiastowej współpracy między Akademią Sztuki w Szczecinie, Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach i Galerią Szarą, w tej ostatniej otworzy się w piątek (15.03) wystawa Słodkie mdłości. Artystki i artyści biorące w niej udział zastanawiać się będą nad tym, czym z dzisiejszej perspektywy jest miłość. Rozważania te przybiorą postać między innymi malarskich portretów chłopaków z Tindera oraz próby odpowiedzi na pytanie, czy Władimir Putin odpisuje na listy miłosne.
Kraków
Wystawie kolekcji Muzeum Historii Fotografii w Krakowie towarzyszy wydana niedawno książka Szkice do portretu, łącząca elementy publikacji specjalistycznej, popularnonaukowej oraz albumu. W środę (13.03) w siedzibie muzeum odbędzie się drugie spotkanie promocyjne wokół książki, połączone z wykładem Moniki Kozień, jednej z kuratorek muzeum i współautorek książki, zatytułowanym Portret jako maska.
Po zeszłorocznej ekspozycji w Zachęcie, Sarkis doczeka się drugiej wystawy w Polsce, tym razem w krakowskiej Cricotece. Otwierana w czwartek (14.03) wystawa Zapraszanie podejmować będzie charakterystyczne dla ormiańsko-francuskiego artysty wątki: zadumę nad lokalnymi tradycjami kulturowymi i możliwościami ich przetrwania, językiem i doświadczeniem migracji, a wszystko to w ramach wystawy-instalacji o charakterze site specific. Jako że rzecz dzieje się w Cricotece, Sarkis postanowił „zaprosić” do swojej pracy także Tadeusza Kantora; częścią wystawy będą rekwizyty teatralne z kolekcji Cricoteki, zyskujące w pracy Sarkisa nowe konteksty i znaczenia.
Na koniec tygodnia, w sobotę (16.03) w Krakowie szykują się dwa równoległe wernisaże. W Widnej Olga Dziubak zaprezentuje solową wystawę Siniaki, podsumowującą kilkuletnie badania artystki nad kulturowymi kontekstami fioletu. Oprócz tropów mitologiczno-biblijnych, abstrakcyjne prace z użyciem tej barwy nawiązują przede wszystkim do gestów politycznego, zwłaszcza feministycznego oporu i przywołują formy stosowane przez brytyjskie sufrażystki. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie także premiera artist booka zatytułowanego Notatki o fiolecie. Alternatywna historia rewolucji.
Równolegle w galerii Szara Kamienica otworzy się wystawa Moniki Drożyńskiej, także podejmująca wątki oporu wobec norm liberalnej demokracji i wymazywaniu kobiet z narracji historycznych, tym razem jednak na przykładach bardziej kameralnych i intymnych. W pracach Drożyńskiej na Something Is No Yes pojawią się postaci między innymi ciotki i babci artystki, ale także zapomniane kobiety-towarzyszki Wałęsy, Piłsudskiego, Matejki, a nawet Jezusa.
Poznań
Adelina Cimochowicz otworzy w piątek (15.03) swoją drugą wystawę indywidualną, tym razem w poznańskim DOMIE. Kuratorowana przez Tomka Pawłowskiego i Katarzynę Wojtczak Spiżarnia to efekt jesiennej rezydencji artystki w Poznaniu. I to całkiem dosłowny efekt, bowiem trzonem tworzącej wystawę instalacji będzie ponad 150 słoików z kiszonkami, przygotowanymi właśnie podczas owej rezydencji. Cimochowicz tworzy w ten sposób zestaw przetrwania na wypadek końca świata, wiedziona po raz kolejny przez różnego rodzaju lęki i poczucie trwającej na wielu płaszczyznach katastrofy. Samej wystawie towarzyszyć będzie szereg dodatkowych wydarzeń. Już w dniu wernisażu odbędzie się koncert irlandzkiej songwriterki Katie O’Neill oraz przedpremierowy pokaz Kishonii Horacego Muszyńskiego, filmu, w którym ogórki kiszone przyjmują zgoła inną niż w pracy Cimochowicz rolę, bowiem to one stają się przyczyną apokalipsy.
Świnoujście
Najnowsze prace Łukasza Patelczyka zobaczymy na otwieranej w sobotę (16.03) wystawie w Miejscu sztuki44, zatytułowanej Warstwy. Zdekonstruowane pejzaże artysty sięgają po motywy o romantycznej proweniencji – górskie szczyty, dramatycznie skłębione na niebie chmury… Pozbawione ludzkiej obecności, oświetlone przytłumionym światłem nokturnowe sceny Patelczyk tnie abstrakcyjnymi, świetlistymi smugami, zaglądając pod powierzchnię arkadyjskiego mitu. Wystawie w Świnoujściu towarzyszyć będzie katalog z tekstami Ryszarda Ziarkiewicza i Barbary Haręży.
Warszawa
Wiosenny highlight programu Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, czyli projekt Plastyczność planety, wystartuje w najbliższy piątek (15.03). W jego ramach otworzą się równolegle dwie wystawy: Bezludzka Ziemia kuratorowana przez Jarosława Lubiaka i Centrum Natury Współczesnej zespołu badawczego Forensic Architecture. Punktem wyjścia dla obu z nich jest przekonanie, że przyroda utraciła status neutralnego, stabilnego tła dla ludzkiej aktywności. Obie także proponować będą namysł nad problemami epoki antropocenu bez popadania ani w katastrofizm, ani w technooptymizm, oba podejścia traktując jako rodzaj eskapizmu.
Dzień później, w sobotę (16.03), swoją drugą wystawę w Propagandzie otworzą Ewa i Jacek Doroszenko. W How to Travel artyści badają formalne możliwości cyfrowych rozmyć, zniekształceń i niedoskonałości. Sięgając po obrazy rodem z gier wideo i turystycznych przewodników, poddają je wielokrotnym przetworzeniom, snując przy tym refleksję na temat funkcji współczesnej fotografii.
Pod koniec zeszłego roku przedstawialiśmy w „Szumie” wyniki badania analizującego kim są uczestniczki i uczestnicy poprzedniej edycji programu Artysta – Zawodowiec, tymczasem wielkimi krokami zbliża się jego trzecia odsłona. Studentki i studentów uczelni artystycznych mogą już wypełniać formularz zgłoszeniowy na dwudniowe zajęcia na swoich uczelniach, które tym razem koncentrować się będą mocniej na perspektywie międzynarodowej, między innymi na programach rezydencyjnych i zagranicznych uczelniach, na których warto studiować. Pierwsze zajęcia odbędą się już na początku przyszłego tygodnia na wrocławskiej ASP.
Wrocław
Josef Sudek, legenda czeskiej fotografii, pozostawił po sobie ogromny dorobek liczący kilkadziesiąt tysięcy fotografii. Wśród nich pełne liryzmu pejzaże, między innymi miejskie, z ulic Pragi. Sudek fotografował miasto także wtedy, gdy jego część legła w gruzach – w 1945 roku, tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. W czwartek w Muzeum Architektury we Wrocławiu otworzy się wystawa Josef Sudek: Topografia ruin. Praga 1945, prezentująca wybór z liczącej ponad czterysta fotografii serii przedstawiającej gruzy budynków, puste cokoły po pomnikach, instalacje przeciwlotnicze czy opuszczone powstańcze barykady.
W piątek z kolei (15.03) czeka nas we Wrocławiu klęska urodzaju. W galerii Studio BWA Wrocław kolejna wystawę w ramach projektu Nobody Club zaprezentuje duet Dwa Zeta, czyli Karolina Zajączkowska i Zbiok Czajkowski. Na Life Hacks artyści przyglądać się będą podziałowi czasu na czas pracy i czas wolny. Jako że Polacy są według statystyk jednym z najciężej pracujących społeczeństw w Europie i coraz więcej z nas zmaga sie z chronicznym zmęczeniem i wypaleniem, Zajączkowska i Czajkowski przygotowali obiekty i tutoriale pozwalające się zrelaksować, zadbać o siebie i umilić sobie życie.
W tym samym czasie w Muzeum Współczesnym Wrocław otworzy się wystawa Stany skupienia. Tytuł nieprzypadkowo zaczerpnięty został z jednej z prac Natalii LL, bowiem nestorka wrocławskiej neoawangardy będzie główną bohaterką ekspozycji. Zobaczymy jednak prace nie tylko jej, ale i ponad czterdziestu artystek z Polski i Europy środkowej, w tym takich klasyczek jak Dóra Maurer i Geta Brătescu, ale też przedstawicielki młodszego pokolenia, jak duet Cipedrapskuad. Skupiona na medium fotografii, wideo i działaniach dokamerowych wystawa zwraca uwagę na moment skierowania przez artystki obiektywu na nie same, stawiając pytania o performowanie własnej osoby oraz tworzenie i dekonstrukcję wizerunku kobiety.
Tego samego dnia otworzy się również wystawa Homo Naturalis w Galerii Arttrakt. Jej osią będzie najgorętszy temat sezonu, czyli uwikłanie człowieka w kwestie środowiskowe. Kuratorowana przez Idę Smakosz-Hankiewicz wystawa prezentować będzie przy tym całą paletę podejść do natury, znajdą się wiec na niej prace nie tylko dotykające wątków związanych z obecnym kryzysem klimatycznym, ale i traktujące naturę jako źródło inspiracji bądź podświadomych lęków.