NR 39/2023

10–16 lipca

Redakcja
Ten Cza, „kwiatek”, maska, technika mieszana, 2023
10–16 lipca
Ten Cza, „kwiatek”, maska, technika mieszana, 2023

Gdańsk

W piątek (14.07) w dwóch oddziałach Gdańskiej Galerii Miejskiej, przy Piwnej i Powroźniczej, otworzy się kuratorowana przez Gabrielę Warzycką-Tutak i Andrzeja Zagrobelnego wystawa Ołowiane chmury. O emocjach, myślach i doznaniach, które towarzyszą nam na co dzień, choć często pozostają skrywane i tym samym niedostępne dla innych, opowiadać będą prace m.in. Erny Rosenstein, Cyryla Polaczka czy Agaty Ingarden. Obok nich na wystawie zobaczymy też postaci spoza poletka sztuk wizualnych – Bartosza Bielenię, Krzysztofa Kieślowskiego oraz wspólny projekt poetki Krystyny Miłobędzkiej i kompozytorki Hani Rani.

Kraków

Sceniczne aspekty obrazu malarskiego eksplorować będą na wspólnej wystawie w galerii Piana Emilia Kina i Radek Szlęzak. Na otwieranym w piątek (14.07) w siedzibie galerii przy ulicy Retoryka Cięciu tytułowy zabieg filmowy przeniesiony zostanie na obrazy oraz samą przestrzeń ekspozycji, w której niby w studiu montażowym dochodzi do fragmentaryzacji, destrukcji, a przede wszystkim przycinania i porządkowania materiału wizualnego.

Sokołowsko

Zainaugurowana przed dwoma laty nowa odsłona Kontekstów w formule zaproponowanej przez Sebastiana Cichockiego i Mariannę Dobkowską rozpoczęła się Kongresem postartystycznym, w tym roku domyka je z kolei międzynarodowe seminarium, rzecz jasna również postartystyczne. Dla całej reszty poza uczestniczącymi w zamkniętym wydarzeniu praktyczkami postsztuki pozostaje w tym roku program wydarzeń towarzyszących, odbywających się od jutra do czwartku (11–13.07) i obejmujących obserwację zjawisk zmierzchowych podczas spaceru z Centralą, wieczór filmowy z wprowadzeniem Sebastiana Cichockiego, koncert Pawła Kulczyńskiego i imprezę na zakończenie.

Sosnowiec

Nową odsłonę realizowanego w latach 2019–2020 projektu Grzegorza Kozery Widzenie powtórne zobaczymy w Sosnowieckim Centrum Sztuki – Zamku Sieleckim na otwieranej dziś (10.07) wystawie Józef Czapski, Grzegorz Kozera. Korespondencja. W ramach projektu artysta wyruszył w podróż do Ameryki Południowej, by metaforycznie odtworzyć zaginione szkice Czapskiego. Przy okazji najnowszej wystawy Kozera uzupełnia wcześniejszy cykl nowymi obrazami olejnymi i kolażami, zestawionymi z płótnami samego Czapskiego z lat 50.–70.

Bartek Jarmoliński, „Symbiosis 10”, 2023, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu

Toruń

Dwie nowe wystawy zaprezentuje w piątek (14.07) Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu. Ja, Wisła Edyty Majewskiej-Rosińskiej to wystawa powstała w ramach autorskiego projektu kuratorskiego Katarzyny Lewandowskiej Danzig meine (Liebe) vol. 3, opartego na idei zaprezentowania w Toruniu osób artystycznych związanych z Gdańskiem. Artystka opowie w niej za pomocą typograficznych ilustracji o Martwej Wiśle, porównanej przez nią m.in. do starej kobiety, niedocenionej za swe poświęcenie i w zapomnieniu odchodzącej w niebyt. Bartek Jarmoliński w Trzewnej materialności przetwarza z kolei ikoniczne dla sztuki chrześcijańskiej obrazy, uzupełniając je o motywy mięsa, wnętrzności i organów wewnętrznych, zamieniając wyidealizowane wizerunki w otwarte rany kontrastujące z finezyjnie układającymi się draperiami i zamiast metafizyki eksponując nagą mięsność ludzkiego ciała.

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Marika Kuźmicz Z Mariką Kuźmicz w podkaście "Godzina Szumu" rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Warszawa

Monograficzna wystawa Małgorzaty Potockiej otworzy się w piątek (14.07) w Fundacji Arton. Ekspozycja przygotowana przez Marikę Kuźmicz prezentować będzie mniej znane oblicze Potockiej, przez niemal całe życie związanej z filmem, koncentrując się nie na jej rolach aktorskich w kinowych produkcjach, a pionierskiej twórczości wideo oraz realizacjach fotograficznych. Kluczową rolę odegrają w niej właśnie fotograficzne autoportrety artystki, w których prowadzi ona grę z własnym wizerunkiem, tym publicznym i prywatnym.

Tego samego dnia przy Marszałkowskiej 18 otworzy się wystawa Grzegorza Jarzynowskiego Ryba wyszła na ląd, ale zaraz wraca. W swoich obrazach artysta stara się oddać siłę barw, poruszając się na granicy abstrakcji i figuracji, bazuje na sennych powidokach malując często tuż po przebudzeniu i kończąc pracę w momencie, kiedy niedookreślone wrażenie zamienia się w rozpoznawalny dla niego temat.

Wanda Czełkowska, „Autoportret”, 1959,, fotograf nieznany, dzięki uprzejmości Muzeum Susch

Prace osób artystycznych tworzących międzywydziałowe koło naukowe „Dolina Niesamowitości” na ASP w Warszawie pod opieką Aleksandry Liput zobaczymy na otwieranej w sobotę (15.07) w Solatorium wystawie Summertime Sadness. Przestrzeń jednego z domków fińskich na osiedlu Jazdów wypełniona zostanie artefaktami odnoszącymi się do stanu tytułowej letniej melancholii rodem z piosenki Lany Del Rey.

Susch

Monograficzna wystawa Wandy Czełkowskiej Art is not Rest otworzy się w sobotę (15.07) w szwajcarskim Muzeum Susch założonym przez Grażynę Kulczyk. Kuratorowana przez Matyldę Taszycką ekspozycja prezentować będzie przekrój dorobku artystki przez długi czas czekającej na właściwe docenienie, a przed kilkoma laty przypomnianej na wystawie w Królikarni przygotowanej przez Ewę Opałkę. Ramą dla szwajcarskiej wystawy będzie ciągłe napięcie między ciałem, umysłem i przestrzenią obecne w pracach Czełkowskiej, a w centrum opowieści znajdzie się rekonstrukcja monumentalnej instalacji Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu, którą otaczać będzie konstelacja pozostałych prac artystki.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też