SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 17/2023 Na Dobry Początek 01.05.2023 4 min

1–7 maja

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Hannah Sophie Dunkelberg, „THE BIG EXCUSE”, 2021, metal malowany proszkowo, folia samoprzylepna, 140 x 125 x 40 cm. Fot. Marjorie Brunet Plaza

Białystok

W ramach trwającej wystawy Bartka Buczka i zespołu technicznego Galerii Arsenał w Białymstoku w tę niedzielę rozpocznie się dwudniowe (7–8.05) I Sympozjum Technicznych. Pierwsze tego rodzaju wydarzenie przeznaczone dla pracowników działów technicznych galerii i muzeów, montażystów i realizatorów wystaw ma być okazją do nawiązania kontaktów, wymiany wiedzy i zmapowania różnorodnych praktyk na polu montażu i realizacji wystaw. W programie poza dyskusjami znalazło się miejsce m.in. na wieczór integracyjny i performans w formie konkurencji montażowych.

1
Podcast 05.04.2023

Godzina Szumu #84 Bartek Buczek

Karolina Plinta; postprodukcja: Izabela Smelczyńska

Kraków

W piątek (5.05) w Galerii Piana otworzy się indywidualna wystawa Stephanie Kaiser zatytułowana Wspólny czas. W swoim malarstwie artystka kieruje naszą uwagę na granicę pomiędzy światem rzeczywistym, a tym przedstawionym w obrazie. W serii niewielkich prac rysunkowych z kolei nawiązuje do praktyki scenicznej, teatralnego przedstawiania określonych stanów emocjonalnych, zwracając uwagę na pokrewieństwa między grą aktorską i pracą malarską, w obu przypadkach wymagających pracy nad gestem i licznych powtórzeń.

Legnica

Dwudniowa kulminacja tegorocznej edycji Legnickiego Festiwalu Srebro czeka nas w najbliższy piątek i sobotę (5-6.05). Organizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 roku festiwal to dziś jeden z największych przeglądów biżuterii artystycznej w Europie, a na tegoroczną jego odsłonę składa się 13 wystaw indywidualnych i zbiorowych. Wśród nich gwoździem programy jest wystawa konkursowa i towarzyszący jej pokaz projektów niezakwalifikowanych do finału, oprócz tego zobaczymy m.in. monograficzne pokazy Kirsten Plank, Jolanty Gazdy i Patryka Cabana, a także wystawy debiutantek i debiutantów oraz osób studiujących i wykładających w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo i Akademii Sztuk Pięknych w Tallinie.

Ariel Michalak, „growing pains”, technika mieszana, 2021, dzięki uprzejmości artysty i Galerii Labirynt

Lublin

W ramach długofalowego projektu Queerujemy Lublin Galeria Labirynt organizuje open call na prace, które zaprezentowane zostaną na wystawie Nie wymyślaj, jeszcze Ci się odwidzi w Bibliotece Azyl pod koniec czerwca. Jej inicjatorem jest Ariel Michalak, transpłciowy artysta zapraszający do udziału inne transpłciowe oraz niebinarne osoby artystyczne z Lublina – niekoniecznie posiadające jakiekolwiek formalne wykształcenie artystyczne czy wcześniejsze doświadczenie, a po prostu zainteresowane opowiedzeniem o swoich doświadczeniach. Zgłoszenia przesyłać można do 12 maja.

Łódź

Solowa wystawa Moniki Marchewki Słodkowodne Historie otworzy się w sobotę (6.05) w galerii Art Hub Rydzowa. W prezentowanych na niej obrazach artystka nawiązuje do poetyki baśniowej, pozostawiając jednak opowiadane historie bez morału i podsuwając widzom jedynie ich skrawki. Ukazując wydarzenia w momencie kulminacyjnym, bez zdradzania początku historii i jej dalszego ciagu, Marchewka stawia odbiorcę w roli narratora malarskiej baśni, który sam decyduje o jej zakończeniu.

Warszawa

Pierwsza w Polsce solowa wystawa niemieckiej rzeźbiarki Hannah Sophie Dunkelberg otworzy się w sobotę (6.05) w Gunia Nowik Gallery. Na Pale Pleasures znajdziemy się w scenerii przypominającej dziewczęcy pokój czy też buduar, w którym jednak lśniące symbole dziewczęcości są przeskalowane, zimne i masywne. Operując charakterystycznym dla siebie zderzeniem popkulturowych odniesień z własnoręcznie giętymi, spawanymi i lakierowanymi przemysłowymi materiałami, Dunkelberg ironicznie pogrywa z patriarchalnymi schematami, wykorzystuje formy konotujące „kobiecość” i uznawane za „męskie” sposoby produkcji rzeźb.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
1–7 maja — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności