1–7 listopada
Bielsko-Biała
Tegoroczna Bielska Jesień tuż tuż, przed konkursową wystawą w Galerii Bielskiej BWA czeka nas jednak jeszcze jedno ważne otwarcie. Od jutra (2.11) w salach Willi Teodora Sixta, która stała się drugim oddziałem galerii, oglądać będzie można pokaz prac z kolekcji BWA. Kuratorowana przez Agatę Smalcerz wystawa Dla Johanne i Anny poprzez wybór prac mówić będzie siłą rzeczy o historii galerii, ale jest też ukłonem wobec historii samego miejsca. Ekspozycja dedykowana jest pierwszym mieszkankom willi – tytułowym Johanne i Annie, dwóm żonom Teodora Sixta. W nawiązaniu do ich historii na wystawie znalazł się wybór prac podejmujących przede wszystkim temat współczesnego postrzegania roli kobiety.
Gdańsk
Dwie wystawy w ramach swoich flagowych cykli wystawienniczych zaprezentuje w tym tygodniu Kolonia Artystów. W środę (3.11) w ramach projektu Wieszajmy artystów każdego dnia zobaczymy pierwszą z premierowych prac Adama Witkowskiego, artysty wizualnego i dźwiękowego, współtwórcy m.in. Nagrobków; kolejne realizacje zgodnie z założeniami cyklu prezentowane będą w kolejnych trzech tygodniach. W sobotę (6.11) w ramach projektu OPEN otworzy się z kolei wystawa związanego z gdańską ASP Mateusza Pęka zatytułowana Zestaw wypoczynkowy.
Najnowsze obrazy i rysunki Anny Orbaczewskiej zobaczymy w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia na otwieranej w piątek (5.11) wystawie Pułapki i przynęty. Artystka odchodzi w nich od niejednoznacznej, poetyckiej atmosfery wcześniejszych prac, kładąc mocniejszy akcent na bunt i piętnowanie źródeł społecznych norm. Nie rezygnuje przy tym z historycznych odwołań – w nowych pracach nawiązuje przede wszystkim do malarstwa francuskiego rokoka, stawiając pytania o społeczne wyobrażenia na temat miłości i konwencje jej obrazowania.
Kraków
W Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie rozpocznie się wkrótce listopadowa odsłona Małej Boskiej Komedii, czyli przeglądu najciekawszych spektakli dla młodych widzów i widzek. W jego ramach w środę (3.11) odbędzie się pokaz Thrillera w reżyserii Pawła Sakowicza i Anny Smolar, który swoją premierę miał przed trzema laty w warszawskim Nowym Teatrze. Sakowicz i Smolar przedstawiają w spektaklu dzień z życia człowieka, widziany jednak wyłącznie z perspektywy jego ciała.
Na otwieranej w piątek (5.11) wystawie Cudowność powtórzenia czegokolwiek w galerii Art Agenda Nova z dorobkiem i postawą Andrzeja Szewczyka mierzyć się będzie Roman Dziadkiewicz. Nie jest to zestawienie wynikające z bezpośrednich powiązań z artystami – Dziadkiewicz nigdy nie poznał Szewczyka osobiście, nie będzie więc podążał za wspomnieniami, a śladami i poszlakami, korzystając ze swojej zdystansowanej perspektywy i pozwalając sobie w zetknięciu ze sztuką Szewczyka na konfabulację, reinterpretację i nadpisywanie zastanych narracji.
Lublin
Kolejny performans Filipa Kijowskiego zorganizowany pod egidą Galerii Labirynt odbędzie się w głównej siedzibie lubelskiej galerii w najbliższy piątek (5.11). P.S. to kolejna odsłona działania zrealizowanego po raz pierwszy podczas wieczoru performatywnego na festiwalu Her Docs w Warszawie. Inspiracją stała się dla Kijowskiego książka Andy Rottenberg From Poland with Love. Listy do Haralda Szeemanna. Po napisaniu szeregu listów do osób, które bezpośrednio i pośrednio wpłynęły na jego życie, ostatni zaadresował do spersonifikowanej Czułości. Wreszcie podążając tym tropem artysta zaczął zadawać przypadkowo napotkanym ludziom pytanie o to, jak rozumieją właśnie pojęcie czułości.
Łódź
Z inicjatywy Galerii W Y i Stowarzyszenia Nowa Kultura i Edukacja we współpracy z Fundacją Artum w ten piątek (5.11) w łódzkiej Fabryce Sztuki otworzy się wystawa Ewa Partum. Galeria Adres. Miejsce, Sytuacja, Okazja, Oferta. Ekspozycja prezentować będzie dorobek założonej przez Ewę Partum w 1972 roku Galerii Adres. Oprócz materiałów archiwalnych znajdą się na niej także prace współczesnych artystek i artystów odnoszące się do historii galerii. W dniu wernisażu zobaczymy również pokaz prac wideo i performansów wyłonionych w open callu zatytułowanym Mój problem jest problemem kobiety.
Łódź będzie także współgospodarzem tegorocznej muzealniczej Międzynarodowej Konferencji CIMAM, która odbędzie się w Muzeum Sztuki w piątek i sobotę (5–6.11), a ostatniego dnia (7.11) przeniesie się do Gdańska i nowo otwartego NOMUS-a. Hasłem przewodnim konferencji będzie Pod presją. Muzea w czasach ksenofobii i zagrożenia klimatycznego, a udział w niej wezmą m.in. Dipesh Chakrabarty, T. J. Demos, Oleksiy Radynski, a także dyrektor MSŁ Jarosław Suchan i pełniąca obecnie rolę głównej kuratorki Działu Sztuki Nowoczesnej gdańskiego Muzeum Narodowego, a zarazem przewodniczącej rady CIMAM Małgorzata Ludwisiak.
Toruń
Dwie nowe wystawy zaprezentuje w ten piątek (5.11) toruńska Wozownia. Na ekspozycji Słowo / obraz / plantacje spotykać się będą słowo, obraz i… botanika. Zobaczymy na niej prace Romana Bromboszcza, Karola Firmantego, Piotra Grygora i Huberta Wińczyka łączące fascynację światem przyrodniczym i technologiami przy równoczesnym nastawieniu transdziedzinowym. Marta Szulc na Nowej Ziemi przeplatać będzie z kolei koszmary o końcu świata z marzeniami o podboju kosmosu, przyglądając się m.in. kontekstom trwającej eksploracji Marsa, dostrzegając w niej nie tylko romantyczne marzenie i badawczą bezinteresowność, ale i przygotowanie do nowego rodzaju kolonializmu i poszukiwanie nowych terenów wydobywczych.
Język jak Jan Paweł II. Rozmowa z Yulią Krivich, Verą Zalutskayą i Yuriyem Bileyem
Wrocław
W ramach rozpoczętego w październiku cyklu spotkań pod hasłem Artysta – Artist – Kunstler – художник, organizowanych przez OP ENHEIM wespół z ZA*Grupą, w ten piątek (5.11) odbędzie się druga dyskusja, zatytułowana Homogeniczny czy wielokulturowy? Rozmowa o polskim świecie sztuki z perspektywy zagranicznych artystek i artystów. Tym razem w roli gości wystąpią tworzący ZA*Grupę Yuriy Biley, Yulia Krivich i Vera Zalutskaya, którzy w prowadzonej przez Ewę Tatar dyskusji zastanawiać się będą nad zachodzącymi w polskim polu sztuki zmianami i możliwościami przełamywania jego homogeniczności.