SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 13/2023 Do zobaczenia 06.04.2023 5 min

„Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Olaf Brzeski, Kwiaty i papierosy, 2022, wystawa „Życzenie”, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek

Między nadzieją a zwątpieniem.

Cykl prac, tworzących narrację wystawy „Życzenie”, wywołuje poczucie pewnego zawieszenia w rzeczywistości, stan który ogarnia coraz bardziej każdego z nas. Zawieszenia między niedawną przeszłością, kiedy świat wokół wydawał się w miarę ustabilizowany a przyszłością, która staje się coraz bardziej zagadkowa i niepewna. Już nie tylko nasz osobisty los, życie naszych dzieci i bliskich, stabilność rodziny, ale losy całych narodów stają pod znakiem zapytania, co dramatycznie pokazuje wojna w Ukrainie. Świadomość globalnych procesów każe martwić się także o przyszłość naszej planety. W tak skomplikowanym systemie zależności niespodziewane zdarzenie związane z utratą zdrowia czy sprawności ciała, staje się katastrofą, z którą trzeba poradzić sobie fizycznie i psychicznie.

Olaf Brzeski prowadzi widza przez kolejne etapy drogi, która ma przynieść ukojenie, oczyszczenie, czy też po prostu konstatację, że jest nadzieja.

Nadzieja, jasno sformułowana, została zawarta w tytule wystawy oraz jego rozwinięciu w tekście autorskim.

Olaf Brzeski, Kamera, 2022-2023, wystawa „Życzenie”, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek
Olaf Brzeski, Post tenebras lux, 2018, fot. Krzysztof Morcinek

„Życzę sobie

Żebyście przyszli do galerii, zobaczyli wystawę i nikt nie miał wrażenia, że o niego nie dbam.

Żeby, nikt nie wyszedł zawiedziony.

Aby ten pokaz rzeźb i obiektów przywołał świadomość większej tajemnicy,

bo być może za tą tajemnicą kryje się jakiś przeczuwalny porządek i cel.

Życzę sobie, aby ludzie mniej cierpieli, a w szczególności moi bliscy.

Aby dzieci żyły bez lęku.

Życzę sobie stabilizacji finansowej dla mnie i mojej rodziny,

czyli żeby wszystkie rzeźby z tej wystawy się sprzedały i trafiły w dobre ręce. Bo są ładne i dobre.

Żeby wojna się skończyła a wszyscy dyktatorzy ruszyli w świat głosić miłość.

I żeby mieszkańcy spod trójki przestali pluć i rzucać niedopałki przed naszą bramą.”

Otwierająca wystawę praca „Post tenebras lux” (2018) to seria ośmiu owali – zawieszonych na ścianie porcelanowych półmisków, pokrytych czarnym szkliwem stopniowo rozjaśnianym od czerni do bieli. Sentencja „po ciemności światło” od wieków wiąże się z nadzieją: to słowa Hioba poddanego próbom wiary w Boga, który mimo wielu życiowych tragedii pozostał ufny. To także motto religii kalwińskiej i ruchu reformacyjnego w kościele. Dla człowieka doświadczonego nieszczęściem historia Hioba może dawać nadzieję na ostateczną poprawę losu. Wiara w sprawczą moc sprawiedliwego Boga jest w kulturze judeochrześcijańskiej podstawowym aksjomatem.

Jednak we współczesnym świecie to już nie Bóg jest kreatorem naszych sukcesów. Adresatami życzeń o pomyślność stają się bohaterowie popkultury, posiadacze magicznych mocy, którymi w baśniach dysponują wróżki, czarodzieje i dżiny, albo też złota rybka, jak w popularnej rosyjskiej bajce. „Złotą rybką” (2023) dla Olafa Brzeskiego jest głowa Obcego – kosmity w najbardziej spopularyzowanej postaci, z wielkimi pustymi oczami. Odlew z mosiądzu artysta umieścił w centrum metalowej konstrukcji – otwartej bramy, do której trzeba wejść, aby wypowiedzieć własne życzenie.

widok wystawy „Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek
widok wystawy „Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek
widok wystawy „Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek
widok wystawy „Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

Kolejne trzy prace utwierdzają widza w przekonaniu, że to głowa jest najważniejszym obiektem, miejscem narodzin myśli i emocji, tych złych i dobrych. „Zajęcza warga” (2023) – kolejny złoty bożek, tym razem z ceramiki szkliwionej na żółto. Ogromna forma ustawiona na drewnianym, wyrzeźbionym na modłę afrykańską postumencie dominuje nie tylko nad widzem, ale w całej kompozycji wystawy. Jednocześnie onieśmiela i przyciąga swoją nieoczywistą urodą. Ma w sobie trochę kobiety i trochę zwierzęcia, żółte szkliwo przypomina miód, w którym topią się czarne muchy. Tytułowa zajęcza warga nie jest postrzegana przez autora jako skaza, ale jako pewne wyróżnienie, nadające szlachetności, indywidualności. Postać nieco wyniosła, patrząca w dal, może przypominać Inger, bohaterkę „Błogosławieństwa ziemi” Knuta Hamsuna, dla której zajęcza warga była przekleństwem, powodem alienacji, ale też ochroną przed pokusami świata.

„Kamera” (2022–2023) wydaje się być drewnianą rzeźbą naturalnej wielkości głowy pozbawioną twarzy, jednak w rzeczywistości jest odlewem z żeliwa, z wypolerowanym na gładko owalem, w którym każdy widz zobaczy własną twarz. Umieszczona w pewnym oddaleniu od pozostałych prac jest kolejnym bożkiem, rejestrującym każdy ruch, ale pozostającym w nieruchomej obojętności wobec ludzi.

„Jan” (2023) jest głową wirtualną, istniejącą w postaci pixeli na ekranie – to filmowy zapis procesu powstawania rysunku, opatrzony autorskim komentarzem. Jak informuje na wstępie artysta stosuje on metodę wizualizacji, czyli nadawania określonej formy wszystkiemu, co nas przygnębia: lękom, obsesjom, chorobom. Metoda ta, nazwana CHIA, wywodzi się z praktyki tybetańskiej opracowanej w XI wieku przez buddyjską nauczycielką Maczig Labdron, a w świecie zachodnim spopularyzowana przez Lamę Tsultrim Allione i stosowana w nowoczesnych metodach terapii. Według tej metody należy nadać formę „demonom”, a potem „nakarmić” je i zadbać o nie tak, by stały się naszymi sprzymierzeńcami. Zgodnie z tym zaleceniem artysta wizualizuje swoje czarne myśli i przenosi na papier przy pomocy węgla, próbując zmaterializować to, co w myślach wielu ludzi pojawiło się nieoczekiwanie rok temu: lęk przed wojną. Niezwykle krzepiąca jest narracja w tym filmie: „demon” rzeczywiście zostaje obłaskawiony, w rezultacie wzmacniając autora.

Zanim zbliżymy się do ostatniej pracy, czeka nas dwuznaczne doznanie: „Kwiaty i papierosy” (2022): piękny bukiet kwiatów stoi w wazonie „udekorowanym” popielniczką pełną wypalonych papierosów. Zapach kwiatów miesza się z odorem przesiąkniętych smołą i nikotyną filtrów. Antynomia między tworem natury a tworem człowieka nasuwa się sama, ale to tylko pierwsze skojarzenie. W rzeczywistości każda z nich jest przez człowieka wytworzona, w bardziej lub mniej szlachetnych celach: wyhodowane w szklarniach kwiaty mają zaspokajać nasz głód piękna i kolorów oraz tęsknoty za naturą, papierosy – głód nikotynowy. Zwodnicze też jest również ulotne piękno kwiatów: odcięte od korzeni, choć pielęgnowane w wazonie, tylko przez kilka dni cieszą nasze zmysły, po czym giną i gniją.

Artysta jednak nie zostawia nas pogrążonych w pesymizmie: przed nami wspaniały rysunek psa kontemplującego pejzaż. „Bobek” (2022) nosi żartobliwe imię, ale jego namysł nad istotą świata bliski jest filozofom. W XIX wieku malarze romantyczni malowali samotnych ludzi, widzianych od tyłu, zachwycających się widokami górskimi. W XXI wieku to zwierzęta wydają się być tymi, którzy rozumieją na czym polega ziemska egzystencja i współzależność wszystkich istot.

Agata Smalcerz

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Olaf Brzeski
Wystawa
Życzenie
Miejsce
Galeria Bielskiej BWA
Czas trwania
10 marca – 16 kwietnia 2023
Osoba kuratorska
Agata Smalcerz
Fotografie
fot. Krzysztof Morcinek
Strona internetowa
galeriabielska.pl/wystawa/olaf-brzeski-zyczenie
Indeks
Agata Smalcerz Galeria Bielska BWA Olaf Brzeski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Życzenie” Olafa Brzeskiego w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności