SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 11.05.2018 2 min

„Został tylko kac, który nie chce sczeznąć” w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Witek Orski, „GALAXY (studium polskiego postmodernizmu)”, 2018

Jakie spanie, tego nie ma w planie
Filmu urwanie, jutro amnezja
Tak się stanie, czysta finezja
Tede feat. VETO, Drin za drinem

Każdy krajobraz jest na swój sposób skażony. Zieleń drzew zakrywa historię krwawych masakr, a ostentacyjna barwność styropianu bardziej prozaiczne katastrofy. Udajmy się na mentalną wycieczkę po Polsce. Wyobraź sobie, że siadasz za kółkiem. Jeśli startujesz na wsi, zapewne przed twoimi oczami rozciąga się panorama standaryzacji z epoki Gierka, który zastał Polskę drewnianą, a zostawił wykostkowaną. Parę dekad później doszła do tego kostka Bauma wyściełająca podwórka i place. No i ukoronowanie – eternit na dachu, chichot historii w czystej postaci. Być może faktycznie zgodnie ze swoją nazwą przetrwa wieczność, ale my nie będziemy już tego świadkami, bo poumieramy na nowotwory. Wjeżdżasz do miasta, mijasz Castoramę i Ikeę. W trochę nieogarniętej przestrzeni sfatygowane pozostałości po wielkim projekcie mieszkaniowym Polski Ludowej przetykane są nowymi świecącymi plombami. Wystarczy jednak podejść bliżej, a złoto zamienia się w tombak. Spektakularne dowody transformacyjnych aspiracji i zachłyśnięcia się wygasającym już powoli na zachodzie postmodernizmem pokrywają materiały równie tanie co niegdyś i sypiące się jak nieudolnie nałożony puder. Tu i ówdzie zieje dziura po jakimś pawilonie handlowym sprzed pół wieku, bezceremonialnie zrównanym z ziemią, by stworzyć miejsce dla kolejnego centrum handlowego czy biurowca. To tak jakby kaca po niezłym szampanie próbowano leczyć tanim browarem.

Witek Orski, „Jak jeść bezę”, 2018, fot. Michał Szymończyk
Martyna Kielesińska, „Wydrukowane wideo”, 2018
Martyna Kielesińska, „Kacyk”, 2018
Bartek Buczek, „ETERNIT”, 2018
Bartek Buczek, Bez tytułu, 2018
„Został tylko kac, który nie chce sczeznąć”, widok wystawy
Martyna Kielesińska, Studium kuchni, 2018
„Został tylko kac, który nie chce sczeznąć”, widok wystawy
Witek Orski, „GALAXY (studium polskiego postmodernizmu)”, 2018
Martyna Kielesińska, Studium kuchni, 2018
„Został tylko kac, który nie chce sczeznąć”, widok wystawy
Bartek Buczek, Bez tytułu, 2018

Witek Orski, Martyna Kielesińska i Bartek Buczek na co dzień poruszają się w zupełnie odmiennych obszarach. Podczas przygotowywania wystawy o zaczerpniętym z Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego tytule Został tylko kac, który nie chce sczeznąć współpracowali jednak, by wspólnie zaaranżować przestrzeń Gdańskiej Galerii Miejskiej. Każde z nich w swojej praktyce przygląda się potransformacyjnej rzeczywistości, fotografując jej wulgarność i zmysłowość zarazem, miksując jej odpryski widziane przed laty w ekranie telewizora czy kreując rzeczywistość przepełnioną wszechobecną melancholią. Wspólnie prezentują mentalną makietę kraju, w którym trwa popeerelowski kac, a transformacja odbija się czkawką. Do tego stopnia, że zdjęcia czarnej wołgi lub piłkarzy w osiedlowym spożywczaku wykorzystywane w kampaniach reklamowych i zamieszczane w modowych magazynach wywołują masową histerię. W końcu skacowanego człowieka wszystko przyprawia o ból głowy.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bartek Buczek, Martyna Kielesińska, Witek Orski
Wystawa
Został tylko kac, który nie chce sczeznąć
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska 1
Czas trwania
27.04–3.06.2018
Osoba kuratorska
Piotr Policht, Gabriela Warzycka-Tutak
Strona internetowa
ggm.gda.pl
Indeks
Bartek Buczek Gabriela Warzycka-Tutak Gdańska Galeria Miejska Martyna Kielesińska Piotr Policht Witek Orski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Został tylko kac, który nie chce sczeznąć” w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności