„Zajmowała nas pielęgnacja szczątków (II)” Agaty Cieślak w Fundacji Dzielna w Warszawie

Wystawa została wyprodukowana przez Fundację Katarzyny Kozyry w ramach projektu Przeciw(stawanie). Pierwsza odsłona projektu powstała we współpracy z Fundacją Dzielna. Projekt Przeciw(stawanie) skupia się na dwóch obszarach – wspieraniu działań artystek młodego pokolenia i organizacji ich solowych wystaw oraz współpracy między mniejszymi instytucjami kultury w Warszawie. Wystawa Zajmowała nas pielęgnacja szczątków (II) stanowi drugą odsłonę projektu rozwijanego przez Agatę Cieślak od 2021 roku, a zarazem pierwszym indywidualnym pokazem prac artystki w Warszawie.
Wielowątkowa instalacja, na którą składają się precyzyjnie skomponowane obiekty to jednocześnie scenograficzny sampel musicalu, nad którym pracuje autorka. Cieślak buduje przestrzeń wokół i wewnątrz namiotów/szałasów – architektury przesiedleńczej, w której umieszcza przedmioty o charakterze symbolicznym: amulety i relikwie czasu nakładających się na siebie kryzysów. Snuje w ten sposób opowieść o nadziejach i fantazmatach dotyczących religii, filozofii oraz sztuki i zadaje pytanie o sensowność odbudowy – czy diagnozowane wszem i wobec poczucie pustki warto jeszcze zapełniać owymi szczątkami, rekonstruować ruiny według pierwotnych projektów? Czy postulowana użyteczność sztuki albo idealistyczne dążenia do absolutu mają w tych okolicznościach jakikolwiek sens? Czy aby dogłębnie poznać naturę musieliśmy ją doszczętnie zniszczyć? No i czy da się zastąpić czymś słodkie poczucie sprawczości i samostanowienia, które daje nam kapitalizm?


















Aż w końcu, czy istnieje możliwość systemowej zmiany, w której wszelkie ingerencje władzy – zarówno te, wynikające z nieuświadomionych pragnień lub te, będące wynikiem zaspokajania przyjemności kosztem człowieczeństwa – zostaną uwzględnione?
Wystawa Agaty Cieślak, to swego rodzaju seans, w którym autorka prowadzi nas przez krajobraz usiany resztkami idei, stanowiącymi życiodajny kompost, na którym „uprawiamy” i „pielęgnujemy” swoją rzeczywistość. Metafora ta zdaje się zresztą spójna z wcześniejszą praktyką artystki, organicznością jej prac, w których poszczególne, nawet sprzeczne narracje, idee, materiały i formy funkcjonują jako koherentna całość.
Agata Cieślak (ur. 1990) – artystka wizualna i autorka tekstów, czasami kuratorka. W ramach swojej praktyki artystycznej pisze, maluje, tworzy instalacje, obiekty, filmy i performance. Bada relacje między pracą, naturą i przyjemnością̨, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów kontroli i suwerenności oraz klasowości sztuki współczesnej. Mimo wielu wątpliwości, nieprzerwanie wierzy w istotę ̨ sztuki. Ukończyła studia magisterskie w Dutch Art Institute w Arnhem (MA Art Praxis), a od 2022 roku jest doktorantką na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. Kuratorka i producentka pierwszej edycji projektu secondaryarchive.org. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.
Realizacja projektu jest możliwa dzięki wsparciu FUNDACJA OPG, Foundation for Arts Initatives, programu FRIENDS Fundacji Katarzyny Kozyry oraz Katarzyny Kozyry.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Agata Cieślak
- Wystawa
- Zajmowała nas pielęgnacja szczątków (II)
- Miejsce
- Fundacja Dzielna, Fundacja Katarzyny Kozyry
- Czas trwania
- 10.03.-7.05.2023
- Osoba kuratorska
- Anna Ciabach
- Fotografie
- Frederik Gruyaert