SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 13.05.2021 4 min

„Z tej nocy będzie serce” w Muzeum Współczesnym Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Łukasz Trzciński, „Kolekcja Idei (Lotny Dom Wydawniczy)”, dzięki uprzejmości artysty. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021

David Wojnarowicz (1954–1992) w jednym ze swoich filmów komentował: „Zastanawiam się, co ten mały robaczek robi na świecie? Czy jeśli umrze, to świat to odczuje? Czy Ziemia to czuje? Czy coś będzie nie na swoim miejscu? Czy ludzie zaczną mówić inaczej, jeśli ten robaczek umrze? Czy światu lżej będzie się kręcić? Czy Ziemia będzie kręcić się trochę szybciej, jeśli coś takiego umrze? Czy jakiś dzieciak obudzi się gdzieś z krzykiem, ponieważ ten robaczek umrze? Czy powietrze będzie krążyć wokół Ziemi trochę szybciej, jeśli ten robaczek zniknie?”.

Wojnarowicz zyskał rozgłos na nowojorskiej scenie artystycznej w latach 80. XX wieku, tworząc prace będące zarówno zaciekłym komentarzem społeczno-politycznym jak i bardzo osobistym. Jego twórczość łączyła artystyczny eksperyment z wypowiedziami na temat własnej tożsamości. Zdobył uznanie bezpardonową walką ze skostniałym amerykańskim społeczeństwem, jego hipokryzją i uprzedzeniami, nadużyciem władzy, homofobią i niechęcią wobec ofiar trwającej epidemii AIDS. Wojnarowicz w swojej twórczości obierając wysoce subiektywny punkt wyjścia, dzielił się poetyckimi i poruszającymi historiami, które w konsekwencji przybierały wymiar uniwersalny.

Wystawa Z tej nocy będzie serce, w dużym stopniu zainspirowana postawą Davida Wojnarowicza, buduje opowieść próbującą ukazać zmaganie – jakby to określił artysta – „z góry wymyślonym światem”. Tytuł wystawy zaczerpnięty z wiersza Paula Celana podkreśla jej balans na granicy nadziei, miłość i transgresji. To one w wielu obszarach stanowią dla sztuki oręż prowokacji, krytyki, manifestacji buntu czy przekonań i odczuć. Wystawa ukazuje portret człowieka, który widzi w sztuce potencjał zmian w otaczającej rzeczywistości. Widzi konieczność wyzwolenia się z opresji społecznych, uznania dla inności i stworzenia możliwości życia dla każdego.

Wojnarowicz w jednej z serii swoich zdjęć zatytułowanych Arthur Rimbaud w Nowym Jorku przywołuje figurę poety wyklętego – poète maudit. Ten motyw i odwołanie do francuskiego pisarza pozostawały manifestacją wskazującą, że rolą artysty jest konfrontacja i demaskowanie mechanizmów uległości i konformizmu. Być może jest to jedyna droga dla skutecznej artystycznej interwencji w rzeczywistość.

Podobnie dla tematu wystawy kluczowe są postawy artystyczne podważające opresyjne normy społeczne, operujące strategiami subwersywnymi, tworzące sztukę zaangażowaną i relacyjną. Z drugiej strony wystawa próbuje wskazać na możliwą alternatywę budowania rzeczywistości opartej na tolerancji, relacjach międzyludzkich, niwelującej świat fałszywych granic.

Karolina Kubik, „Panaceum dzięcioła”, 2021, działanie site-specific, performance, tekst, dzięki uprzejmości artystki. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Kościół Nihilistów, „Orędzie”, 2021, wideoinstalacja, wideo, 5’, flaga, 70 x 100 cm każda, dzięki uprzejmości artystów. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Barbara Żłobińska, „You know my thoughts. No one knows that I still miss something”, 2021, instalacja, stal lakierowana proszkowo, 203 x 90 x 90 cm, dzięki uprzejmości artystki. Po prawej: Zofia Pałucha, „We’ve Been Dying for Eons”, 2020, olej na płótnie, 120 x 160 cm, dzięki uprzejmości artystki i galerii Piktogram w Warszawie. W tle: Leszek Knaflewski, „Para”, 1989, instalacja: stal, drewno, kora, ziemia, włosy ludzkie, tekstylia, fizelina, pierze, wymiary zmienne, dzięki uprzejmości galerii Piktogram w Warszawie. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Liliana Piskorska (Zeic), „Szkic do Narcyzy Żmichowskiej (nr 8)” z cyklu „Książka źródeł”, 2020, obiekt, słoma łąkowa, sznur, szpilki, styrodur, stelaż metalowy, dzięki uprzejmości artystki. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Hubert Kielan, „To nie są ludzie”, 2020, blacha stalowa, 140 x 17 x 0,5 cm, dzięki uprzejmości artysty. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
David Wojnarowicz, „Inside This Little House”, 1989, taśma wideo 8 mm, transfer cyfrowy, 3’16”, dzięki uprzejmości Estate of David Wojnarowicz oraz Galerii P·P·O·W w Nowym Jorku. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021

Prolog

W liście z 13 maja 1871 roku siedemnastoletni Arthur Rimbaud pisał do swojego nauczyciela z gimnazjum Georges’a Izambarda: „Ja to ktoś inny”. To stwierdzenie stało się jedną z najbardziej intrygujących i tajemniczych deklaracji Rimbauda. Zakwestionowanie tożsamości, zatracenie w doświadczeniu, by dojść do niewiadomego w sposób nadrzędny, owładnęły życiem poety. Jednocześnie przyczyniły się do późniejszego porzucenia przez niego ulic Paryża i poezji na rzecz Abisynii i handlu bronią. Ten symboliczny krok ku milczeniu i zaniechaniu wynikał z niemożliwości prowadzenia jedynej egzystencji, jakiej pragnął. Rimbaud zerwał z literaturą, uznając, że jego poezja nie spełnia zadania, jakie sobie postawił – stworzyć nowy świat poprzez nadanie wszystkiemu nowej formy i przeznaczenia.

Ponad sto lat później postać Arthura Rimbauda przywołuje inny wyklęty artysta, pisarz, filmowiec i aktywista – David Wojnarowicz. W 1978 roku Wojnarowicz odbył podróż do Paryża, po powrocie z której zaczął fotografować na ulicach Nowego Jorku swoich przyjaciół, wkładając im maskę Rimbauda. W różnych miejscach miasta – na ulicy, w metrze, w opustoszałych budynkach – odnajdujemy samotną postać mężczyzny w masce francuskiego poety. Nowy Jork przełomu lat 70. i 80. to miejsce rodzącej się alternatywy związanej ze sceną no wave czy kinem transgresji. To okres rozkwitu gospodarczego i rozwoju rynku sztuki. Z jednej strony bogate i dynamiczne miasto, a z drugiej zbliżająca się oraz ignorowana przez władze epidemia AIDS. Wszystko to Wojnarowicz intensywnie obserwował i rejestrował, uprawiając specyficzną formę aktywizmu.

Jedno ze zdjęć cyklu przedstawia Rimbauda na tle napisu: „Milczenie Marcela Duchampa jest przeceniane”. Cytatem tym zaczerpniętym od Josepha Beuysa Wojnarowicz wyrażał ambiwalentną postawę. Z jednej strony odnosił się do modernistycznej tradycji, ale z drugiej strony stawiał pytanie, czy taki artystyczny gest jak porzucenie sztuki ma realny wpływ na cokolwiek. Czy nie należałoby go przewartościować, a być może zbrutalizować, tak aby sztuka w sposób realny mogła zadziałać? Zbrutalizować na przykład poprzez zaszycie sobie ust, co też wkrótce Wojnarowicz czyni.

Po lewej: Natalia LL, „Fotografia intymna”, 1971, instalacja fotograficzna, 220 x 200 x 200 cm (rekonstrukcja), kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław. W tle: Zofia Pałucha, „00 Max”, 2020, olej na płótnie, 200 x 150 cm, dzięki uprzejmości artystki i galerii Piktogram w Warszawie. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Karolina Kubik, „Panaceum dzięcioła”, 2021, działanie site-specific, performance, tekst, dzięki uprzejmości artystki. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Ada Zielińska, „Independence Day”, 2018, fotografia, druk cyfrowy, 100 x 70 cm, ed. 8 + 2 AP, dzięki uprzejmości artystki i Galerii Propaganda w Warszawie. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Petr Davydtchenko, „Ascension”, 2016, 6-kanałowa instalacja wideo, wymiary zmienne, ed. 2/5 + 1 AP, kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Na pierwszym planie: prace Liliany Piskorskiej (Zeic), z cyklu „Książka źródeł”, 2020–2021, dzięki uprzejmości artystki. W tle: Karol Radziszewski, „Maria Janion” z cyklu „Poczet”, 2017, akryl na płótnie, 100 x 80 cm, kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
David Wojnarowicz, „Last Night I Took A Man”, 1989, taśma wideo 8 mm, transfer cyfrowy, 4’33”, dzięki uprzejmości Estate of David Wojnarowicz oraz Galerii P·P·O·W w Nowym Jorku. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
David Wojnarowicz, „Beautiful People”, 1988, film, Super 8, transfer na wideo, 27’56”, dzięki uprzejmości Electronic Arts Intermix (EAI), Nowy Jork. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Natalia LL, „Fotografia intymna”, 1971, instalacja fotograficzna, 220 x 200 x 200 cm (rekonstrukcja), kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021
Od lewej: Hubert Kielan, „To nie są ludzie”, 2020, blacha stalowa, 140 x 17 x 0,5 cm, dzięki uprzejmości artysty; Zofia Pałucha, „00 Max”, 2020, olej na płótnie, 200 x 150 cm, dzięki uprzejmości artystki i galerii Piktogram w Warszawie. Fot. Alicja Kielan, © Muzeum Współczesne Wrocław, 2021

To radykalne działanie, przywołujące tradycje zaangażowanego performance i body artu, było reakcją na toczącą się w latach 80. w Stanach Zjednoczonych wojnę o kulturę (dyskusja o cenzurze i dyskryminacji w sztuce) oraz kryzys AIDS. W przypadku Wojnarowicza, który niebawem sam stał się ofiarą, stawka okazała się zbyt wysoka. Milczenie równa się śmierć. Wojnarowicz upominając się o obecność, uczestnictwo i odpowiedzialność, wierzył w kreatywną siłę jednostki tłumioną jedynie przez standaryzację zachowań, nierzadko narzuconych z góry.

To, co łączy Arthura Rimbauda z Davidem Wojnarowiczem, to przede wszystkim pokrewieństwo doświadczeń i stosunku do świata. Artysta wkładając maskę francuskiego poety, przejmuje jego tożsamość, podkreślając podobieństwa w ich życiu: przemoc w młodości, poczucie odmowy wolności, pragnienie życia z dala od norm społecznych i światopoglądowych. Wojnarowicz w szczególności uczynił publicznym to, co prywatne, upominając się o pragnienia oraz miłość.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Piotr Blajerski, Petr Davydtchenko, Every Ocean Hughes, Tomislav Gotovac, Hubert Kielan, Leszek Knaflewski, Daniel Knorr, Servet Koçyiğit, Kościół Nihilistów, Karolina Kubik, Natalia LL, Taus Makhacheva, Mariusz Maślanka, Zofia Pałucha, Liliana Piskorska (Zeic), Karol Radziszewski, Carolee Schneemann, Siksa & Piotr Macha, Łukasz Trzciński, David Wojnarowicz, Ada Zielińska, Barbara Żłobińska
Wystawa
Z tej nocy będzie serce
Miejsce
Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
19.02.21–31.05.2021
Osoba kuratorska
Piotr Lisowski
Fotografie
Alicja Kielan; dzięki uprzejmości MWW
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.pl
Indeks
Ada Zielińska Barbara Żłobińska carolee schneemann Daniel Knorr David Wojnarowicz Every Ocean Hughes Hubert Kielan Karol Radziszewski Karolina Kubik Kościół Nihilistów Leszek Knaflewski Liliana Zeic Łukasz Trzciński Mariusz Maślanka Mirosław Bałka Muzeum Współczesne Wrocław Natalia LL Paweł Althamer Petr Davydtchenko Piotr Blajerski Piotr Lisowski Piotr Macha Servet Koçyiğit Siksa Taus Makhacheva Tomislav Gotovac Zofia Pałucha

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Z tej nocy będzie serce” w Muzeum Współczesnym Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności