SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.08.2021 3 min

„Z (don’t panic, kiss me)” w BWA Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Rebecca Moss, „Chitter Chatter”

Wystawa, jak co roku, jest przedłużeniem kinematograficznych poszukiwań prowadzonych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty. W tym roku jej tematem przewodnim są zęby.

Zęby to twór anatomiczny, który w ludzkiej egzystencji tworzy rodzaj punktu węzłowego – w tym sensie, że przecinają się w nim różne płaszczyzny ludzkiego doświadczenia.

Jako jedyny element szkieletu nie zamaskowany żadną inną tkanką, ujawniają (trupią) czaszkę ukrytą pod obliczem człowieka. Znajdują się na granicy wnętrza i zewnętrza istoty ludzkiej; z jednej strony dostarczają intymnych, zmysłowych sensacji, w tym cierpień – z drugiej należą do kluczowych elementów fasady twarzy, którą człowiek pokazuje światu. Swojskie i zarazem, na swój sposób, obce. Są także ważnym frontem walki, którą człowiek prowadzi z entropią swojej cielesności; starzeją się bowiem i zużywają szybciej niż świadomość ich posiadaczy.

Konrad Żukowski, „Koronawirus”
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Apetyt na drapieżne gryzienie życia jest o wiele bardziej długowieczny, niż zęby, które pozwalają gryźć i zaspokoić to pragnienie. Stąd ambiwalentny status zębów w uniwersum ludzkich emocji i wyobraźni; są w równym stopniu emblematem młodości i witalności, co figurą utraty tych przymiotów. Demaskują zwierzęcy i drapieżny aspekt człowieczeństwa, ale jednocześnie uwikłane są w różnorodne narracje kulturowe i społeczne konteksty.

Zęby są też kinematograficznym fetyszem. W niezliczonych horrorach oglądamy go pod postacią groźnych kłów wampirów, reprezentujących potworność człowieczeństwa. To znów w formie idealnego uzębienia filmowych gwiazd, postaci, na które dokonujemy projekcji naszych zbiorowych wyobrażeń. Nie przypadkiem z aktorów i aktorek biorą przykład politycy, traktując zdrowe, efektowne zęby jako istotny komponent publicznego wizerunku osoby, z którą społeczność gotowa się będzie utożsamić. Kontrapunktem silnych zębów lidera, który ucieleśnia zbiorowe aspiracje, są zęby niewolnika, po których kondycji ocenia się wartość „ludzkiego towaru”. Znamienne, że spośród wszystkich dziedzin medycyny, żadna nie została tak totalnie urynkowiona jak medycyna estetyczna – i stomatologia. Troska państwa o ludzkie ciało kończy się na zębach, które zostają pozostawione kapitalizmowi jako pionki w jego darwinistycznej grze. Zęby stają się zatem emblematem sukcesu materialnego i etykietą przynależności klasowej. I vice versa, nie można być kimś w społeczeństwie nie mogąc udokumentować swojej podmiotowości zadbanymi zębami. Na brak zębów, mogą pozwolić sobie tylko te osoby, które są „nikim”, zajmując na drabinie społecznej miejsca przeznaczone dla ludzi „niewidzialnych”.

„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Z (don’t panic, kiss me)”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Zęby są wreszcie transhumanistycznym poligonem, na którym technologia stomatologiczna testuje coraz to nowe sposoby na przekroczenie ograniczeń wpisanych w ludzką cielesność i jej zegar biologiczny.

Między zębami społeczny i kulturowy aspekt życia krzyżuje się ze zwierzęcym, cielesnym, sensualnym, emocjonalnym i egzystencjalnym wymiarem ludzkiego doświadczenia. Postrzegamy zęby jako zbyt ważne by zostawić je stomatologom, wolnemu rynkowi oraz własnemu losowi i wraz zaproszonymi artystkami i artystami, proponujemy dotknąć ich narzędziami sztuki i poddać je pracy wyobraźni.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Oskar Dawicki, Friedl Vom Gröller, Karolina Jabłońska, Tomasz Kręcicki, Norman Leto, Jacek Malinowski, Rebecca Moss, Cyryl Polaczek, Aleksandra Ska, Konrad Żukowski
Wystawa
Z (don’t panic, kiss me). Scena Artystyczna 21. MFF Nowe Horyzonty
Miejsce
BWA Wrocław
Czas trwania
23.07–22.08.2021
Osoba kuratorska
Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski
Fotografie
Alicja Kielan; dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Strona internetowa
bwa.wroc.pl
Indeks
Aleksandra Ska BWA Wrocław Cyryl Polaczek Ewa Szabłowska Friedl Vom Gröller Jacek Malinowski Karolina Jabłońska Konrad Żukowski Norman Leto Oskar Dawicki Piotr Bosacki Rebecca Moss Stach Szabłowski Tomasz Kręcicki Wojciech Bąkowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
6
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Z (don’t panic, kiss me)” w BWA Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności