SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 19/2023 Do zobaczenia 18.05.2023 3 min

„Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Lia Kimura, „Lose to Find”, 2021, olej, płótno / oil, canvas, 100 × 80 cm, z wystawy „Yasashi-sa (Czułość)”, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza na wystawę Lii Kimury „Yasashi-sa (Czułość)”. „Eksperymentuję z barwą i fakturą oraz szkicowymi figurami ludzkimi bez tożsamości…” – tymi słowami Lia Kimura przybliża nas do istoty swoich artystycznych rozważań.

Autorka utrzymuje, iż na jej obrazach są oblicza przypadkowych osób. Nie można jednak oprzeć się wrażeniu, że za każdą z tych postaci jest jakaś osobista historia artystki, blisko z nią związana. Sylwetki na obrazach Kimury wydają się ukryte za mleczną szybą, a tworząc nieostre kontury i nieuchwytne granice, malarka zapewnia im anonimowość. Tym zabiegiem odcina obserwatora od wiedzy na temat rozpływającej się w niezdefiniowanej przestrzeni istoty. Z bliska kontury sprawiają wrażenie lekko pulsujących, wręcz hipnotyzując widza. Kimura tworzy swoje prace dwuetapowo. Gdy obraz wydaje się skończony, dla artystki dopiero wtedy zaczyna się właściwy proces twórczy. Rozpoczyna swój emocjonalny taniec z zamglonym, nieokreślonym ludzkim obiektem. Jej palce stają się źródłem sensorycznego doświadczania. Wchodzi w bliski, wręcz fizyczny, kontakt z malowaną postacią. Dłońmi pokrytymi farbą dotyka płótna, tworząc nieregularne kształty. Przypomina to gesty osób ociemniałych, dla których dotyk jest sposobem „patrzenia” na świat i staje się ponadnaturalną umiejętnością.

widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”

Relacja artystki z malowaną postacią jest bardzo bliska, wręcz intymna, pełna ciepła i czułości. Z pozoru chaotyczne ruchy palców na płótnie są precyzyjne i przemyślane. Jak dłonie niewidomego, tak jej dłonie poruszają się i przenoszą znajome kształty na płótno. Z ogromną wrażliwością buduje charakter malowanej postaci. Mistyczne wręcz połączenie z niewidzialnym, jakie Kimura tworzy w swoich pracach jest rodzajem tęsknoty za kimś bliskim, kogo nie może doświadczyć bezpośrednio. A może tym kimś jest ona sama? Ten wyjątkowy rodzaj kontaktu ze sobą, tym, co w niej może być wyrazem symbolicznego połączenia z czymś utraconym lub odebranym. Lia jest dla siebie delikatna, nieoceniająca, uważna i czuła, a czułość jest jedną z najważniejszych ludzkich potrzeb. Wiemy i wyraźnie czujemy, czym jest, choć tak trudno ją zdefiniować i opisać.

widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
widok wystawy, „Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu, fot. Marcin Kucewicz, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
Lia Kimura, „The Presence of Absence”, 2021, olej, płótno / oil, canvas, 100 × 80 cm, z wystawy „Yasashi-sa (Czułość)”, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”
Lia Kimura, „Nostalgia”, 2023, olej, płótno / oil, canvas, 120 × 100 cm, z wystawy „Yasashi-sa (Czułość)”, dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”

W pracach Kimury wyczuwa się tajemniczą, refleksyjną atmosferę, którą tak umiejętnie potrafili budować dawni mistrzowie malarstwa. Tak jak w dziełach Rembrandta światło jest najistotniejszym walorem, tak samo artystka posługuje się nim z zadziwiającą umiejętnością. Jej prace nabierają wyjątkowej szlachetności. Czuć inspirację sztuką dawną. Nieustannie poszukuje konsensusu między sztuką figuratywną a abstrakcyjną. Między klasycznym a nowoczesnym malowaniem. Lia Kimura porusza się z wyjątkową maestrią w obu tych przestrzeniach, umiejętnie łącząc je w spójną całość. Obcując z jej obrazami, czujemy, że doświadczamy czegoś emocjonalnego, nieuchwytnego i ważnego. Ważnego dla artystki, a może i dla nas samych?

Paweł Witold Witkowski

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Lia Kimura
Wystawa
Yasashi-sa (Czułość)
Miejsce
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
Czas trwania
24.03 - 28.052023
Osoba kuratorska
Paweł Witold Witkowski
Fotografie
Marcin Kucewicz
Strona internetowa
www.mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/wap-wystawa.html
Indeks
Lia Kimura Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu Paweł Witold Witkowski

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Yasashi-sa (Czułość)” Lii Kimury w MCSW „Elektrownia” w Radomiu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności