SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 28/2023 Artykuł sponsorowany 10.07.2023 3 min

Wystawa Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

W Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha ma miejsce prezentacja prac trzech wspaniałych artystów: Andrzeja Wróblewskiego, Mieczysława Karłowicza i Leona Wyczółkowskiego. To pierwsza ekspozycja, na której dzieła tych trzech wybitnych twórców możemy zobaczyć obok siebie. Wystawa Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski prezentuje cykl tuszy Andrzeja Wróblewskiego z widokami Tatr oraz jego geometryczne abstrakcje z 1948 roku, oryginalne odbitki górskich pejzaży Mieczysława Karłowicza, pieczołowicie przechowywane w archiwum Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie oraz obrazy, pastele i grafiki Leona Wyczółkowskiego z pierwszej dekady XX wieku, inspirowane estetyką japońską. Dzieła te łączy niezwykła umiejętność twórców przełożenia na język wizualny doznań wynikających z doświadczania gór. Wystawa potrwa aż do 5 listopada 2023 roku.

Przedsięwzięcie kuratorują: Anna Król, Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała. Organizatorami wystawy są Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz Fundacja Andrzeja Wróblewskiego.

Andrzej Wróblewski (1927–1957), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Mieczysław Karłowicz (1876–1909) Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Mieczysław Karłowicz (1876–1909) Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Leon Wyczółkowski (1852–1936), Mieczysław Karłowicz (1876–1909) Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Nie powinno dziwić, że w kraju, w którym góry stanowią ponad siedemdziesiąt procent powierzchni kraju obchodzone jest narodowe święto gór, a najwyższy japoński szczyt – Fudżi – jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych gór na świecie. Poprzez ich duchowy i religijny charakter są często otaczane czcią jako miejsca kultu. W nawiązaniu do tego wydarzenia i kierując swoją uważność w stronę gór – polskich i japońskich – Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wystawia Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Podobnie jak w Japonii, tak i w Polsce góry, przede wszystkim Tatry, były i są inspiracją dla wielu artystów. Dlatego właśnie tu, na górskich szlakach najwyższegonmasywu Karpat spotkały się losy trzech artystów.

Góry jako temat powracają w twórczości Andrzeja Wróblewskiego (1927–1957) kilkukrotnie i w różnych odsłonach. W latach 1952–1953, powstaje ich najokazalsza reprezentacja. Ten zbiór kilkudziesięciu czarno-białych tuszy o podobnym formacie to niemal reportaż ukazujący realistyczne pejzaże tatrzańskie – widoki tatrzańskich szczytów, polan, przesmyków. Ponadto na wystawie zobaczymy namalowane najpewniej w 1956 roku dwa gwasze (Góry), [Góry nr 1212] oraz (Góry), [Góry czerwone nr 1211].

Andrzej Wróblewski (1927–1957), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Andrzej Wróblewski (1927–1957), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Andrzej Wróblewski (1927–1957), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Leon Wyczółkowski (1852–1936), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Andrzej Wróblewski (1927–1957), Tytuł wystawy: Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski, fot. Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Drugim bohaterem wystawy jest Mieczysław Karłowicz (1876–1909) znany przede wszystkim jako kompozytor i dyrygent, mistrz poematów symfonicznych. Niewiele osób jednak zna jego pasje bowiem Karłowicz był znamienitym taternikiem i fotografem Tatr. Często oprowadzał grupy jako przewodnik górski, ale przede wszystkim wyruszał na samotne wędrówki z aparatem fotograficznym. Sam artysta nie uważał fotografii za sztukę. Skupiał się na technice wykonywania zdjęć i praktycznym wykorzystywaniu fotografii do wytyczania czy opisywania tras. Natomiast nie ulega wątpliwości, że fotografia sprawiała mu ogromną przyjemność. Niezależnie od podejścia Karłowicza do swojej fotografii, jego prace były doceniane w środowisku – zamieszczał je w Pamiętniku Towarzystwa Tatrzańskiego i Taterniku.

Trzecia część wystawy to prace Leona Wyczółkowskiego (1852–1936), częstego gościa na Podhalu. Jego plastyczne widzenie było już wtedy ukształtowane przez japońską sztukę i estetykę, którą zaszczepił mu Feliks „Manggha” Jasieński – patron krakowskiego muzeum. Pierwszy krajobraz tatrzański artysta namalował zapewne podczas pierwszej wizyty w 1896 roku i był to Widok z Giewontu. Na początku Tatry pojawiały się w jego kompozycjach o charakterze symbolicznym, jako tło do portretów – Jana Kasprowicza czy Stefana Żeromskiego z synem. Później zaczął malować krajobrazy – Giewont, górskie zbocza, wnętrza lasu i przede wszystkim tatrzańskie jeziora. Fascynowała go zmienność krajobrazu, a w latach 1904–1905 wielokrotnie bywał w Zakopanem, gdzie intensywnie tworzył.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Leon Wyczółkowski, Mieczysław Karłowicz, Andrzej Wróblewski
Wystawa
Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski
Miejsce
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Osoba kuratorska
Anna Król, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała
Fotografie
Kamil A. Krajewski
Strona internetowa
www.manggha.pl 
Indeks
Andrzej Wróblewski Anna Król Leon Wyczółkowski Magdalena Ziółkowska Mieczysław Karłowicz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Wojciech Grzybała

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Wystawa Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności