SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.07.2015 6 min

„Władcy much, czyli strajk, którego nie było” w Muzeum Sztuki Najnowszej w Poznaniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jarek Jeschke, Żelazny

Jarek Jeschke, Żelazny

Jean Baudrillard ogłaszając apokaliptyczną wizję końca sensu, udowadniał, że żyjemy w świecie symulowanym, będącym doskonale spreparowaną hiperrzeczywistością. Symulowanie, jak twierdził, to sposób generowania za pomocą modeli rzeczywistości pozbawionej źródła i realności. W celu zilustrowania tej tezy, francuski filozof przywoływał przugvhykład symulanta, który nie będąc faktycznie chorym wywołuje u siebie symptomy choroby – które są prawdziwe.

Peter Puype, Coats of arms

Peter Puype, Coats of arms

Władcy Much, widok wystawy

Władcy Much, widok wystawy

Współczesność przynosi rozczarowanie marzeniem o wolności. Wobec nieograniczonych możliwości wyboru młode pokolenie, zamiast poczucia wszechwładzy opanowuje rezygnacja, a wraz z nią bezradność i bezskuteczność. Siła uniwersyteckiego etosu jest dzisiaj zagrożona. Liberalizacja edukacji wpływa nie tylko na odejście od tradycji, ale i rozrzedzenie autorytetów. Dotychczasowe dogmaty zastępują kolejne pewniki, które są coraz mniej wiarygodne. Wychowanie przyjmuje często formę konwencji, której brak jest klarownego porządku, wobec czego również sam bunt rozrzedza się stając się kolejną konwencją i tracąc wiarygodność. Zapał młodości zastępuje brak zaangażowania albo zangażowanie symulowane. Te postawy inicjują szczególną grę pozorów, której towarzyszy nowa estetyka buntu.

 Zaprezentowana na wystawie różnorodność postaw ujawnia charakter współczesnej zbiorowości indywidualistów. Można odnieść wrażenie, że współczesnym studentom, odrzucającym aktywnie i biernie istniejący porządek, brakuje wiary w możliwą zmianę. Sprzeciw przyjmuje formę ‘negacji dla negacji’. Powierzchowne zaangażowanie slakaktywistów mija, gdy trzeba wykonać więcej niż kilka ‘kliknięć’. Ponadto młodzi indywidualiści oscylują w tej samej przestrzeni, a nawet stykają się ze sobą ale, zupełnie jak Houellebeckqowskie cząstki elementarne, nigdy nie mają szansy się przeniknąć.

Władcy Much, widok wystawy

Władcy Much, widok wystawy

Maciej Olszewski, DIY. Destroy It Yourself

Maciej Olszewski, DIY. Destroy It Yourself

Współczesny bunt jedynie częściowo znajduje odzwierciedlenie w chaosie i finalnej dezintegracji (Żelazny Jarka Jeschke) i w przepełnionych nihilistyczną atrofią obrazach Cezarego Poniatowskiego, na których postumenty są puste, tablice niezapisane, a ramy pozostają niewypełnione. Ocena potencjału zaprezentowanych na wystawie współczesnych postaw, zwłaszcza tych symulowanych: DIY. Destroy It Yourself Macieja Olszewskiego, czy POP RIOT Marcina Ptaszyńskiego wymaga ich zderzenia zarówno z postawami zaangażowanymi, nawołującymi do działania (How the Work Is Done Agnieszki Polskiej), jak i z ujawniającym systemową obietnicę wolności, zapisem wprawiania się w tym, co ma dopiero nastąpić (Pieszo latając Karska&Went) oraz z odwołaniem do rewolucji w najczystszej utopijnej postaci (Wszystko co stałe, Pustostany, Maciej Salamon).

Maciej Salamon, Pustostany, Wszystko co stałe, screen

Maciej Salamon, Pustostany, Wszystko co stałe, screen

Marcin Ptaszyński,POP RIOT

Marcin Ptaszyński, POP RIOT

Wskazane wyżej postawy nie rysują kategorycznych podziałów, wręcz przeciwnie – otwierają nowe, bogate spektrum możliwych relacji, które są realnymi symptomami współczesnej hiperrzeczywistości. Wyjęte z ‘tu i teraz’ nowe symulakry skłonić mają do autorefleksji, stawiając stanowcze żądanie krytycznej obserwacji środowiska oraz pytania o odpowiedzialność za przyszłość: Czy strajk będzie kontynuowany przy każdej możliwej okazji? Czy zmiana dokonana przez zahibernowane w wirtualnej rzeczywistości młode pokolenie jest w ogóle możliwa?

Czy serce dzwonu pozostanie nieme i słychać będzie jedynie jego szkielet?

Marcin Ptaszyński,POP RIOT

Marcin Ptaszyński, POP RIOT

Władcy Much, widok wystawy

Władcy Much, widok wystawy

Władcy Much, widok wystawy

Władcy Much, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jarek Jeschke, Franciszek Orłowski, Agnieszka Polska, Peter Puype, Ryszard Ługowski, Jarema Drogowski, Cezary Poniatowski, Karska&Went, Maciej Olszewski, Marcin Ptaszyński, Maciej Salamon
Wystawa
Władcy much, czyli strajk, którego nie było
Miejsce
MONA Inner Spaces Muzeum Sztuki Najnowszej
Czas trwania
9-17.06.2015
Osoba kuratorska
Katarzyna Kucharska
Fotografie
Piotr Pardiak
Strona internetowa
uap.edu.pl
Indeks
Agnieszka Polska Cezary Poniatowski Franciszek Orłowski Jarek Jeschke Jarema Drogowski Karska/Went Katarzyna Kucharska Maciej Olszewski Maciej Salamon Marcin Ptaszyński MONA Inner Spaces Muzeum Sztuki Najnowszej Peter Puype Ryszard Ługowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Władcy much, czyli strajk, którego nie było” w Muzeum Sztuki Najnowszej w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności