SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.05.2022 4 min

„When I State that I Am an Anarchist” w Plato Ostrava

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák

When I State that I Am Anarchist to wystawa i cykl performansów inspirowanych twórczością amerykańskiego artysty-anarchisty Christophera D’Arcangelo. Ekspozycja, w której biorą udział współczesne artystki i artyści, została przygotowana przez Pierre’a Bal-Blanca.

Projekt When I State that I Am Anarchist przybliża historię siedmiu działań, które zdefiniowały karierę Christophera D’Arcangelo jako artysty, który funkcjonował na marginesie na nowojorskiej sceny performansu. W latach 1975-1978 D’Arcangelo, mając dwadzieścia-dwadzieścia cztery lata, przeprowadził siedem nielegalnych działań performatywnych w różnych instytucjach sztuki. Perfomanse tego młodego, białego Amerykanina sproblematyzowały definicję ustanowionego na Zachodzie dwudziestowiecznego kanonu przestrzeni wystawienniczej (white cube). Projekt Bal-Blanca podejmuje również próbę przedstawienia działań performatywnych w kontekście źródeł starożytnych – kurator odwołuje się do dorobku szkoły antycznych cyników czy aktów chrześcijańskiego miłosierdzia. Takimi wątkami próbuje negocjować z oficjalną historią sztuki performansu, która jako praktyka twórcza – według historyczek i historyków sztuki – pojawiła się dopiero pod koniec XIX wieku.

Siedem działań Christophera D’Arcangelo odwołuje się zatem do podobnej liczby pamiętnych wystąpień związanych z dziedzictwem starożytności, antycznymi praktykami cyników, a także – późniejszych anarchistów i anarchistek. Twórczość D’Arcangelo stanowi także punkt odniesienia dla współczesnych artystek i artystów o różnych narodowościach i tożsamościach: Sammy’ego Baloji’a, Trajala Harrella, Pope.L, Ricka Lowe’a, Marii Papadimitriou, Paula Maheke’a, Jimmy’ego Roberta czy Shikeitha. Ich siedem performansów, wykonanych przez Štěpána Tučka, odnosi się również do starożytnych tradycji. W ten sposób performans zostaje przedstawiony jako praktyka artystyczna o charakterze ponadhistorycznym.

Wspomniane siedem wystąpień stanowi pierwszą część programu When I State that I Am Anarchist. Drugą stanowi projekt realizowany we współpracy z Evą Barto, Niną Canal, Deanem Inksterem, Marianne Marić, Markiem Therem, Iris Touliatou i Štěpánem Tučkiem. Ciało performującej osoby jest tu przestrzenią syntezy tych wszystkich niezwykłych gestów. Spojrzenie na historyczne i współczesne działania performatywne umożliwia refleksję zarówno o przeszłości, jak i o teraźniejszości tej praktyki artystycznej.

widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
widok wystawy „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák

Wystawa When I State that I Am Anarchist opowiada o ucieleśnieniu idei. W tym celu wykorzystuje nakładanie na siebie różnych sposobów reprezentacji ciała – związanych z czasem, biografiami i aktami konstruującymi tożsamość oraz samym ruchem ciała osoby, która performuje. Instytucje, w których działał D’Arcangelo, przywoływane są przez należące do różnych pokoleń artystki i artystów. Przekłada się je na instrukcje noszone na performera. Pierwszej grupie, złożonej z osób o innym niż biały kolorze skóry, kurator przypisał określone działania D’Arcangelo ze względu na ich wiek – od najmłodszego Shikeitha do najstarszego Pope.L (rówieśnika amerykańskiego artysty). Każda z zaproszonych osób opracowuje działanie inspirowane Christopherem D’Arcangelo we własnym, odrębnym stylu. Druga grupa – złożona głównie z kobiet i osób queerowych – zajmuje się prezentacją i pośrednictwem w realizacji projektu grupy pierwszej. W ten sposób wcielają się w rolę partnerki amerykańskiego artysty, która zajmowała się dokumentacją i archiwizacją jego działań. Obecnie jednak dostęp do tej dokumentacji jest ograniczony – zarządza nim na wyłączność Fales Library of New York University.

dokumentacja cyklu performatywnego w ramach projektu „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
dokumentacja cyklu performatywnego w ramach projektu „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák
dokumentacja cyklu performatywnego w ramach projektu „When I State that I Am an Anarchist”; fot. Martin Polák

Wystawa, która potrwa od marca do maja 2022 roku prezentuje indywidualne prace wszystkich osób, które uczestniczą w projekcie. Natomiast podczas kwietniowego programu performatywnego będzie można wziąć udział we wspólnym konstruowaniu nowej sytuacji. Projekt When I State that I Am Anarchist proponuje alternatywną historię perfomansu, w której przechodzi się od jego historycznych form aż do współczesności i obecnego statusu tej dziedziny, funkcjonującej w galeriach sztuki. Wychodząc od kanonu white cube i próbując aktywizować ciała (w tym także publiczności), projekt kwestionuje i negocjuje podziały (rasowe, genderowe i klasowe), które nadal obowiązują w przestrzeni instytucjonalnej. Geneza tej sytuacji tkwi niezmiennie w XIX-wiecznej dyscyplinie i organizacji galeryjnej. Stroje zaprojektowane przez Vier5 dla osób performujących, są w tym wypadku rodzajem skóry, czy też powłoki budującej bohaterów/ki naszej opowieści.

Pierre Bal-Blanc

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Sammy Baloji, Eva Barto, Nina Canal, Dean Inkster, Trajal Harell, Pope.L, Paul Maheke, Marianne Marić, Jimmy Robert, Shikeith, Štěpán Tuček, Mark Ther, Iris Touliatou, Rick Lowe/Maria Papadimitriou, Vier5
Wystawa
When I State that I Am an Anarchist
Miejsce
Plato, Ostrawa
Czas trwania
17.03–22.05.2022
Osoba kuratorska
Pierre Bal-Blanc
Fotografie
Martin Polák
Strona internetowa
plato-ostrava.cz/en/Vystavy/2022/Kdyz-Tvrdim-Ze-Jsem-Anarchista
Indeks
Dean Inkster Eva Barto Iris Touliatou Jimmy Robert Marianne Marić Mark Ther Nina Canal Paul Maheke Pierre Bal-Blanc Plato Ostrava Pope L. Rick Lowe / Maria Papadimitriou Sammy Baloji Shikeith Štěpán Tuček Trajal Harell Vier5

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„When I State that I Am an Anarchist” w Plato Ostrava — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności