„Wada ukryta” Katarzyny Malejki w Galerii Miłość
Odizolowanie, biały sześcian, nadzór, defekt, nuda, obcość, podwyższona temperatura. Rozdrażnienie wynikające z uświadamiania sobie swojego nieprzystosowania. W tej atmosferze z łatwością można przeoczyć pustkę, zarówno tę emocjonalną jak i fizyczną. Proces adaptowania się do rzeczywistości za każdym razem posiada swoje umiejscowienie w konkretnej przestrzeni. Ulega on także znajdującym się tam materialnym obiektom, które zarówno mogą być dla niego użytecznym narzędziem, jak również wyznacznikiem ograniczeń.
Wystawa Katarzyny Malejki Wada ukryta pozostaje rodzajem ćwiczenia (z)niepewności rozgrywającym się w danym miejscu – galerii i zawierającym konkretne obiekty (instalacja, fotografia).
Intuicyjna idea artystki o psychofizycznym konflikcie jednostki z rzeczywistością przybiera formę poszukiwania doświadczania. Tytułowa „wada ukryta” odnosi się do lęku i niemocy wynikającej z uwikłania w systemy, w których na co dzień funkcjonujemy (społeczne, kulturowe, polityczne). Gdy skrojone na miarę struktury adaptacyjne zawodzą, pozostaje ona narzędziem intuicyjnego poznawania rzeczywistości.
W przestrzeni wystawy powstaje pęcherz – izolatorium – będący miejscem nawiązującym do mobilnej izolatki medycznej, przeznaczonej do odizolowania, obserwacji i w konsekwencji leczenia osób stanowiących zagrożenie. Przezroczyste pomieszczenie o zdeformowanej – zwiotczałej – formie pozostaje puste. Ten fakt nie pozbawia go jednak właściwości kontrolnej, rozpatrywanej tutaj przez pryzmat mechanizmów związanych z medykalizacją. Jest to proces, w wyniku którego obszary życia społecznego są definiowane w kategoriach medycznych (zdrowia i choroby). Medykalizacja to jedna z najważniejszych form kontroli społecznej, towarzysząca człowiekowi na każdym etapie życia.
Na wystawie, pojęciom fizycznej izolacji i kontroli zostają przeciwstawione stany związane z poczuciem obcości świata zewnętrznego (derealizacja) oraz niepewności co do istnienia własnej osoby (depersonalizacja). Zarówno jedno jak i drugie doświadczenie psychiczne wpływa na odmienną percepcję odbioru rzeczywistości . Tym razem to niepewność wchodzi w formę dominujących procesów adaptacyjnych.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Katarzyna Malejka
- Wystawa
- Wada ukyta
- Miejsce
- Galeria Miłość
- Czas trwania
- 23.04–29.05.2016
- Osoba kuratorska
- Natalia Wiśniewska, Piotr Lisowski
- Fotografie
- Tytus Szabelski
- Strona internetowa
- www.galeriamilosc.pl