„Wada ukryta” Katarzyny Malejki w Galerii Miłość

Odizolowanie, biały sześcian, nadzór, defekt, nuda, obcość, podwyższona temperatura. Rozdrażnienie wynikające z uświadamiania sobie swojego nieprzystosowania. W tej atmosferze z łatwością można przeoczyć pustkę, zarówno tę emocjonalną jak i fizyczną. Proces adaptowania się do rzeczywistości za każdym razem posiada swoje umiejscowienie w konkretnej przestrzeni. Ulega on także znajdującym się tam materialnym obiektom, które zarówno mogą być dla niego użytecznym narzędziem, jak również wyznacznikiem ograniczeń.

Katarzyna Malejka, Łóżko, obiekt, metalowe łżko, materac z pianki tapicerskiej, tkanina, 200 x 90 x 140 cm, 2016
Wystawa Katarzyny Malejki Wada ukryta pozostaje rodzajem ćwiczenia (z)niepewności rozgrywającym się w danym miejscu – galerii i zawierającym konkretne obiekty (instalacja, fotografia).
Intuicyjna idea artystki o psychofizycznym konflikcie jednostki z rzeczywistością przybiera formę poszukiwania doświadczania. Tytułowa „wada ukryta” odnosi się do lęku i niemocy wynikającej z uwikłania w systemy, w których na co dzień funkcjonujemy (społeczne, kulturowe, polityczne). Gdy skrojone na miarę struktury adaptacyjne zawodzą, pozostaje ona narzędziem intuicyjnego poznawania rzeczywistości.
W przestrzeni wystawy powstaje pęcherz – izolatorium – będący miejscem nawiązującym do mobilnej izolatki medycznej, przeznaczonej do odizolowania, obserwacji i w konsekwencji leczenia osób stanowiących zagrożenie. Przezroczyste pomieszczenie o zdeformowanej – zwiotczałej – formie pozostaje puste. Ten fakt nie pozbawia go jednak właściwości kontrolnej, rozpatrywanej tutaj przez pryzmat mechanizmów związanych z medykalizacją. Jest to proces, w wyniku którego obszary życia społecznego są definiowane w kategoriach medycznych (zdrowia i choroby). Medykalizacja to jedna z najważniejszych form kontroli społecznej, towarzysząca człowiekowi na każdym etapie życia.

Katarzyna Malejka, Łóżko, obiekt, metalowe łóżko, materac z pianki tapicerskiej, tkanina, 200 x 90 x 140 cm, 2016
Na wystawie, pojęciom fizycznej izolacji i kontroli zostają przeciwstawione stany związane z poczuciem obcości świata zewnętrznego (derealizacja) oraz niepewności co do istnienia własnej osoby (depersonalizacja). Zarówno jedno jak i drugie doświadczenie psychiczne wpływa na odmienną percepcję odbioru rzeczywistości . Tym razem to niepewność wchodzi w formę dominujących procesów adaptacyjnych.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Katarzyna Malejka
- Wystawa
- Wada ukyta
- Miejsce
- Galeria Miłość
- Czas trwania
- 23.04–29.05.2016
- Osoba kuratorska
- Natalia Wiśniewska, Piotr Lisowski
- Fotografie
- Tytus Szabelski
- Strona internetowa
- www.galeriamilosc.pl