SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.10.2017 3 min

„&” w Muzeum Sztuki w Łodzi [PL/ENG]

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
François Morellet, Kompozycja pod kątem 15, 30, 45, 60, 75, 90 stopni / Composition at an angle of 5, 30, 45, 60, 75 and 90 degrees, drewno, farba / wood, paint, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki w Łodzi

For English version scroll down

PL

Wystawa & zaprasza widzów do wkroczenia w świat labiryntu, zbudowanego z déjà-vu, subtelnych podobieństw, nieoczywistych symetrii oraz niespodziewanych odkryć. Świat ten został pomyślany zarówno jako miejsce, w którym można śledzić meandry praktyki artystycznej twórców, jak i pole doświadczania przez publiczność różnorakich uwikłań własnej percepcji.

Składając niebezpośredni i dyskretny hołd słynnej filozoficznej rozprawie Gillesa Deleuze`a Różnica i powtórzenie, będącej analizą postmodernistycznego przełomu i kondycji współczesnej kultury, tytułem wystawy stał się spójnik współrzędny „&”, (nazywany po angielsku ampersand), który obok swej funkcji syntaktycznej występuje tu również w roli abstrakcyjnego symbolu podobnego do labiryntu lub pętli nieskończoności.

François Morellet, 3 siatki nałożone pod kątem 0, 30, 60 stopni / Nets overlapping at an angle of 0, 30 and 60 degrees, 1972, malarstwo akrylowe / acrylic painting, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki w Łodzi
François Morellet, Kompozycja pod kątem 15, 30, 45, 60, 75, 90 stopni / Composition at an angle of 5, 30, 45, 60, 75 and 90 degrees, drewno, farba / wood, paint, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki w Łodzi
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view

Stanowi to nawiązanie do faktu, że wielu dwudziestowiecznych artystów świadomie przyznaje, iż w swoich dziełach powtarza dokonania poprzedników, za każdym razem starając się jednak w jakimś stopniu od nich abstrahować i dodać element różnicujący. W praktyce artystycznej możemy więc zaobserwować zjawisko dziedziczenia powtórzeń, jednocześnie opartego na wierze, że każde następne dzieło zawsze będzie ulepszoną wersją poprzedniego.

Henryk Morel, Kompozycja XI–XII, z cyklu Lunapark XV, 1967 / Composition XI–XII from the Amusement park XV series, 1967, tusz, płótno / ink, canvas, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź
Henryk Morel, Kompozycja – Diana, z cyklu Lunapark VI / Composition – Diana, from the Amusement Park VI series, 1967, tusz, płótno / ink, canvas, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź
Henryk Morel, Kompozycja, z cyklu Lunapark XVI / Composition from the Amusement Park XVI series, 1968, tusz, płótno / ink, canvas, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź
Henryk Morel, Kompozycja I 68, z cyklu Lunapark IX / Composition I 68 from the Amusement Park IX series, 1967, tusz, płótno / ink, canvas, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź

Ekspozycja, prezentująca ponad 100 rysunków Wacława Szpakowskiego oraz szeroki wybór minimalistycznych prac Cécile Dupaquier, diagramy Suzanne Treister, prace wideo Anety Grzeszykowskiej, modele Anny Orlikowskiej, osobliwe wizje Henryka Morela czy sitodruki François Morelleta, gra z zasadą różnicy i powtórzenia, by w dziesięciu pomieszczeniach stworzyć estetyczną przestrzeń przypominającą labirynt.

„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view

ENG

The exhibition & is an attempt to dive into artistic practice and aesthetic experience. It is an invitation to enter a world composed of mazes, déjà-vu, subtle similarities, strange symmetries and unexpected discoveries.

Paying an indirect and discreet homage to Gilles Deleuze’s doctoral thesis titled Difference and Repetition, the coordinating conjunction AND, associating two words, becomes the title of the exhibition but is reduced to a typographic sign (called ampersand in English), an abstract symbol resembling a maze or an infinite loop.

Wacław Szpakowski, Album linii rytmicznych / the Rhythmic Lines Portfolio, 1953–1954, ołówek, papier / pencil on paper, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź
Wacław Szpakowski, Album linii rytmicznych / the Rhythmic Lines Portfolio, 1953–1954, ołówek, papier / pencil on paper, kolekcja / collection of Muzeum Sztuki in Łódź

Many artists might tell you: an artwork often repeats its predecessor but carries on something slightly different. There is an inherent repetition in artistic practice based on the hope that the next work will always be better than the previous one. But everybody can also easily get lost by repeating the same gesture over and over, the same situation, without noticing that it became a trap. So are our days: we sometimes feel as if we are living in a maze where all paths will inevitably lead us to a similar place, whilst we are still hoping that something might change.

„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view
„&”, widok wystawy / exhibition view

The exhibiton, presenting more than a hundred drawings by Wacław Szpakowski, but also a large selection of minimalist works of Cécile Dupaquier, diagrams by Suzanne Treister, videos by Aneta Grzeszykowska, models by Anna Orlikowska, strange visions by Henryk Morel or silkscreens by François Morellet, which play with the principle of difference & repetition to create an exhibition in the shape of an aesthetic maze.

Not only minimalism and abstraction are strongly linked historically to the concepts of difference & repetition, the actual technologies that we use in our everyday activities are also regulated by these words. They become the rules of a game that could be a labyrinth, an artwork, the Internet, our lives, but where, at the end, we might not find an exit.

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Cécile Dupaquier, Aneta Grzeszykowska, Henryk Morel, François Morellet, Anna Orlikowska, Wacław Szpakowski, Suzanne Treister
Wystawa
&
Miejsce
Muzeum Sztuki w Łodzi, ms1
Czas trwania
30.06–5.11.2017
Osoba kuratorska
Thibaut de Ruyter
Strona internetowa
msl.org.pl
Indeks
Aneta Grzeszykowska Anna Orlikowska Cécile Dupaquier François Morellet Henryk Morel Muzeum Sztuki w Łodzi Suzanne Treister Thibaut de Ruyter Wacław Szpakowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„&” w Muzeum Sztuki w Łodzi [PL/ENG] — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności