SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.07.2020 2 min

„W czarodziejską burzę włożę własną duszę” w BWA Warszawa

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Zuza Krajewska, „Kobiecy krąg 2”, z serii „Przesilenie”, jezioro Jeziorak, 2019, fotografia, 80 x 100 cm

Gdy we współczesnej kulturze i języku pojawiają się odniesienia do polowań na czarownice, służą często rozrywce lub funkcjonują w ramach anegdoty albo przenośni. Jakby za sprawą magicznej różdżki zjawisko to odkleiło się od swojego rzeczywistego potwornego wymiaru jakim były masowe mordy popełniane między XV a XVIII wiekiem.

Współcześni badacze polowań na czarownice określają je wprost ludobójstwem, zaznaczając, że jedną z jego specyfik pozostaje fakt, że z procesów o czary nigdy nikt nie został rozliczony. Nikt nie poniósł odpowiedzialności za zabicie kilkudziesięciu tysięcy osób, głównie kobiet, palonych niekiedy razem ze swoimi zwierzętami. Liczby ofiar prześladowań nie można zresztą zawęzić do tych, które poddano torturom i spalono na stosach. Ofiarami były wszystkie kobiety żyjące w terrorze tej przemocy, na których lęk o życie wymuszał całkowite podporządkowanie.

Wystawa zaprezentuje sposoby odradzania się archetypu czarownicy w twórczości współczesnych artystek i artystów. Stawiając przy tym pytania o to, w jaki sposób brak rozliczenia się z masowych zbrodni na kobietach wpłynął na kształt dzisiejszego świata i jak prześladowania te odbijają się echem we współczesnych uprzedzeniach wobec kobiet oraz osób wymykających się patriarchalnym strukturom podporządkowania. Jakie praktyczne funkcje miały lincze przeprowadzane na kobietach i jak te oparte na przemocy strategie kontynuowane są do dzisiaj? Czemu celem internetowego nękania są najczęściej kobiety i jak internetowy hejt ma się do określenia „witch-hunt”, które bywa zawłaszczone przez uprzywilejowanych mężczyzn przedstawiających się jako ofiary nagonki.

Karol Radziszewski, „Ceremonia”, 2016, instalacja i dokumentacja performansu
Natalia LL, „Punkty podparcia”, 1978-1979, wideo
Adam Adach, „Iskra”, 2020, olej, płótno, 180 x 150 cm
Ada Kaczmarczyk, „Parasol ochronny przeciw czarom”
„W czarodziejską burzę włożę własną duszę”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
„W czarodziejską burzę włożę własną duszę”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
„W czarodziejską burzę włożę własną duszę”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
„W czarodziejską burzę włożę własną duszę”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka

Postać czarownicy uwikłana jest dzisiaj także w nowy konflikt. Dla jednych stanowi symbol wyzwolonej kobiety, ikonę feminizmu, dla innych przykład ograniczającego identyfikowania kobiecości z tym, co nieracjonalne, przednaukowe albo powiązane z naturą i ciałem. Mimo, że współczesność zdominowana jest przez technologię, zainteresowanie magią nie maleje. Stanowi często wyraz rozczarowania kontaktem ze światem zapośredniczonym przez technikę i naukę oraz formę oporu wobec modernizacji, skutkującej okrucieństwem wobec zwierząt, degradacją natury i katastrofą klimatyczną.

Mikołaj Sobczak, „Witch Trial (Salem)”, 2018, akryl na płótnie, średnica 110 cm
Zuza Krajewska, „Kobiecy krąg 2”, z serii „Przesilenie”, jezioro Jeziorak, 2019, fotografia, 80 x 100 cm
Dominika Olszowy, „Dokumentacja seansu”, 2011, wideo

Tytuł wystawy jest parafrazą fragmentu wiersza Marii Jasnorzewskiej Pawlikowskiej pt. „Różowa magia”. Poetka ta faszynowała się spirytyzmem i magią, a w jej wierszach można znaleźć wiele nawiązań do czarów i wiedźm.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Adam Adach, Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, Martyna Czech, Zuza Krajewska, Natalia LL, Dominika Olszowy, Karol Radziszewski, Mikołaj Sobczak, Virgins Deluxe
Wystawa
W czarodziejską burzę włożę własną duszę
Miejsce
BWA Warszawa
Czas trwania
29.05–31.07.2020
Osoba kuratorska
Zofia Krawiec
Fotografie
Bartosz Górka; dzięki uprzejmości BWA Warszawa
Strona internetowa
bwawarszawa.pl
Indeks
Adam Adach Agnieszka Brzeżańska BWA Warszawa Dominika Olszowy Ewa Ciepielewska Karol Radziszewski Martyna Czech Mikołaj Sobczak Natalia LL Virgins Deluxe Zofia Krawiec Zuza Krajewska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„W czarodziejską burzę włożę własną duszę” w BWA Warszawa — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności