„Variables” Agnieszki Kurant w Tanya Bonakdar Gallery
Galeria Tanya Bonakdar ma przyjemność przedstawić pierwszą indywidualną wystawę Agnieszki Kurant w tym miejscu. Urodzona w Łodzi, a obecnie mieszkająca w Nowym Jorku, Agnieszka Kurant stworzyła ekscytujący zbiór interdyscyplinarnych prac, będących efektem badań nad zmieniającym się statusem obiektów i złożonych relacji między ich wartością, autorstwem i produkcją. Na swojej pierwszej solowej prezentacji w Galerii Tanya Bonakdar, artystka porusza tak różnorodne problemy jak inteligencja zbiorowa, emergencja, autorstwo hybrydalne, praca niematerialna i kapitał wirtualny.
Podstawą nowojorskiej wystawy Kurant są dwie inspiracje: pierwsza to Mechaniczny Turek, wynaleziony w XVIII automat do gry w szachy, który stał się wzorem dla Amazon Mechanical Turk – usługi udostępnianej przez firmę Amazon – będącej crowdsourcingową giełdą internetową umożliwiającą osobom lub firmom koordynację wykorzystania ludzkiej inteligencji zbiorowej do wykonywania zadań, których komputery nie są w stanie zrobić. Drugą inspiracją są alternatywne teorie na temat ewolucji i sztucznego życia, zapoczątkowane przez eksperymenty matematyka Nilsa Barriacelliego. Te koncepcje, które znacząco wpływają na kształt wystawy, łączą się także z zainteresowaniem Kurant relacjami pomiędzy ekonomią i magią, teoriami gry czy historią prób wynalezienia perpetuum mobile.
The End of Signature to praca ukazująca upadek pisma w naszej cywilizacji, stopniowo zastępowanego przez klawisze na urządzeniach cyfrowych. Praca ta zestawia własnoręczne podpisy setek uczestników projektu, które zostały przekształcone w jedną formę za sprawą oprogramowania stworzonego przez artystkę z programistami. Podpis zbiorowy będzie rzeźbą w formie czarnego neonu, którego barwa ma przepływać przez instalację, imitując gest pisania. Podobną problematykę – kumulacji niewidzialnej siły roboczej – poruszają prace A.A.I i Living Currency. Pierwsza z nich jest rzeźbą przekształcającą energię kinetyczną na elektryczną, a w procesie jej konwersji uczestniczą bezwiednie sami widzowie wchodzący do galerii. Druga praca odwołuje się do koncepcji sztucznej inteligencji na przykładzie termitów, które podobnie jak ludzie należą do jednego z niewielu gatunków które wykształciły w swojej strukturze robotniczą hierarchię. Główną instalacją rzeźbiarską jest Phantom Library – materializacja fikcyjnych książek, przywodzących na myśl prace takich autorów jak Stanisław Lem, Philip K. Dick, Roberto Bolaño, Jorge Luis Borges. Artystka pozyskała dla tych książek kody kreskowe i numery ISBN, w celu nadania im ekonomicznej tożsamości. Jest to pomysł szczególny, stawiający pod znakiem zapytania kwestie dotyczące praw autorskich i poruszający problem znaczenia samej sztuki; cienka linia pomiędzy unikalnym dziełem sztuki i produkcją masową zdaje się tutaj zacierać.
Od 2004 roku prace Kurant zostały wystawione w muzeach na całym świecie, w tym Palais de Tokyo, Tate Modern, Witte de With, Stroom Den Haag, Moderna Museet, MoMA PS1 i przede wszystkim, w polskim pawilonie podczas Biennale Architektury Międzynarodowej w 2010 roku. W listopadzie ubiegłego roku otworzyła swoją pierwszą dużą wystawę w Nowym Jorku w SculptureCenter. Jej prace były pokazywane na Biennale Performa, Biennale w Bukareszcie, Atenach oraz Moskwie. W 2015 roku w Botkyrka Konsthal w Sztokholmie oraz w CCA w Tel Awiwie obędą się jej wystawy indywidualne.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Agnieszka Kurant
- Wystawa
- Variables
- Miejsce
- Tanya Bonakdar Gallery
- Czas trwania
- 11.09 -18.10.2014
- Strona internetowa
- tanyabonakdargallery.com