SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 10.02.2023 5 min

„Utropa” oraz „Koks story” w BWA Tarnów

Anna Batko
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Wystawa Koks story w BWA Tarnów podlewa przejrzałą męskość subtelną wrażliwością, potrzebną w momencie gdy patriarchat może jeszcze nie upadł, ale już możemy usłyszeć, jak dyszy na macie.
Kamil Kukla, „Brzeg”, 2022, 140 x 190 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

BWA Tarnów, co trochę zaskakujące, biorąc pod uwagę obecną koniunkturę i popularność wystaw związanych z feminizmem czy sztuką kobiet, opanowała ostatnio płeć brzydka. Wbrew pozorom taka dawka testosteronu, nawet jeśli na pierwszy rzut oka może drażnić, nie okazała się toksyczna. Główną salę galerii dość szczelnie wypełniło mocno surrealizujące malarstwo Kamila Kukli, podczas gdy doświetloną kolorowym światłem klatkę schodową pierwszego piętra zajął duet Dominik Risztel i Bartek Buczek. O ile ta pierwsza wystawa ma mocno apokaliptyczny charakter i rozpościera przed nami nihilistyczno-pesymistyczny pejzaż wewnętrzny, o tyle druga sprawia wrażenie bezpiecznej przestrzeni, samczego azylu, którego wnętrze stopniowo rozszczelnia stereotypowy obraz „prawdziwej męskości”.

Chociaż Kukla afirmuje postapokaliptyczny nihilizm, opowiadając o nim z miejsca, w którym nie ma już nadziei na przyszłość, to jednocześnie powiela znane narracje i epatuje makabrą, która zbyt mocno wrosła w popkulturową tkankę.

Chociaż wcześniej nie miałam okazji przyjrzeć się twórczości Kamila Kukli bliżej, to do dziś świetnie pamiętam jego przeskalowane i prześmiewcze wąsy na obrazie pokazanym kilka lat temu w tym samym BWA, na wystawie Wielcy sarmaci tego kraju / Wielkie sarmatki tego kraju, kuratorowanej przez Marcina Różyca. Indywidualna wystawa Kukli ma jednak inny, zdecydowanie cięższy kaliber. Jest mroczna, gęsta, bujna – i w tym sensie przypomina dżunglę. Malarstwo Kukli – absolwenta krakowskiej akademii, której adepci tłumnie zdominowali nie tylko tegoroczny WGW, ale też większość malarskich konkursów, wyróżnia się nie tylko oniryczną ekspresją, ale też sprawia wrażenie malowanego na szybko, agresywnego w formie i „brudnego” w stylu. Oglądane na żywo, zwraca na siebie uwagę mięsistymi niuansami – przyjemnymi kontrastami miękko i precyzyjnie malowanego płótna i raz impastowym, innym razem gwałtownym gestem. Wystawa zatytułowana była Utropa. Dziwne, ale też dość znajomo brzmiące słówko – siłą rzeczy kojarzące się z utopią, jak pisze Stanisław Ruksza w tekście kuratorskim. Ma ono starosłowiańskie pochodzenie i oznacza dziurę w ziemi, jamę, która jednocześnie jest więzieniem, ale też koduje brzydotę, ból, udrękę i oczywiście utrapienie.

Kamil Kukla, „Stopa Okopowa” 2022, 120 x 180 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
Kamil Kukla, „Jama III”, 2022, 180 x 130 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
Kamil Kukla, „Koncertina”, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

Pokazywane na wystawie obrazy powstały w przeciągu ostatnich dwóch lat – organiczna abstrakcja, znana chociażby z wystawy w krakowskim Bunkrze Sztuki, ustępuje tu miejsca nieoczywistej figuracji. Pejzaże zaludniają fragmenty ludzkich i zwierzęcych ciał – pojawiają się tutaj między innymi dziurawe albo czarne ręce i stopy, zdekonstruowany, a innym razem przerośnięty penis, ale też postapokaliptyczna gęstwina, która układa się w nieoczywisty rysunek twarzy albo kształt monstrualnego psa. Tej wystawy właściwie się nie ogląda – aranżacja polegająca na dość swobodnym, ale nie nieprzemyślanym wieszaniu obrazów w różnych ciągach i konfiguracjach wymusza na nas dwuznaczne podglądactwo, któremu zresztą towarzyszy niemniej złowrogie przeświadczenie, że my też jesteśmy obserwowani. Niepokój, turpistyczno-ekspresyjna estetyka i straszność, która momentami ociera się o kamp, sprawiają, że instynktownie doszukujemy się w tym malarstwie odprysków twórczości Zdzisława Beksińskiego.

1
Do zobaczenia 23.12.2022

„Vore” Kamila Kukli w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Redakcja

I chociaż styl malowania jest ewidentnie inny, to sama metoda „fotografowania snów”, a także rzucające się w oczy nawiązania do barokowego malarstwa czy fascynacja apokaliptycznym pejzażem rodem z filmów sci-fi, krążące niebezpiecznie blisko mieszczańskich wyobrażeń, odbijają się tu czkawką. I nie chodzi tylko o tę już spowszedniałą straszność, ale też dosłowność, która co jakiś czas wybija się w dziełach krakowskiego malarza na pierwszy plan – w ujęciu obrzmiałej stopy wplątanej w bluszcz czy rysowanej w ciemnej i grubej materii farby czaszce. Samotność, cierpienie, niepewność. I chociaż Kukla afirmuje postapokaliptyczny nihilizm, opowiadając o nim z miejsca, w którym nie ma już nadziei na przyszłość, to jednocześnie powiela znane narracje i epatuje makabrą, która zbyt mocno wrosła w popkulturową tkankę. W horror, który oglądamy z perwersyjną przyjemnością, traktując go nie jak przypowieść o współczesnym świecie, wstrząsanym wojnami oraz społecznymi i ekologicznymi kryzysami, ale rozrywkową historyjkę, którą kapitalizm nawija nam na uszy jak makaron, oferując zamiast doświadczenia banalne guilty pleasure. Z tej perspektywy Utropa jawi się jako nieoczywisty proces, płynna opowieść o poszukiwaniu nowej formy dla delirycznej atmosfery prześnionej apokalipsy. Nie brak w nim formalnych eksperymentów: pojawia się tu zarówno ekspresyjna faktura grubo kładzionej farby, która pozwala się interpretować jako haptyczna rzeźba, relief ryty w powierzchni mięsistej pulpy, płótna różnych rozmiarów i kształtów, w tym tonda, i cała gama mniej i bardziej subtelnej figuracji.

wystawa „UTROPA” Kamila Kukli w BWA w Tarnowie
wystawa „UTROPA” Kamila Kukli w BWA w Tarnowie
wystawa „UTROPA” Kamila Kukli w BWA w Tarnowie
wystawa „UTROPA” Kamila Kukli w BWA w Tarnowie

Z tej dżungli, w której zresztą większość ścieżek wydeptano wcześniej i w której Kukla ogrywa znane już sobie motywy, raz po raz wyłaniała się kusząca ciemność. Moją uwagę zwrócił cykl obrazów z fragmentami rozpadającego się ciała, kadrowanych w fotograficzny sposób i przypominających odwrócone selfie, oraz prace przedstawiające pozbawione zębów usta otwierające się na jeszcze jeden afirmujący rozpad pejzaż. W pamięć zapadło mi również maleńkie płótno, zwieńczone ekspresyjnymi impastami nasuwającymi skojarzenie z tradycją nowoczesnego malarstwa, które interesująco oddawało towarzyszące czasom kryzysów rozedrganie. Zresztą równie ciekawie Kukla rozgrywa fakturę na obrazach z cieniami drapieżnych szpaków, gdzie gruba warstwa farby imituje ptasie odchody. I nawet jeśli wystawa trochę drażni nawarstwiającymi się pejzażami wciąż tego samego koszmaru, to wbrew pozorom nie nudzi. Kukla nie osiada na laurach i nie odcina kuponów, ale podejmuje ryzyko – z różnym skutkiem. Bawi się materią farby i płótna, siłuje się z tożsamościową wiwisekcją i apokaliptycznym imaginarium, z którego ciągle, nawet jeśli to raczej wyjątek niż reguła, można coś jeszcze wycisnąć. (…)

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 39. numerze SZUMU.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kamil Kukla, Dominik Ritszel, Bartek Buczek
Wystawa
Utropa, Koks story
Miejsce
BWA Tarnów
Czas trwania
17.09 – 16.09.2022
Osoba kuratorska
Stanisław Ruksza, Dominika Kowynia
Strona internetowa
www.bwa.tarnow.pl
Indeks
Bartek Buczek BWA Tarnów Dominik Ritszel Dominika Kowynia Kamil Kukla Stanisław Ruksza

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Utropa” oraz „Koks story” w BWA Tarnów — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności