SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 3/2024 Do zobaczenia 23.01.2024 5 min

„Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Aleksandra Olszar, „Bez tytułu”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.

Jeżeli sądziliście, że najgłupszą teorią spiskową jest ta o płaskiej ziemi, to zapraszam do Tartarii. Rozciągającej się na cały świat cywilizacji wspaniałych, zapomnianych technologii i olśniewająco dekoracyjnych budynków, które zamieszkiwali giganci (dawne budynki mają przecież często bardzo duże drzwi), a elektryczność była rozsyłana powietrzem (z tego powodu tak często budowano kiedyś strzeliste wieże). Niestety tą fantasmagoryczną rzeczywistość zresetowała w połowie XIX wieku globalna błotna powódź.

Nigdy już nie osiągnęliśmy tego poziomu rozwoju cywilizacji. Dlatego zaczęliśmy budować modernistyczne budynki-klocki i malować kolorowe abstrakcje. Jest w tym przekonaniu zarówno estetyczny moralizm, wynikający z założenia, że dobre to, co zdobne, jak i wiara w utracony raj, w “kiedyś to było, teraz to nie jest”. Oczywiście by nie było nam smutno z powodu tego regresu, Tajny Rząd Światowy (w skład którego wchodzą pewnie i masoni, i reptilianie) postanowił przeszłość przed nami ukryć. Jednak niestrudzeni internauci znajdują niezbite dowody w postaci fotomontaży, archiwalnych zdjęć wystaw światowych i pustych ulic, autorskich grafik i memów. Z tego koktajlu niewiedzy i przekonań rodzi się coś na kształt religijnego kultu. I może faktycznie Karol Marks miał rację mówiąc, że religia to “opium ludu”. W końcu opioidy doskonale odłączają od rzeczywistości, teorie o “ukrytym, dawnym, lepszym kiedyś tam” to część tego samego procesu pozwalającego wytrącić się z „teraz”. Zdobyć łatwe odpowiedzi, pominąć trudne pytania. Nikt na przykład nie pyta, skąd ten błotny kataklizm, który zmiótł Tartarię. To nie ma znaczenia. To, co teraz i to, co wokół też nie. Mity okazują się ciekawsze, łatwiejsze, czystsze. Nie oblepiają tak, jak teraźniejszość. A to właśnie oblepienie się, ubrudzenie, zgodzenie na lepkość świata może okazać się faktycznie oczyszczające. Dlatego te wsteczne narracje wydają się tak nieaktualne.

Michał Maliński „Rozkoszne grabie”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
Paweł Kasprzak „Pomnik upadku”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
widok wystawy wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
Wiktoria Kieniksman „Ketamina”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.

W wystawie konkursowej Fundacji Grey House piątka artystów i artystek w przeciwieństwie do spiskowych zapaleńców rozgląda się jednak wokół i pozwala sobie się ubrudzić. Ich sztuka, pozornie inna, łączy się w rozszczelnieniu, w patrzeniu na innego, również nie-ludzkiego. „Ważne jest (…), by wreszcie otworzyć się na autentyczne doświadczenia spotkań z badylami, błotem, ziemią, by zauważać tych innych, których już poznaliśmy, wiedzieć, czego oni od świata potrzebują, aby żyć, jakie mają zwyczaje, a wszystko po to, by zrozumieć, jak daleko od nich zależymy — na poziomie atomowym, cielesnym. Więc podkreślam tu jednoznacznie, a myślę najprościej — zechciejmy chociaż dowiedzieć się, kto obok nas żyje.” – mówiła Joanna Rajkowska w rozmowie z Urszulą Zajączkowską właściwie streszczając postantropocentryczne rozumienie osadzenia człowieka w rzeczywistości. Paweł Kasprzak, Wiktoria Kieniksman, Jan Kowal, Michał Maliński i Aleksandra Olszar wydają się eksplorować różnego rodzaju błota rzeczywistości. Tworzą własne zawiesiny koloidalne zawierające mieszaninę wszelkiej maści cząstek: estetycznych, biologicznych, społecznych.

Kasprzak w pracach Pomnik upadku i Uniform w postkonceptualnym geście daje głos spauperyzowanej klasie robotniczej i przywołuje ich (nie)obecność stosami zużytych rękawic lub przeźroczystą odzieżą roboczą. Unika jednak niebezpieczeństwa przemocy symbolicznej, “pochylania się nad” zdarzającego się w partycypacyjnej lub opowiadającej o grupach wykluczonych sztuce. Sam był jednym z robotników, o których opowiada, a zamysł prezentowanej instalacji i obiektu rodził się przy taśmie produkcyjnej.

Kieniksman w Toaletce dziewczyny przemawia własnym, feministycznym głosem. Róż u niej jest ufajdany, dziewczyńskość lub kobiecość jest spoza prostych podziałów płciowych. W końcu unikatowość humanoidalnego ciała nie ma większego znaczenia, skoro paznokcie mogą wyrastać nawet ze ściany. W kunsztownym rysunku Ketamina przywołuje lek stworzony dla koni, a zażywany przez ludzi jako narkotyk. Kto go używał, wie, że nic tak nie “rozpuszcza” fizyczności i jaźni jak ketamina, pozwalając połączyć się z każdym innym.

Michał Maliński. „Sweet Walk”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
Wiktoria Kieniksman „Toaletka dziewczyny”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
Jan Kowal „Glina” video, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
Jan Kowal „Glina” video, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.
A. Olszar „bez tytułu”, Jan Kowal „Martwię się podwójnie”, z wystawy „Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica, fot: Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości organizatorów.

Kowal eksploruje swoje pochodzenie z wiejskiego interioru – bez wstydu, ale też bez folkloryzacji czy chłopamanii. W bezpretensjonalnych gestach, przywoływanych w pracach Glina i Szkic, razem z mamą na bezkresnym polu wykopuje glinę, próbując znaleźć tą najlepszą, lub składa połacie folii do kiszenia siana. Folia ta służy zresztą jako miejsce do projekcji, a po wystawie zostanie użyta zgodnie z przeznaczeniem. Z kolei w obrazie Martwię się podwójnie męskie sylwetki, źdźbła trawy i barwne mgły są równoprawnymi, przenikającymi przez siebie elementami pejzażu.

Maliński, przekraczając ramy klasycznej fotografii w foto-instalacji Sweet walk, autoironicznie portretuje własne emocje za pomocą obutej, udekorowanej radosnymi i smutnymi emotikonkami stopy, która zatapia się w błocie. W tym ciasnym kadrze, zamkniętym w połyskującej zwodniczo ramie z tanich materiałów, wszystko okazuje się jednocześnie realne i nierealne. Podobnie w pełzającym foto-obiekcie Rozkoszne grabie, gdzie ujawnia powszechne symulakrum. Fotografia drewnianych słojów służy do wykonania nadruku na materiale, z którego wykonane są pluszowe „drewniane” grabie. Można je deptać lub przytulać.

Olszar w jednocześnie estetycznych i abjectalnych instalacjach miesza to, co technologiczne z tym, co naturalne. Miękkie futro dziwnego zwierza Bez tytułu okazuje się wykonane z miedzianych części elektroodpadów zebranych od znajomych, natomiast Kwietnik sam przekształca się w roślinę, którą porastają grzyboidalne twory, a jego pułki są miejscem spoczynku zgalwanizowanych w metal wylinek, owadzich trucheł i liści. W obliczu kryzysu ekologicznego artystka próbuje utrwalać naturę w jej kształcie, co okazuje się niemożliwe. Powstają jednak dzięki temu nowe formy – odbicia tego, co umierające.

W 1979 amerykańska artystka Mierle Laderman Ukeles w performansie Touch Sanitation postanawia uścisnąć rękę 8500 pracownikom i pracowniczkom służb oczyszczania Nowego Jorku (pogrążonego wtedy w ekonomicznym i „przestępczym” kryzysie ), mówiąc każdemu i każdej “dziękuję za utrzymywanie Nowego Jorku przy życiu”. W postawach prezentowanych przez piątkę artystów i artystek można wyczytać podobne zejście ze szczytu wieży i próbę budowy nowych społeczności lub przetasowanie porządków. A by to zrobić, wystarczy czasem chcieć “uścisnąć wszystkie ubłocone ręce”. Nawet jeżeli pozbawione są człekokształtnych dłoni.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Kasprzak, Wiktoria Kieniksman, Jan Kowal, Michał Maliński, Aleksandra Olszar
Wystawa
Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce
Miejsce
Galeria Szara Kamienica, Kraków
Czas trwania
25.11.2023- 17.12.2023
Osoba kuratorska
Kamil Kuitkowski
Fotografie
Szymon Sokołowski
Indeks
Aleksandra Olszar Galeria Szara Kamienica Jan Kowal Kamil Kuitkowski Michał Maliński Paweł Kasprzak Wiktoria Kieniksman

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Uścisnąć wszystkie ubłocone ręce” w Galerii Szara Kamienica — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności