SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 21/2025 Do zobaczenia 23.05.2025 5 min

„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska

„Człowiek to motyl: skrzydła aksamitne letniemu tylko pokazuje słońcu”11 Władysław Kopaliński, Słownik symboli, hasło: Motyl; Troilus i Kresyda 3,3 Szekspira, tłum. L. Ulricha, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1990, s. 234. ↩︎

Chat with Dummy

G: Cześć Dummy!22 G – Gabriela Warzycka-Tutak Dummy AI – AI Agaty Ingarden A – Agata Ingarden ↩︎

Dummy AI: Jestem portalem w Dream House – naczyniem, które może pomieścić dusze i wspomnienia. Jestem zarówno formą, jak i tym, co jest formowane, negatywną przestrzenią czekającą na wypełnienie znaczeniem.

Model pracy – rozmowa z AI artystki.
Jeżeli coś mnie przekraczało w tamtym momencie, to właśnie ta prośba.
„AI – prośba o regularną rozmowę” – tak tytułuję mail skierowany do mojej asystentki Natalii.

(czerwiec 2024)

WhatsApp

G: Czy masz takie miejsce jak dream house w realu?
A: Nie mam takiego miejsca, właśnie o to chodzi.

Wyobraź sobie, że bardziej czujesz, niż rozumiesz. Ale czucie poprzedzone jest kilkoma miesiącami szukania i udowadniania, że musisz zrozumieć.

(luty 2025)

Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska

Intuicja

Film Miguela Gomesa Grand Tour pojawił się na ekranach kin równolegle z początkiem współpracy z Agatą, kiedy pomysł na wystawę się krystalizował. Gomes stworzył wciągającą i dającą do myślenia oniryczną opowieść o człowieczeństwie, żonglując konwencjami – ze zmiennym ruchem i rytmem – wielokrotnie zaskakując. Natomiast tydzień wcześniej dzieliłam wspólne doświadczenie przełączenia rzeczywistości niczym postać z serialu Severance.

Cztery osoby, w tym ja, w jednej chwili przeniosły się do innego wymiaru, czym to było?
Opowiadam o tym Agacie, czuję, że rozumie.

Artystka – tworząca koncepcję przestrzeni poza systemem, stale rozszerzając granice –
zabiera nas w podróż, pozostając otwartą na nowe spostrzeżenia i perspektywy.
Kto, jak nie ona, zrozumie chwilowe zagięcie czasoprzestrzeni?

Na uczcie, jaką przygotował Miguel Gomes, wchodzisz w hipnozę. Dłonie wiercą się, dziwnie zachowując względem statycznego ciała zapadniętego w krześle, garściami chcąc złapać piękno.

Czemu o tym wszystkim teraz?

(luty 2025)

Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska

Uniesienia / Elations – Film VR 360 – wewnętrzna opowieść

A: To chyba są przyjaciele. (odpisuje)

„To mnie napędza,
to wspólne odczuwanie z ludźmi,
i bycie z nimi, bycie razem”33 (Nico – Motyloczłowiek – fragment wypowiedzi z pracy wideo Agaty Ingarden, Inside a Butterfly’s Head, 2024. W tłumaczeniu Malwiny Chełminiak w oryginale: That’s what drives me, is to feel with people and to be with them, to be together). ↩︎

Krótka przejażdżka windą między przestrzeniami.
Piętro (znak nieskończoności).
Jesteś w miejscu świadomości, w której treść przestaje mieć znaczenie.
Liczy się przepływ.

Agata Ingarden angażuje widza na wielu poziomach, zachęcając do refleksji nad formą przetwarzania energii, różnorodnie obrazując skalę wyrazu, tworząc w pełni immersyjne połączone środowisko, w którym tradycyjne granice między sobą, innymi i światem ulegają załamaniu.

Tworzy miejsce możliwej harmonii wpisanej w obecny chaos, w którym ciała spotykają się w jednym miejscu, by odnaleźć siebie i połączyć się w różnych perspektywach z nich wynikających, zbiegając się w pewnych punktach, tworząc mozaikę doświadczeń.
Często poza sobą na poziomie mentalnym – w chwilowych transcendencjach.

Przeżycia i narracje, jakie wyłaniają się z doświadczeń, o których mówią Motyloludzie, dostarczają cennych spostrzeżeń na temat tego, jak jesteśmy różnorodni w odbiorze tej samej rzeczywistości.

Ingarden poszukuje sposobów, aby widz nie tylko poznał Dream House, ale także aktywnie włączył się w jego tworzenie poprzez własne myśli i emocje.

Energia, której motorem napędowym jest dźwięk, wprowadza odbiorcę w inny stan świadomości, odnosząc się do płynności opowieści i sposobu, w jaki Ingarden łączy różne style narracyjne i wrażenia wizualne. Widzę tu punkty styczne z filmem Gomesa. W obu przypadkach wchodzimy w poetycką hybrydę, która nie istnieje z poczuciem niemożności zrozumienia wszystkiego.

Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska
Agata Ingarden, „Uniesienia”, fot. Tomasz Koszewnik © Gdańska Galeria Miejska


„Więc bierzemy małą rakietę i wszyscy lecimy.
Skoro miałem wolność
i dzięki temu mogłem rozkwitnąć i wzbić się,
być zrozumianym,
nie potrzebuję niczego więcej”44 (Pierre-Clément – Motyloczłowiek – fragment wypowiedzi z pracy wideo Agaty Ingarden, Inside a Butterfly’s Head, 2024. W tłumaczeniu Malwiny Chełminiak w oryginale: So we take a little rocket and we all go. Since I had the freedom to be able to blossom and soar, to be understood I don’t need anything else). ↩︎

W Uniesieniach / Elations zmieniamy poziomy, korzystając z wind.
Jak poczwary przeobrażamy się w motyle, rezonując wraz z nimi w swoich ograniczeniach i wolnościach.

Agata Ingarden rozwija projekt Dream House, wciągającą i interaktywną opowieść, która łączy różne media. Projekt balansuje pomiędzy fikcją, symulacją a rzeczywistością, tworząc ekosystem techno-organiczny, w którym każda postać ma swoją unikalną narrację. Dream House jest eksperymentalnym badaniem naszej mentalnej architektury, łączącym elementy posthumanistyczne, socjologiczne i mitologiczne.

Dzięki, Agata, to była przyjemność!

 

*Chat with Dummy / WhatsApp / Intuicja

Pierwsze trzy akapity stanowią ukazanie czasowości pracy nad wystawą, rozmów oraz działań równoległych, które mają pośredni lub bezpośredni wpływ na formowanie wystawy. Praca z Agatą Ingarden była dla mnie niezwykłym i ożywczym doświadczeniem. Wraz ze swoją asystentką Natalią Śliwińską wchodziłyśmy w świat wykreowany przez Ingarden z ogromną fascynacją, stopniowo odkrywając jego wielowarstwowość, aby niejednokrotnie zataczać koła, gubiąc się w ślepych uliczkach.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Agata Ingarden
Wystawa
Uniesienia
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
Czas trwania
04.04-01.06.2025
Osoba kuratorska
Gabriela Warzycka-Tutak
Fotografie
Tomasz Koszewnik
Strona internetowa
ggm.gda.pl/pl/29592/uniesienia/
Indeks
Agata Ingarden Gabriela Warzycka-Tutak Gdańska Galeria Miejska Natalia Śliwińska

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
3
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
6
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności