SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 30/2024 Do zobaczenia 01.08.2024 3 min

„Umieranko” w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
detal wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

 

Mogłam sobie tylko wspominać, jak to ojciec mówił, że żyje się jedynie po to, żeby być gotowym na długie leżenie w grobie.

William Faulkner
Kiedy umieram, 1930

Tytuł wystawy zaczerpnięty został z etiudy filmowej Jana Jakuba Kolskiego (1984) – Umieranko. Opowiada on historię ostatniego dnia życia chłopa, który przygotowuje się na odejście. Kolski nakręcił swoje dzieło jeszcze w czasach studenckich, podejmując tematykę śmierci, zdawać by się mogło tak odległą dla młodych ludzi.

Umieranie i śmierć to motywy pojawiające się w sztuce niemal od jej początków. Jednocześnie stała i wieczna natura kresu życia wymaga ciągłego dostosowywania tych motywów, by nadal odzwierciedlały zastaną rzeczywistość. Powroty do tej tematyki pozwalają więc na weryfikację stanu człowieka względem zachodzących zmian, w tym nadchodzącej zagłady klimatycznej, kryzysów ekonomicznych, konfliktów geopolitycznych, transformacji życia społecznego i sfery prywatnej, podejścia do własnego ciała.

widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

Codzienność śmierci i jej namacalność prezentuje Katarzyna Olma. Przejażdżka, przeskalowana rzeźba przedstawiająca martwego psa przypomina nam o naszych pierwszych kontaktach z umieraniem, przywołując jednocześnie perspektywę nie-ludzką. W twórczości Pawła Baśnika fascynacja śmiercią przeplata się z marzeniami o nieśmiertelności. Odwołując się do figur psychopompów (przewodników po zaświatach), wprowadza sylwetki mistycznych postaci, dla których śmierć ciała to początek nowego rozwoju bytu. Maciej Cholewa, tworząc Furtkę ostateczną / Furtkę dla tych, którzy się nie boją wizualność śmierci zestawił z wernakularną estetyką przedmiotów codziennego użytku (metaloplastyką). Symbolika bramy kojarzy się oczywiście z momentem przejścia w zaświaty, bramami niebieskimi, jednak u Cholewy wizualizuje także lęki i niepokoje związane z pozostaniem, bądź ucieczką z szeroko pojętych peryferii. Maryna Sakowska decyduje się na wizualną dosłowność. Bohaterami jej wielkoformatowych tkanin są tańczące kościotrupy. Artystka korzysta z estetyki kreskówkowej, co podkreśla niezobowiązujący charakter mierzenia się z przemijaniem. Jednak tytuł pracy odsyła nas do wiersza Aleksandra Wata zaczynającego się słowami Bólu przyjście gdy stuka w kość moją jak w drzwi, w którym dystans dzielący cierpienie czy dolegliwość od śmierci zaciera się.

widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
widok wystawy, „Umieranko”, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, fot. Jakub Seydak, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

Ewa Gola i Zuza Piekoszewska sepulkralne motywy zestawiają z cyfrową rzeczywistością mediów społecznościowych i naszej codziennej interakcji z technologią. Problematyzują postżycie śladu danych, jaki pozostawiamy po sobie umierając. Tak jak analiza dawnych rytuałów pochówku stanowi cenne źródło wiedzy o wartościach poprzednich epok, tak przyjrzenie się współczesnym konceptualizacjom tych praktyk informuje nas o stanie obecnym, gdzie koniecznym wydaje się pogrzebanie osoby wraz z jej wirtualną spuścizną. Mateusz Sarzyński czerpiąc z estetyki postcyfrowej, przedstawia to jak śmierć ulega demitologizacji. Zgon nie jest ostatecznością, zwłaszcza gdy stanowi stały element cyklu rozgrywki, jak w przypadku GTA: San Andreas, z którego zaczerpnięta jest postać gracza na obrazie. Jednocześnie umieszczenie tej postaci w konwencjonalnej wizji zaświatów wyciąga nas z tego cyklu, żartobliwie obnażając dwuwymiarowość powszechnych reprezentacji śmierci w fikcji. Wiktoria Kucharczak w intermedialnej instalacji mierzy się z materialnością przedmiotów cmentarnych, tworząc muzykę za pomocą zniczy i aranżując nekropolitalną ławeczkę w przestrzeni wystawienniczej. Artystka zachęca widza, aby usiadł i posłuchał muzyki*, rozmyślając nad witalnością własnego ciała.

Mimo tego, że jest jedynym, czego możemy być pewni w życiu, wszystkie przedstawione refleksje nadają śmierci niejednoznaczność. Nie wynika ona jednak jak dawniej z wątpliwości co do potencjalnego życia po śmierci lub losu nieśmiertelnej duszy. Nie szukamy więc już odpowiedzi na pytania: kiedy, w jaki sposób i czy na pewno umrzemy? Figura śmierci prowadzi więc raczej do kontemplacji nad tym, jak będzie wyglądać nasza droga ku nieuniknionemu.

*Muzyka do instalacji Ławeczka stworzona we współpracy z Mikołajem Tkaczem.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Baśnik, Maciej Cholewa, Ewa Gola, Wiktoria Kucharczak, Katarzyna Olma, Zuza Piekoszewska, Maryna Sakowska, Mateusz Sarzyński.
Wystawa
Umieranko
Miejsce
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Czas trwania
20.06.-24.08.2024
Osoba kuratorska
Ida Dziublewska, Gabi Skrzypczak
Fotografie
Jakub Seydak
Strona internetowa
tarasin.pl/umieranko/
Indeks
Ewa Gola Gabi Skrzypczak Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Ida Dziublewska Katarzyna Olma Maciej Cholewa Maryna Sakowska Mateusz Sarzyński Paweł Baśnik Wiktoria Kucharczak Zuza Piekoszewska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Umieranko” w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności