SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.10.2020 2 min

„Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat” Marii Lobody w Elementarzu dla mieszkańców miast

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna

W XVI-wiecznych angielskich pałacach, na sufitach niektórych pomieszczeń, można znaleźć zworniki w kształcie róży. Ten znak był, z jednej strony, emblematem dynastii Tudorów, lecz z drugiej – wskazywał, że gości w danym pomieszczeniu obowiązuje reguła dyskrecji: słowa wypowiadane w komnacie nie powinny pod żadnym pozorem opuszczać jej granic. Róża – choć, w tym przypadku, róża pustyni – znajduje się też w południowym skrzydle strychu przy Adama Asnyka 7. W twórczości Marii Lobody ów znak staje się swoistym „zaklęciem”, które definiuje atmosferę jej wystaw – ale i zaproszeniem dla widzów, by weszli w sekretny pakt z artystką, poszukując pod powierzchnią obrazów ukrytych aluzji czy wibrujących śladów afektu. W podobny sposób działają obecne na jej wystawach polecenia, które nakazują odbiorcom zignorować wybrane elementy lub zwrócić na nie uwagę. Wystawę w Elementarzu otwiera polecenie, by zignorować buty bankiera, które w niewyjaśniony sposób zawisły na drzewie. Trudno rozstrzygnąć, czy bankier jest widmem świata przedstawionego w kinie noir – czy też tego świata, który możemy współcześnie oglądać za oknami. Ponieważ okna na samej wystawie przesłaniają witraże-zegary wskazujące wyłącznie godziny przed świtem, cała przestrzeń zyskuje graniczny charakter. Artystka z rozmysłem skonstruowała świat, który trudno umieścić pomiędzy fikcją i rzeczywistością, dniem oraz nocą, jak również teraźniejszością i historią.

Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna
Maria Loboda, „Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat”, widok wystawy, fot. Michał Sosna

Tytuł wystawy Marii Lobody Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat (w wolnym tłumaczeniu: „Dwie wstęgi ujęte w powietrznym pojedynku”) nawiązuje do osiemnastowiecznej ryciny Jeana Baptiste’a Pillementa, która przedstawia dwa dryfujące w powietrzu okręty. To właśnie ta fantastyczna scena, wraz z inspiracjami kinem noir, stanęła u podstaw koncepcji wystawy w Elementarzu dla mieszkańców miast. Podczas gdy forma rzeźbiarskiej instalacji, która znajduje się w centrum wystawy, nawiązuje do pracy Pillementa, jej kolorystyka koresponduje z ubiorem bohaterów Okna na podwórze Alfreda Hitchcocka – trwających w niejednoznacznej relacji Lisy i Jeffa, bywalczyni salonów i jej przyjaciela-fotografa. Ze wspomnianych tekstów kultury pochodzą jednak nie tylko formalne rozwiązania w pracach Lobody, ale również interpretacyjny schemat, który opiera się – jak w przypadku wielu innych realizacji artystki – na zasadzie gry przeciwstawień. Na wystawie światło ściera się z ciemnością, obfitość z prostotą, a seksualne pasje z grozą. Dramaturgia tych starć rozpisana jest w warstwie symbolicznej, ale nie mniejszą rolę odgrywa w niej panująca w pomieszczeniach atmosfera czy choreografia prac oraz ruchu odwiedzających.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maria Loboda
Wystawa
Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat
Miejsce
Elementarz dla mieszkańców miast, Kraków
Czas trwania
7.07–10.2020
Osoba kuratorska
Martyna Nowicka, Arkadiusz Półtorak
Fotografie
Michał Sosna; dzięki uprzejmości Elementarza dla mieszkańców miast
Strona internetowa
facebook.com/elementarzdlamm
Indeks
Arkadiusz Półtorak Elementarz dla Mieszkańców Miast Maria Loboda Martyna Nowicka

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat” Marii Lobody w Elementarzu dla mieszkańców miast — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności