„Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat” Marii Lobody w Elementarzu dla mieszkańców miast
W XVI-wiecznych angielskich pałacach, na sufitach niektórych pomieszczeń, można znaleźć zworniki w kształcie róży. Ten znak był, z jednej strony, emblematem dynastii Tudorów, lecz z drugiej – wskazywał, że gości w danym pomieszczeniu obowiązuje reguła dyskrecji: słowa wypowiadane w komnacie nie powinny pod żadnym pozorem opuszczać jej granic. Róża – choć, w tym przypadku, róża pustyni – znajduje się też w południowym skrzydle strychu przy Adama Asnyka 7. W twórczości Marii Lobody ów znak staje się swoistym „zaklęciem”, które definiuje atmosferę jej wystaw – ale i zaproszeniem dla widzów, by weszli w sekretny pakt z artystką, poszukując pod powierzchnią obrazów ukrytych aluzji czy wibrujących śladów afektu. W podobny sposób działają obecne na jej wystawach polecenia, które nakazują odbiorcom zignorować wybrane elementy lub zwrócić na nie uwagę. Wystawę w Elementarzu otwiera polecenie, by zignorować buty bankiera, które w niewyjaśniony sposób zawisły na drzewie. Trudno rozstrzygnąć, czy bankier jest widmem świata przedstawionego w kinie noir – czy też tego świata, który możemy współcześnie oglądać za oknami. Ponieważ okna na samej wystawie przesłaniają witraże-zegary wskazujące wyłącznie godziny przed świtem, cała przestrzeń zyskuje graniczny charakter. Artystka z rozmysłem skonstruowała świat, który trudno umieścić pomiędzy fikcją i rzeczywistością, dniem oraz nocą, jak również teraźniejszością i historią.
Tytuł wystawy Marii Lobody Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat (w wolnym tłumaczeniu: „Dwie wstęgi ujęte w powietrznym pojedynku”) nawiązuje do osiemnastowiecznej ryciny Jeana Baptiste’a Pillementa, która przedstawia dwa dryfujące w powietrzu okręty. To właśnie ta fantastyczna scena, wraz z inspiracjami kinem noir, stanęła u podstaw koncepcji wystawy w Elementarzu dla mieszkańców miast. Podczas gdy forma rzeźbiarskiej instalacji, która znajduje się w centrum wystawy, nawiązuje do pracy Pillementa, jej kolorystyka koresponduje z ubiorem bohaterów Okna na podwórze Alfreda Hitchcocka – trwających w niejednoznacznej relacji Lisy i Jeffa, bywalczyni salonów i jej przyjaciela-fotografa. Ze wspomnianych tekstów kultury pochodzą jednak nie tylko formalne rozwiązania w pracach Lobody, ale również interpretacyjny schemat, który opiera się – jak w przypadku wielu innych realizacji artystki – na zasadzie gry przeciwstawień. Na wystawie światło ściera się z ciemnością, obfitość z prostotą, a seksualne pasje z grozą. Dramaturgia tych starć rozpisana jest w warstwie symbolicznej, ale nie mniejszą rolę odgrywa w niej panująca w pomieszczeniach atmosfera czy choreografia prac oraz ruchu odwiedzających.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Maria Loboda
- Wystawa
- Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat
- Miejsce
- Elementarz dla mieszkańców miast, Kraków
- Czas trwania
- 7.07–10.2020
- Osoba kuratorska
- Martyna Nowicka, Arkadiusz Półtorak
- Fotografie
- Michał Sosna; dzięki uprzejmości Elementarza dla mieszkańców miast
- Strona internetowa
- facebook.com/elementarzdlamm