SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.12.2017 3 min

„Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej” w Galerii Piekary

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Bolesław Stawiński, Przy stole II, 1937, akwarela, papier, 23 x 29,5 cm

Wystawa Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej zamyka obchody Roku Awangardy. Przypomina nam o tej zapomnianej, ostatniej, polskiej, przedwojennej „straży przedniej”. Ekspozycja stwarza niecodzienną możliwość zobaczenia ponad 30 prac, które są bardzo rzadko wystawiane, a zdecydowana większość z nich nigdy dotąd nie była upubliczniona. Na poznańskiej wystawie prezentowane są głównie prace na papierze z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i kolekcji prywatnej.

I Grupa Krakowska, jak mówi się o nich, to „ostatnia polska przedwojenna awangarda”. Bezkompromisowi, pełni pasji i zaangażowania. Subiektywni, radykalni i wojowniczy, ale też należy pamiętać, iż patrzyli na świat oczami młodych, naiwnych ludzi. Byli przekonani, że mogą zmieniać rzeczywistość. Szukali dla siebie lepszego życia w lepszym świecie: prawym, niedyskryminującym, niedzielącym na biednych i bogatych, a dającym wszystkim szanse by żyć godnie, taki świat chcieli współorganizować.

Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej, widok wystawy

Czas przedstawić bohaterów tej historii: Aleksander (Sasza) Blonder (ps. André Blondel, ur. w 1909 r. w Czortkowie na Podolu, zm. w 1949 r. w Paryżu), Blima (Berta) Grünberg (ur. w 1912 r. w Gródku Jagiellońskim, zm. w Paryżu 12.06.1992), Maria Jarema (ur. w 1908 r. w Starym Samborze, zm. w 1958 r. w Krakowie), Franciszek Jaźwiecki (ur. 23.12.1900 w Krakowie, zm. 16.10.1946 w Świdnicy), Leopold Lewicki (ur. 7.08.1906 w Burdiakowcach koło Tarnopola, zm. 14.05.1973 we Lwowie), Adam Marczyński (ur. w 1908 r. w Krakowie, zm. w 1985 r. tamże) Stanisław Osostowicz (ur. 3.05.1906 w Tarnopolu, zginął 25.09.1939 w Warszawie), Szymon Piasecki (ur. 5.12.1910 w Łodzi, zginął w czasie wojny w 1941-1945 r.), Mojżesz Schwanenfeld (ur. w 1907 r. w Przemyślu, zm. w 1942 [?] tamże), Bolesław Stawiński (ur. w 1908 r. w Łodzi, zm. w 1983 r. w Bytomiu), Jonasz Stern (ur. w 1904 r. w Kałuszu k. Stanisławowa, zm. w 1988 r. w Zakopanem), Eugeniusz Waniek (ur. 2810.1906 w Ustrzykach Dolnych, zm. 19.04.2009 w Krakowie), Henryk Wiciński (ur. w 1908 r. w Łodzi, zm. w 1943 r. w Krakowie), Aleksander Winnicki (ur. 17.09.1911 r. w Rolowie koło Drohobycza, zm. 31.12.2002).

Leopold Lewicki, Kobieta z dzieckiem, ok. 1930-1935, olej, dykta, 80 x 62 cm
Eugeniusz Waniek, Kompozycja, 1931, ołówek, papier, 31 x 20,2 cm
Bolesław Stawiński, W jadalni dla bezrobotnych, 1934-1935, akwarela, papier, 29 x 22,4 cm
Bolesław Stawiński, Portret Berty Grunberg, 1932, akwarela, papier, 18,7 x 14,5 cm
Bolesław Stawiński, Czytający, ok. 1935, akwarela, tempera, kredka, 18,5 x 14,5 cm
Sasza Blonder, Kompozycja figuralna, gwasz, papier, 21,2 x 25 cm

Warto podkreślić, iż ta skonsolidowana w 1933 r. grupa wyróżniała się spośród innych artystycznych ugrupowań największym radykalizmem, i wynikało to w głównej mierze z bardzo silnego, lewicowego zaangażowania politycznego. Połączył ich również bunt wobec tradycjonalistycznych metod nauczania na ASP i konserwatywnej cyganerii krakowskiej, wciąż hołdującej młodopolskiemu statusowi artysty. Konsekwencją tego był konflikt z władzami uczelni, zawieszenia w prawach studenckich oraz wydalenia z uczelni.

Kogo zatem widzimy w wyborze prac zaprezentowanych w Galerii Piekary, jakie twarze, nawiązując do tytułu wystawy, pokazują nam artyści? W bogactwie form i tematów, które pojawiają się w artystycznym dorobku tych twórców, szukałam czegoś, co będzie spoiwem i właśnie twarze bohaterów tej ekspozycji oraz twarze, którym oni się przyglądali, były wyznacznikiem, jakim się kierowałam. Możemy oglądać, w doskonałym wyborze prac, niemal wszystkich członków I Grupy Krakowskiej i tych, na których oni zwrócili swą uwagę. Na każdym z wyselekcjonowanych dzieł jest zatem człowiek, ten zwyczajny, utrudzony znojną codziennością i banalnością swej egzystencji. Szary człowiek, zapomniany, zaniedbany przez państwo – a wyciągnięty z niepamięci przez artystów. Są też na wystawie Ich twarze – artystów, którzy pokazują siebie nawzajem, trochę prześmiewczo, czasami ironicznie, ale nie brak w tych portretach dobrotliwości i sympatii. Możemy spojrzeć na nich, przyjrzeć się im i widzieć ich tak, jak uwiecznili ich przyjaciele. Te kameralne przedstawienia pozwalają nam, odbiorcom, zobaczyć po prostu ich twarze – a co z nich wyczytamy, niech pozostanie dla każdego osobistym doświadczeniem.

Ta wystawa jest właśnie o Nich i o ludziach, którym się przyglądali, o tych anonimowych postaciach, o które świat nie dbał i zapomniał, i o tych, z którymi dzielili swój niełatwy, artystyczny los.

Anna Budzałek

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Aleksander (Sasza) Blonder, Blima (Berta) Grünberg, Maria Jarema, Franciszek Jaźwiecki, Leopold Lewicki, Adam Marczyński, Stanisław Osostowicz, Szymon Piasecki, Mojżesz Schwanenfeld, Bolesław Stawiński, Jonasz Stern, Eugeniusz Waniek, Henryk Wiciński, Aleksander Winnicki
Wystawa
Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej
Miejsce
Galeria Piekary, Poznań
Czas trwania
15.11–29.12.2017
Osoba kuratorska
Anna Budzałek
Strona internetowa
galeria-piekary.com.pl
Indeks
Adam Marczyński Aleksander (Sasza) Blonder Aleksander Winnicki Anna Budzałek Blima (Berta) Grünberg Bolesław Stawiński Eugeniusz Waniek Franciszek Jaźwiecki Galeria Piekary Henryk Wiciński Jonasz Stern Leopold Lewicki Maria Jarema Mojżesz Schwanenfeld Rok Awangardy Stanisław Osostowicz Szymon Piasecki

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Twarze Awangardy. Artyści I Grupy Krakowskiej” w Galerii Piekary — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności