„Trzeci człowiek” Mateusza Pęka w Kolonii Artystów
Mateusz Pęk operując właściwym sobie zestawem form np. roleta okienna, fotel biurowy, portal czy gra społecznościowa buduje napięcie między jakościami takimi jak ludzkie-mechaniczne, namacalne-wirtualne, organiczne-sztuczne.
Wystawa Trzeci człowiek rozgrywa się między dwiema koncepcjami: ludzką, relacyjną nakreśloną przez Nicolasa Bourriauda a technologiczną, czyniącą m.in. technologie komunikacyjne aktywnym aktorem-sieci (Bruno Latour).
Najnowsza praca artysty bazuje na performansie choreograficznym wykonanym wraz z grupą studentów na placu katedralnym w Kolonii miesiąc po dramatycznym Sylwestrze gdzie doszło do napaści na tle seksualnym. Performance jest jedynie osnową na której osi artysta wraz ze studentami rozbudowuje wątek form i znaczeń. Posługując się teorią aktora-sieci Bruno Latoura (w których poszczególne artefakty nie mają znaczenia w sensie estetycznym, lecz we wzajemnym oddziaływaniu na siebie) artysta konstruuje koncepcję „artefaktu relacyjnego”. Posługując się siecią linków, facebookiem jak i realnym działaniem z grupą studentów wykazuje, że poszczególne artefakty „są zdarzeniami niemożliwymi do zrozumienia w oderwaniu od sieci”.[1]
Kolejna instalacja to Trzeci człowiek. Bazuje ona na zapisie występu DJ-skiego z internetowego cyklu „Boiler Room”. Multiplikacja obrazu potęguje doznanie stałego repertuaru mimiki i gestów towarzyszących atmosferze towarzyskości, stawiając pytanie o performatykę ciała podporządkowanego oglądowi. Multiplikacja przypomina również o nieustannym procesie produkcji dokonującym się nawet w tzw. czasie wolnym. Manifestacyjna „dobra zabawa” nabiera wartości marketingowej, co zostało dodatkowo podkreślone poprzez ekspozycję instalacji w witrynie okiennej.
Forma instalacji bazuje na koncepcji „rzeźby jako struktury” oraz „rzeźby jako miejsca”. Obydwa założenia nie ograniczają przestrzeni ekspozycyjnej dzieła, przeciwnie otwierają ją w sposób totalny. Ten fakt obrazuje również nieograniczony zasięg sceny muzycznej, jak i zachowań performatywnych sygnujących jej jakość.
Na instalację Anonimowi dłużnicy składają się fotele biurowe, rzeźbiarsko modelowane przez Mateusz Pęka od 2009 roku. Przez ten czas w zależności od kontekstu i miejsca ekspozycji obiekty zmieniały swoją funkcję i znaczenie. Instalacja metaforycznie obrazuje relacje w społecznościach ukierunkowanych politycznie i ekonomicznie, wskazuje na jednostkę unieruchomioną pomiędzy ideową apatią a bezrefleksyjną konsumpcją. Te procesualne obiekty dodatkowo wskazują na manualną aktywność artysty, na potrzebę kontaktu z formą, jej namacalnego kształtowania.
[1] Graham Harman, Książę sieci. Bruno Latour i metafizyka, wyd. Kronos, Warszawa 2016, s. 108.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Mateusz Pęk
- Wystawa
- Trzeci człowiek
- Miejsce
- Nowa Kolonia, Gdańsk
- Czas trwania
- 16.10 – 06.11.2016
- Strona internetowa
- www.kolonia-artystow.pl
- Indeks
- Kolonia Artystów Mateusz Pęk