SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.07.2021 2 min

„Traces: Relief” Wiktorii Wojciechowskiej w galerii Stroboskop

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”

Traces: Relief jest działaniem partycypacyjnym i performatywnym, zaaranżowanym wewnątrz roślinnej instalacji haptycznej stworzonej na potrzeby odbudowania połączenia człowieka z naturą. Odwiedzający/e będą mogli zagłębić się w tę strukturę i wytworzyć na własnym ciele „ślad” – efemeryczny znak, widzialny dowód czasu spędzonego w kontakcie fizycznym z rośliną. Dwie materie organiczne: skóra i roślina, oddziałują na siebie nawzajem; ukrwienie ciała i żyłki liści wytwarzają relief – negatyw formy, który jak leczniczy kompres przynosi ukojenie (ang. relief). Ta dostępna dla każdego, symboliczna „fitoterapia” daje możliwość przyjrzenia się rzadko występującemu w środowisku ukształtowanych przez kulturę przedmiotów, bezpośredniemu „zetknięciu” z przyrodą i zapisania go w „pamięci ciała”. Ślady powstałe na skórze uczestniczek/ów będą na bieżąco dokumentowane i umieszczane w przestrzeni wystawy oraz zostaną włączone do tworzonej przez Wiktorię Wojciechowską biblioteki śladów.

Wystawa w Stroboskopie, to pierwsza odsłona projektu The Study of Traces. Od 2019 roku Wiktoria Wojciechowska realizuje ten wielowątkowy cykl, wykorzystujący różne media – fotografię, obiekty, rzeźbę i performatywność. Kolejne serie prac, wpisujące się w nowy nurt poszukiwań artystki, powstają w wyniku eksploracji efemeryczności i trwałości dotyku, jego kluczowej roli w ludzkim doświadczeniu, skonfrontowanego z wymuszonym przez współczesną cywilizację oddaleniem od natury. Haptyczność jest tu zarówno tematem dzieła, jak i środkiem za pomocą którego komunikuje się ono z odbiorcą. Dotyk jest przedmiotem wypowiedzi i jednocześnie służy jej realizacji.

Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”, widok wystawy
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”
Wiktoria Wojciechowska, „Traces: Relief”

Współczesne zapośredniczenie naszego doświadczenia przez technologię, głównie płaskie ekrany komputerów i telefonów, poszerza jedną część pola naszego poznania, zubażając inną. Fotografia, która do tej pory była główną techniką, którą posługiwała się Wiktoria Wojciechowska, znajduje się w centrum tego procesu. To idealnie płaskie obrazy, dostępne w telefonie, zawsze i wszędzie, idealnie reprodukowalne zarówno fizycznie (analogowo), jak i cyfrowo.

The Study of Traces to efekt zwrotu i poszukiwania bardziej bezpośredniego kontaktu z naturą, uzupełnienia naturalnych relacji ze światem, które gubią się w kulturze obracającej się wokół mediowanych, chłodnych i niedotykalnych obrazów. Zdjęcia stanowią tu jedynie dokumentację zdarzenia – instalacja w Stroboskopie ma charakter procesu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Wiktoria Wojciechowska
Wystawa
Traces: Relief
Miejsce
Stroboskop Art Space, Warszawa
Czas trwania
2-23.07.2021
Osoba kuratorska
Antoni Burzyński
Fotografie
dzięki uprzejmości artystki i Stroboskop Art Space
Strona internetowa
facebook.com/stroboskopartspace
Indeks
Antoni Burzyński Stroboskop Art Space Wiktoria Wojciechowska

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Traces: Relief” Wiktorii Wojciechowskiej w galerii Stroboskop — SZUM
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności