SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 43/2024 Artykuł sponsorowany 28.10.2024 2 min

To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Z czasów pracy nad sztuką Lekcja polskiego dla Teatru Powszechnego w Warszawie, rok 1988. Wystawa „To wszystko da się zrealizować”, Materiały prasowe Muzeum Manggha

Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz poznali się w 1971 roku, kiedy reżyser szukał kogoś, kto pomoże mu przy scenografii do spektaklu Biesy w Starym Teatrze. Piotr Skrzynecki, twórca Piwnicy pod Baranami i przyjaciel Wajdy, polecił mu wtedy Krystynę Zachwatowicz. To jedno spotkanie stało się początkiem wspólnego życia, miłości i owocnej współpracy teatralnej, filmowej i społecznej.

Jedna z licznych podróży Wajdów za granicę. Krystyna Zachwatowicz z aparatem, Andrzej Wajda z notesem, rok 1988. Wystawa „To wszystko da się zrealizować”, Materiały prasowe Muzeum Manggha
Krystyna Zachwatowicz i Andrzej Wajda w latach 70. Wystawa „To wszystko da się zrealizować”, Materiały prasowe Muzeum Manggha, fot. Renata Pajchel

W tym wszystkim pojawiło się jeszcze jedno uczucie – miłość do Japonii i sztuki tego kraju. Andrzej Wajda po raz pierwszy zachwycił się drzeworytami z kolekcji Jasieńskiego podczas wystawy prezentowanej w Sukiennicach w trakcie okupacji, w 1944 roku. Tymi samymi zbiorami zainspirowała się dwadzieścia pięć lat później Krystyna Zachwatowicz, pracując nad projektami kostiumów i scenografii do Madame Butterfly w Teatrze Muzycznym (dziś Opera Krakowska). Kiedy w 1987 roku Andrzej Wajda otrzymał nagrodę Kioto, przyznaną przez Fundację Inamori postanowił przeznaczyć całość otrzymanej kwoty na budowę muzeum. Zgodnie z ideą Fundatorów, Centrum Manggha (dzisiejsze Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) miało stanowić dom dla zgromadzonej przez Feliksa „Mangghę” Jasieńskiego kolekcji sztuki Dalekiego Wschodu.

Wystawa To wszystko da się zrealizować zorganizowana z okazji 30-lecia powstania Muzeum Manggha jest hołdem dla Fundatorów Instytucji, Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, oraz opowieścią o ich życiu i twórczości.

Portret Krystyny Zachwatowicz i Andrzeja Wajdy. Wystawa „To wszystko da się zrealizować”, Materiały prasowe Muzeum Manggha, fot. Renata Pajchel
Wajda rzadko reżyserował swoją żonę, tu uchwycony jeden z takich momentów. Wystawa „To wszystko da się zrealizować”, Materiały prasowe Muzeum Manggha, fot. Renata Pajchel

Podział przestrzeni na dwie linie biograficzne pozwala zaprezentować bohaterów nie tylko jako wybitne, twórcze osobowości, ale także jako zgrany duet zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Ekspozycja została podzielona na siedem rozdziałów. Pięć z nich dotyczy życia prywatnego, początków działalności artystycznej, kina, teatru oraz działalności społecznej. Dwa ostatnie, zamykające wystawę rozdziały, stanowią odniesienie do fascynacji japońską sztuką i podróży Fundatorów do Japonii oraz historii powstania Muzeum Manggha. Treść wystawy opiera się na materiałach archiwalnych, takich jak: dokumenty, scenopisy, projekty, dokumentacje spektakli i produkcji filmowych, fotografie z prywatnych zbiorów artystów. Całość wzbogacona jest koncepcjami scenografii, kostiumami zaprojektowanymi przez Krystynę Zachwatowicz, notatkami i rysunkami Andrzeja Wajdy do projektów filmowych i teatralnych oraz materiałami o charakterze multimedialnym.

Wystawa czynna do 9 marca 2025 roku.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz-Wajda
Wystawa
To wszystko da się zrealizować
Miejsce
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czas trwania
01.12.2024 - 09.03.2025
Osoba kuratorska
Opieka kuratorska, scenariusz i aranżacja: Dominika Górowska, Aleksandra Sikora; Idea: Wioletta Laskowska-Smoczyńska, Wsparcie merytoryczne: Krystyna Zachwatowicz-Wajda
Strona internetowa
manggha.pl/wystawa/to-wszystko-da-sie-zrealizowac
Indeks
Aleksandra Sikora Andrzej Wajda Dominika Górowska Krystyna Zachwatowicz-Wajda Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Wioletta Laskowska-Smoczyńska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności