SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.04.2019 3 min

„The Shaving Horse & Co.” Olgi Micińskiej w Polana Institute

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki

Prace Olgi Micińskiej pokazane na wystawie w prywatnym mieszkaniu odwołują się do przestrzeni intymnej (łóżko, pościel, bielizna) lub do rzemiosła i pracy fizycznej (kobylica, kliny, narzędzia). Instalacja funkcjonuje jako rozległa martwa natura – układ przedmiotów codziennego użytku o nadanym znaczeniu symbolicznym. Taki ekosystem, który proponuje artystka jest oparty na rzemiośle jako metodzie i filozofii, postulującej opór wobec neoliberalnej logiki rynku. Metoda ta preferuje bezpośredni kontakt z materiałem, dbałość o detal oraz powolny tryb pracy.

Ważne w twórczości artystki jest delikatne przesunięcie znaczenia przedmiotu domowego i oswojonego ku abstrakcji obiektu artystycznego. Obiekty na wystawie wydają się w pełni funkcjonalne, w rzeczywistości taką użyteczność jedynieodgrywają. Pozbawione pierwotnej funkcji nabierają surrealistycznego, spekulatywnego charakteru, co kontrastuje z ich ugruntowaną, rzeźbiarską formą.

Kobylica, po angielsku: „shaving horse”, to tradycyjne narzędzie stolarskie stosowane od średniowiecza i do dziś produkowane przez stolarzy w ich warsztatach, na własny użytek. Kobylica funkcjonuje tu jako symbol samowystarczalności, kreatywnej pracy w środowisku domowym. Jest to narzędzie wyrabiane z prostych, tanich materiałów – najczęściej są to niepotrzebne deski, ścinki. Kobylicy używa się jako imadła – siedziska. Dzięki mechanizmowi z pedałem przytrzymuje się w miejscu niewielkie, podłużne elementy drewniane, które trudno inaczej obrobić. Tak ściśnięty kawałek drewna struga się ośnikiem, czyli specjalnym ostrzem z dwiema rękojeściami, siedząc na kobylicy okrakiem, przyciskając pedał stopami. Z kobylicy wciąż korzystają cieśle i stolarze stosujący w swojej praktyce tradycyjne techniki. Można na niej wykonywać kołki, podłużne dachówki czy łuki strzelnicze.

Praca na kobylicy wymaga jednocześnie skupienia i wzmożonej uwagi, ponieważ osoba pracująca kieruje ostrze na własne ciało. Samo struganie jest czynnością powtarzalną, rytmiczną, przez co niemalże medytacyjną. Obecna w pokoju kobylica Micińskiej może się kojarzyć z dziwnym stworzeniem. Nietrudno jest sobie wyobrazić, że to ona jest żywą lokatorką w tym mieszkaniu.

Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki
Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki
Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki
Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki
Olga Micińska, „The Shaving Horse & Co.”, widok wystawy, fot. Przemysław Nieciecki/PION; dzięki uprzejmości Polana Institute i artystki

Olga Micińska (ur. 1987) absolwentka MA Art Praxis na Dutch Art Institute w Holandii. W 2012 uzyskała dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Rzeźby. Spędziła rok akademicki na Facultad de Bellas Artes/Unversidad de Granada oraz uczestniczyła w programie stażowym Glasgow Sculpture Studios w Szkocji. Jako członkini stowarzyszenia ciesielskiego Timber Framers Guild uczestniczyła we wspólnotowych projektach konstrukcyjnych w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współpracuje z warsztatami rzemieślniczymi o różnych specjalizacjach. Olga Micińska prezentowała swoje prace m.in w: Polana Institute (PL), Marwan (NL), Madrid Design Festival (SP), Kunstplatform De Apotheek (NL), Thkio Ppalies (CY), Austriackie Forum Kultury w Warszawie (PL), De Kijkdoos/Corridor Project Space (NL), La Fragua/The Forge (SP), CoMbO (SP), Designhuis (NL) oraz Viewfinder Gallery (UK).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Olga Micińska
Wystawa
The Shaving Horse & Co.
Miejsce
Polana Institute, Warszawa
Czas trwania
5-16.04.2019
Strona internetowa
polana.institute
Indeks
Olga Micińska Polana Institute

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„The Shaving Horse & Co.” Olgi Micińskiej w Polana Institute — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności