„The Shaving Horse & Co.” Olgi Micińskiej w Polana Institute
Prace Olgi Micińskiej pokazane na wystawie w prywatnym mieszkaniu odwołują się do przestrzeni intymnej (łóżko, pościel, bielizna) lub do rzemiosła i pracy fizycznej (kobylica, kliny, narzędzia). Instalacja funkcjonuje jako rozległa martwa natura – układ przedmiotów codziennego użytku o nadanym znaczeniu symbolicznym. Taki ekosystem, który proponuje artystka jest oparty na rzemiośle jako metodzie i filozofii, postulującej opór wobec neoliberalnej logiki rynku. Metoda ta preferuje bezpośredni kontakt z materiałem, dbałość o detal oraz powolny tryb pracy.
Ważne w twórczości artystki jest delikatne przesunięcie znaczenia przedmiotu domowego i oswojonego ku abstrakcji obiektu artystycznego. Obiekty na wystawie wydają się w pełni funkcjonalne, w rzeczywistości taką użyteczność jedynieodgrywają. Pozbawione pierwotnej funkcji nabierają surrealistycznego, spekulatywnego charakteru, co kontrastuje z ich ugruntowaną, rzeźbiarską formą.
Kobylica, po angielsku: „shaving horse”, to tradycyjne narzędzie stolarskie stosowane od średniowiecza i do dziś produkowane przez stolarzy w ich warsztatach, na własny użytek. Kobylica funkcjonuje tu jako symbol samowystarczalności, kreatywnej pracy w środowisku domowym. Jest to narzędzie wyrabiane z prostych, tanich materiałów – najczęściej są to niepotrzebne deski, ścinki. Kobylicy używa się jako imadła – siedziska. Dzięki mechanizmowi z pedałem przytrzymuje się w miejscu niewielkie, podłużne elementy drewniane, które trudno inaczej obrobić. Tak ściśnięty kawałek drewna struga się ośnikiem, czyli specjalnym ostrzem z dwiema rękojeściami, siedząc na kobylicy okrakiem, przyciskając pedał stopami. Z kobylicy wciąż korzystają cieśle i stolarze stosujący w swojej praktyce tradycyjne techniki. Można na niej wykonywać kołki, podłużne dachówki czy łuki strzelnicze.
Praca na kobylicy wymaga jednocześnie skupienia i wzmożonej uwagi, ponieważ osoba pracująca kieruje ostrze na własne ciało. Samo struganie jest czynnością powtarzalną, rytmiczną, przez co niemalże medytacyjną. Obecna w pokoju kobylica Micińskiej może się kojarzyć z dziwnym stworzeniem. Nietrudno jest sobie wyobrazić, że to ona jest żywą lokatorką w tym mieszkaniu.
Olga Micińska (ur. 1987) absolwentka MA Art Praxis na Dutch Art Institute w Holandii. W 2012 uzyskała dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Rzeźby. Spędziła rok akademicki na Facultad de Bellas Artes/Unversidad de Granada oraz uczestniczyła w programie stażowym Glasgow Sculpture Studios w Szkocji. Jako członkini stowarzyszenia ciesielskiego Timber Framers Guild uczestniczyła we wspólnotowych projektach konstrukcyjnych w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współpracuje z warsztatami rzemieślniczymi o różnych specjalizacjach. Olga Micińska prezentowała swoje prace m.in w: Polana Institute (PL), Marwan (NL), Madrid Design Festival (SP), Kunstplatform De Apotheek (NL), Thkio Ppalies (CY), Austriackie Forum Kultury w Warszawie (PL), De Kijkdoos/Corridor Project Space (NL), La Fragua/The Forge (SP), CoMbO (SP), Designhuis (NL) oraz Viewfinder Gallery (UK).
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Olga Micińska
- Wystawa
- The Shaving Horse & Co.
- Miejsce
- Polana Institute, Warszawa
- Czas trwania
- 5-16.04.2019
- Strona internetowa
- polana.institute
- Indeks
- Olga Micińska Polana Institute