SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.08.2020 3 min

„The New Dictionary of Old Ideas” w Trafostacji Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc

Projekt The New Dictionary of Old Ideas jest wieloaspektową analizą fenomenu określanego mianem Europy Środkowej. Autorzy badają zjawisko w kontekście naglących zagadnień politycznych oraz kwestii związanych z historią, geografią czy kulturą wizualną. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czy Europe Środkowa jest „faktem, utopią, pojęciem myślowym, czy tylko chimerą”, odwołują się do szeregu pojęć – między innymi paradoksu dotyczącego problemu tożsamości oraz wyzwania jakie niesie ze sobą zdefiniowanie zjawiska.

Zagadnienie zainspirowało twórców wystawy pod tytułem The New Dictionary of Old Ideas II, prezentującej prace artystów z Czech, Gruzji, Polski i Hiszpanii, którzy badają fenomen z szerszej perspektywy. Nieustannie zmieniające się koncepcje Europy Środkowej są rozważane nie tylko w odniesieniu do położenia geograficznego, ale również czynników społeczno-politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Próby zdefiniowania Europy Środkowej zwykle rodzą nieporozumienia i tworzą dychotomiczne podziały, np. na centrum/peryferia. Wybrane kraje są traktowane w sposób uprzywilejowany i zostaje im poświęcone więcej uwagi, co prowadzi do kolejnych podziałów.

Europę Środkową można postrzegać jako ideę, metaforę powiązań między domniemanym Zachodem i Wschodem. Zależności tej nie należy rozpatrywać w kategoriach bezwzględnych, ale w odniesieniu do specyficznego kontekstu, z uwzględnieniem procesów historycznych i globalnych oraz powiązań między konkretnymi miejscami i pomysłami, które wywierają znaczący wpływ na kształtowanie opinii i przekonań związanych z koncepcją.

„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc

Jak zatem zdefiniować pojęcie „środka” w sytuacji, w której przenikają się aspekty inne niż położenie geograficzne i kiedy granice i definicje nie są postrzegane jako stałe elementy, ale nadaje im się charakter ciągły? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, artyści i kuratorzy poruszają zagadnienia zasadnicze w wielu krajach Europy i poza nią: ucisk, podział władzy i zasobów, odrzucenie kontekstu i kwestię rekonstrukcji historycznej.

Wystawa łączy szereg metod prowadzenia artystycznego śledztwa w sprawach społeczno-politycznych. Prace stanowią zaproszenie do refleksji na temat sposobów postrzegania świata z bliska i z daleka oraz jak można (re)definiować tego rodzaju percepcję w zależności od przemieszczania się, czasu i przekonań. Tworzenie wizerunków i narracji dominujących w Europie uprawomocniło nowe formy prześladowania mniejszości oraz grup o ograniczonych prawach społecznych, zarówno na jej terytorium, jak i poza nim. W rezultacie powstał zbiorowy obraz wrogości wobec innych – osób, które nie mieszczą się w ramach normatywnych poglądów.

„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc
„The New Dictionary of Old Ideas”, widok wystawy, fot. Andrzej Golc

Odtwarzanie represyjnych praktyk związanych z historią totalitaryzmu w Europie Środkowej i Wschodniej można dziś zaobserwować w państwach o ustroju kapitalistycznym, niegdyś pożądanym, choć przez wielu uważanym za utopijny. W dzisiejszych czasach polaryzacja społeczeństw i przemoc są ponownie zakotwiczone na obszarze wyznaczonym przez granice – zmieniające się, ustanawiane lub powstające wewnątrz innych obszarów. Prace dotyczą również sprzecznych interesów ekonomicznych oraz ich skutków. Dialog pomiędzy omawianymi ideami i kontekstami, wyimaginowanymi i rzeczywistymi, fizycznymi i społecznymi, może sugerować zarówno to, co się powtarza i co jest nowe w dzisiejszym świecie, jak i to, co może się zmienić.

Każda praca porusza określone tematy i otwiera nowe możliwości interpretacji, które mogą pojawić się również po zarysowaniu powiązań między nimi. Wystawa kreuje przestrzeń ze złożoną siatką pojęć, tworząc nowy słownik, który podlega nieustannej samoaktualizacji.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Erick Beltrán, Verónica Lahitte, Elena Lavellés, Irmina Rusicka, Adéla Součková, Katharina Stadler, Sandro Sulaberidze, Nino Zirakashvili, Jiří Žák
Wystawa
The New Dictionary of Old Ideas
Miejsce
Trafostacja Sztuki, Szczecin
Czas trwania
18.06–16.08.2020
Osoba kuratorska
Data Chigholashvili, Alba Folgado
Fotografie
Andrzej Golc; dzięki uprzejmości Trafostacji Sztuki
Strona internetowa
trafo.art
Indeks
Adéla Součková Alba Folgado Data Chigholashvili Elena Lavellés Erick Beltrán Irmina Rusicka Jiří Žák Katharina Stadler Nino Zirakashvili Sandro Sulaberidze TRAFO – Trafostacja Sztuki w Szczecinie Verónica Lahitte

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„The New Dictionary of Old Ideas” w Trafostacji Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności