SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 25.07.2019 2 min

„The Crowd Man” Marcina Dudka w Muzeum Współczesnym Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy

Wystawa Marcina Dudka The Crowd Man splata w sobie autobiograficzną narrację z wypowiedzią na temat psychologii tłumu, agresji i przemocy. Te dwa elementy pozostają kluczowe dla stawianych przez artystę pytań o to, w jaki sposób przemoc i agresja mogą wpływać na relacje między ludźmi oraz jakie mechanizmy je wyzwalają.

Dudek w drugiej połowie lat 90. XX wieku jako nastolatek należał do grupy kibicowskiej krakowskiego klubu piłkarskiego Cracovia. Intensywnie uczestniczył w życiu stadionowym i w chuligańskich wybrykach. Doświadczenia tamtego czasu powracają w jego sztuce w formie osobistych reminiscencji i zapożyczeń. Na wystawie studium jego własnego przypadku służy twórcy do szerszego spojrzenia skupionego na zależności między jednostką a tłumem. Artysta ukazuje system, który jednocześnie pozostaje oparty na porozumieniu i konflikcie. Jednostka ginie w tłumie, ulegając podporządkowaniu, ale z drugiej strony czerpie siłę ze zbiorowości. W tej zwrotnej relacji tak samo istotne pozostają czynniki władzy i rywalizacji, jak również strachu oraz alienacji.

Marcin Dudek emocje tłumu filtruje przez własne doświadczenia, a głównym obszarem jego aktywności staje się stadion sportowy. Ta architektoniczna forma, znana już od starożytności jako miejsce rozgrywek masowych imprez widowiskowych, uosabia w działaniu artysty zarówno tłum, jak i władzę, także zjawisko przemocy czy nierzadko tragedii. Pozostaje także synonimem społeczeństwa spektaklu.

Elias Canetti, austriacki pisarz, w eseju Masa i władza deklarował, iż u podstaw wszelkich zachowań ludzkich w życiu społecznym leżą osamotnienie i wyobcowanie jednostki. To właśnie lęk przed utratą tożsamości, samotnością i zepchnięciem na margines może stanowić genezę fanatyzmu oraz dyktatury.

Na wystawie artysta przywołuje ekstremalne historie, które miały miejsce w przestrzeni stadionów sportowych, i łączy je z osobistymi doświadczeniami. Jego opowieść pozostaje historią o zmaganiach jednostki pogrążonej w tłumie, który uwodzi ją oraz zniewala niczym zaraza.

Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy
Marcin Dudek, „The Crowd Man”, widok wystawy

Marcin Dudek (ur. 1979) studiował na University of Art Mozarteum w Salzburgu i Central Saint Martins w Londynie. Tworzy głównie instalacje, obiekty, niejednokrotnie łącząc je z działaniem performance. Jego prace były eksponowane w wielu instytucjach i imprezach artystycznych na całym świecie, m.in. Manifesta 12, Kunstlerhaus w Salzburgu, Arad Art Museum, Moscow Museum of Modern Art, NADA Miami, Art Central Hong Kong. W swojej praktyce artystycznej buduje najczęściej sytuacje oparte na konfrontacji świata przemocy ze światem sztuki. W tym celu niejednokrotnie odwołuje się do historii wydarzeń stadionowych, a także przywołuje wątki biograficzne z czasów przynależności do środowiska kibicowskiego. Mieszka w Brukseli.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marcin Dudek
Wystawa
The Crowd Man
Miejsce
Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
31.05–26.08.2019
Osoba kuratorska
Piotr Lisowski
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.pl
Indeks
Marcin Dudek Muzeum Współczesne Wrocław Piotr Lisowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„The Crowd Man” Marcina Dudka w Muzeum Współczesnym Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności