SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.12.2020 2 min

„Terapia narodowa” Petera Johanssona w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski

Symbole, łączone ze szwedzkim dziedzictwem narodowym takie jak: sauna, Pipi Pończoszanka, szwedzka kiełbasa Falu, tradycyjne wzory sztuki ludowej, koniki Dala, łosie i czerwone tradycyjne domy, często wykorzystywane w narodowych kampaniach reklamowych, są reinterpretowanymi przez Petera Johanssona zjawiskami kulturowymi.

Jeden z najbardziej znanych szwedzkich artystów, od trzydziestu lat porusza w swojej twórczości wątki tożsamości narodowej i nacjonalizmu, a ostatnio także biograficzne. Nieustannie powraca do miejsca dzieciństwa i stwarzając obrazy Szwecji, ukazuje ich sztuczność, dekonstruuje utarte schematy, tworząc rzeźby, obiekty, fotografie, projekty performatywne o wyrazistej postmodernistycznej estetyce, czasami balansującej na pograniczu kiczu.

Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski

Peter Johansson z dużą dozą humoru, niejednokrotnie wykorzystując strategię prowokacji, pyta o kwestie nacjonalizmu i patriotyzmu w swoim kraju, choć poruszane przez niego zjawiska znajdujemy obecnie w całej Europie. Przypisana przez niego „terapia narodowa” dotyczy dziś nas wszystkich, a zjawiska ukazywane przez autora skłaniają do zastanowienia się nad obrazami konstruującymi pojęcie narodowości. Jak powstały? Jakie historie za nimi stoją? Dlaczego stały się symbolami danego kraju?

Jego pierwsza wystawa w Polsce, pokazywana w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, prezentuje przekrój twórczości artysty i zawiera zarówno wybór starszych prac, jak i nowe, stworzone specjalnie na pokazy w Paryżu i w Polsce. Są to fotografie, filmy wideo, mobilne i dźwiękowe obiekty, instalacje, a także rzeźba plenerowa. Projekt jest współorganizowany z Instytutem Szwedzkim w Paryżu. Wystawie towarzyszy katalog.

Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski
Peter Johansson, „Terapia narodowa”, widok wystawy, fot. Jan Gaworski

Peter Johansson studiował m.in. na sztokholmskich prestiżowych uczelniach Konstfack – Uniwersytet Sztuk Użytkowych i Designu oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Sztokholmie. Od 1993 roku zajmuje się rzeźbą, instalacją, projektowaniem, sztuką performance i scenografią, a także projektami w przestrzeni publicznej. Jego wystawy indywidualne pokazywane były w najlepszych ośrodkach sztuki w Skandynawii i na świecie, jak Moderna Museet i Kulturhuset w Sztokholmie, Wewerka Pavilion w Münster (Niemcy), Cable Project w Helsinkach, Kunsthall w Lund, Kunstmuseum Malmö, Watari Museum of Contemporary Art w Tokyo, Kunstsenter w Bergen (Norwegia); brał udział w kilkuset wystawach grupowych, m.in. Rauma Biennale 1998, Stenersenmuseet w Oslo, Narodowej Galerii w Bangkoku czy Biennale Sztuki w Argentynie. Reprezentowany przez Galerię Wetterling w Sztokholmie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Peter Johansson
Wystawa
Terapia narodowa
Miejsce
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Czas trwania
3.10–13.12.2020
Osoba kuratorska
Eulalia Domanowska
Fotografie
Jan Gaworski; dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Strona internetowa
rzezba-oronsko.pl
Indeks
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku Eulalia Domanowska Peter Johansson

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Terapia narodowa” Petera Johanssona w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności