SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 38/2023 Artykuł sponsorowany 25.09.2023 3 min

Tajemnicza moc i czar gór w sztuce artystów z Polski i Japonii

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Góry od najdawniejszych czasów otacza uwielbienie i lęk, jako przedmiot jednoczesnego podziwu i nabożnego szacunku. Mogą dawać obfite plony, ale też bywają miejscem straszliwych katastrof, takich jak lawiny czy erupcje wulkanów.
widok wystawy „Z japońskiej kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego. Fudżi i inne góry” fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

W Japonii i szerzej na Wschodzie góry często uważa się za miejsca pełne świętej, mistycznej mocy, a niekiedy też postrzega jako przejście z tego świata do następnego.

11 sierpnia – japoński Dzień Góry – stał się pretekstem do zorganizowania w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha kilku wystaw sięgających do „górskich” tematów. Są to ekspozycje zainaugurowane nieco wcześniej, bo w maju tego roku: Tatry. Wróblewski. Karłowicz, Wyczółkowski oraz Z japońskiej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. Fudżi i inne góry, oraz dwa pokazy współczesnych artystów polskich i japońskich w ramach wystaw: Tatsuno Art Project: Góra. Strach i podziw oraz Beata Zuba. Przenikanie góry, których otwarcie przewidziano dokładnie na 11 sierpnia jako kulminację całego dużego projektu.

widok wystawy „Wystawa Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Wystawa Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Z japońskiej kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego. Fudżi i inne góry” fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Z japońskiej kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego. Fudżi i inne góry” fot. Kamil A. Krajewski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Na pierwszej z wymienionych wystaw, poświęconej polskim Tatrom, krajobrazy tatrzańskie Andrzeja Wróblewskiego (1927–1957), jednego z największych artystów polskich XX wieku, skomponowano w sposób nowatorski w kontekście arcydzieł Leona Wyczółkowskiego (1852–1936), wybitnego malarza, grafika i rysownika okresu Młodej Polski oraz w kontekście górskich fotografii kompozytora, dyrygenta i taternika Mieczysława Karłowicza (1876–1909). Choć artystycznie różni ich wiele, każdy w nich w swoim życiu i twórczości szczególne miejsce poświęca Tatrom. Ta symbolika góry budzącej podziw i strach w biografii Wróblewskiego i Karłowicza jest wyjątkowa – obaj, bowiem, swoje życia zakończyli w górach. To, co łączy tych tak różnych twórców, to przede wszystkim widzenie Tatr, wynikające z przeżycia i doświadczenia wędrówki, wspinaczki oraz niezwykła umiejętność przełożenia na język wizualny tak nieprzekładalnych doznań – intensywności przeżyć i towarzyszącej im, trudnej do zdefiniowania, kondensacji napięcia.

Jednocześnie w tej samej przestrzeni ekspozycyjnej przedstawiona została tradycyjna sztuka japońska: drzeworyty z widokami gór oraz przykłady rzemiosła artystycznego z tym samym motywem wiodącym, z japońskiej kolekcji polskiego kolekcjonera Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. To typowe dla Muzeum Manggha połączenie spojrzenia polskiego i japońskiego stało się pretekstem do rozważań nad znaczeniem gór, nie tylko w sztuce Japonii i Zachodu, ale szerzej w kulturze Wschodu i Zachodu.

widok wystawy „Beata Zuba. Przenikanie góry”, fot. Tomasz Osiak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Beata Zuba. Przenikanie góry”, fot. Tomasz Osiak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Tatsuno Art Project; Góra. Zachwyt i groza”, fot. Tomasz Osiak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Tatsuno Art Project; Góra. Zachwyt i groza”, fot. Tomasz Osiak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
widok wystawy „Tatsuno Art Project; Góra. Zachwyt i groza”, fot. Tomasz Osiak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

W przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód, Muzeum Manggha pochyla się nad współczesnym postrzeganiem gór w sztuce. Do wystawy Tatsuno Art Project: Góra. Zachwyt i groza odznaczona brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” kuratorka Akiko Kasuya zaprosiła ośmioro artystów, czworo z Japonii i czworo z Polski: Yuta Hasegawa, Daniel Koniusz, Ryotaro Miyajima, Masakazu Miyanaga, Agnieszka Polska, Kamil Targosz, Kohei Yamashita oraz Beata Zuba.

Dzięki zastosowaniu różnych technik i środków wyrazu (malarstwo, animacja, instalacja artystyczna), współpracujący z muzeum twórcy opowiedzieli o osobistych doświadczeniach i fascynacji górami. Wystawa ta stała się także okazją do artystycznego, polsko-japońskiego dialogu umożliwiającego poznanie i porównanie tematu gór w systemach myślenia Wschodu i Zachodu. Uzupełnieniem polsko-japońskiej prezentacji sztuki współczesnej jest indywidualna wystawa krakowskiej artystki Beaty Zuby, konsekwentnie podejmującej tematykę górską, zafascynowanej Japonią malarki, którą interesuje przeżywana emocjonalnie symbolika góry ukazanej w sposób syntetyczny.

Niniejsze wystawy zgłębiają tajemniczą moc i czar gór poprzez dzieła sztuki inspirowane górami w Europie i w Japonii, a podejmowanie prób porównania systemów myślenia i sposobów ekspresji artystycznej ma na celu wzmocnienie wymiany kulturalną między Japonią i Polską.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Yuta Hasegawa, Daniel Koniusz, Ryotaro Miyajima, Masakazu Miyanaga, Agnieszka Polska, Kamil Targosz, Kohei Yamashita, Beata Zuba, Andrzej Wróblewski, Mieczysław Karłowicz, Leon Wyczółkowski, Hokusai Katsushika, Hiroshige Andō, Feliksa „Manggha” Jasieński,
Wystawa
Tatry. Wróblewski. Karłowicz, Wyczółkowski; Z japońskiej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. Fudżi i inne góry; Tatsuno Art Project: Góra. Strach i podziw; Beata Zuba. Przenikanie góry
Miejsce
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Fotografie
Tomasz Osiak, Kamil A. Krajewski
Strona internetowa
manggha.pl
Indeks
Agnieszka Polska Andrzej Wróblewski Beata Zuba Daniel Koniusz Feliks Jasieński Hiroshige Andō Hokusai Katsushika Kamil Targosz Kohei Yamashita Leon Wyczółkowski Masakazu Miyanaga Mieczysław Karłowicz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Ryotaro Miyajima Yuta Hasegawa

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Tajemnicza moc i czar gór w sztuce artystów z Polski i Japonii — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności