SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 20/2024 Do zobaczenia 22.05.2024 4 min

„System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Rajmund Ziemski „Pejzaż 8/69″, 1969, własność rodziny artysty

Do lat 80. XX wieku w kopalniach węgla kamiennego często znajdowała się klatka z kanarkiem. Ptaki pełniły funkcję bioindykatorów, systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpieczeństwem wybuchu. Delikatny i wrażliwy organizm ptaka bardzo szybko reagował na nawet najmniejszą ilość metanu w powietrzu. Ptak tracił przytomność i przestawał śpiewać, co stanowiło znak do szybkiej ewakuacji górników. Wprawdzie w latach 80. zaczęto używać elektronicznych czujników, lecz do tej pory idiom „Canary in the coal mine” jest używany jako określenie wrażliwej osoby, która z wyprzedzeniem wychwytuje zmiany i ostrzega przed zbliżającą się katastrofą.

Czy Intuicja artystek i artystów może być również traktowana jako system wczesnego ostrzegania?
Czy ten system może w porę zasygnalizować zbliżające się niebezpieczeństwo? Według Rajmunda Ziemskiego rolą artystek i artystów jest „ostrzegać”. W obrazach artysty na stałe obecny jest niepokój i lęki związane z atmosferą czasów zimnej wojny i zbrojeń nuklearnych. W jego twórczości odnajdujemy też fascynację ptakami i spotkaniami ludzkiego z nie-ludzkim. Rajmund Ziemski sam również współdzielił przez wiele lat przestrzeń swojej pracowni i swojego życia z kanarkiem.

widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
od lewej: Rajmund Ziemski, „Pejzaż 27/69″,; „Pejzaż 4/69″; „Pejzaż 13/69″, 1969, własność rodziny artysty, „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART

Punktem wyjścia w wystawie są obrazy Rajmunda Ziemskiego z cyklu „Ptaki” oraz wpatrujące się
w odbiorcę niepokojące oczy z cyklu „Pejzaże”, zestawione z pracami współcześnie tworzących artystek i artystów. Zarówno jeden, jak i drugi cykl obrazów daje nam możliwość bezpośredniego spotkania z ludzkonieludzkimi hybrydami. Zanurzone w toksycznych substancjach i odpadach oczy wpatrują się w widza. W obrazach tych czuć bliskość do Mortonowskiej „lepkości” i toksyczności krajobrazu antropocenu. O skażeniu nuklearnym wspominał też wielokrotnie sam Ziemski. Pejzaże jego autorstwa są jak najdalsze od przedstawiania wizji łagodnej, wyidealizowanej przyrody. Wręcz przeciwnie – konfrontują nas z widokiem skażonego, toksycznego krajobrazu – w którym wszystkie istoty zarówno te ludzkie jak i nie-ludzkie uczą się funkcjonować, próbują przetrwać lub wspólnie stają w obliczu wymierania. W czasach polikryzysów, w obliczu katastrofy klimatycznej i widma wojny obrazy Rajmunda Ziemskiego są niezwykle aktualne.

Wystawa skupia się na współistnieniu ludzi i ptaków jako gatunków stowarzyszonych. Wiele gatunków ptaków przystosowało się do współzamieszkiwania miast, współdzielenia przestrzeni razem z ludźmi. Ptaki są ofiarami działalności ludzkiej, wiele gatunków stoi współcześnie na granicy wymarcia. Z drugiej strony ptaki są też mistrzami adaptacji do toksycznych warunków. Wrony stosują subwersywną strategię używając kolców na gołębie do tworzenia konstrukcji swoich gniazd. Słowiki potrafią śpiewać głośniej w warunkach zurbanizowanych zagłuszając szum samochodów.

widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
Rajmund Ziemski, „Pejzaż 20/67″, 1967, własność rodziny artysty, z wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART
widok wystawy „System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. fot. Ziemski ART, dzięki uprzejmości Ziemski ART

Różne strategie przetrwania i przystosowania się ptaków do życia w antropogenicznych krajobrazach podejmują projekty: Anny Siekierskiej, Małgorzaty Gurowskiej i Agaty Szydłowskiej. Do hybrydalnej formy ptasich ciał na obrazach Ziemskiego nawiązuje forma rzeźb Matthiasa Garffa, który konstruuje wielkoformatowe ptaki przy użyciu odpadów i złomu. Życie ludzi i ptaków toczy się równolegle w tych samych toksycznych środowiskach, dzielimy z ptakami wspólna przestrzeń i los. Ludzie i ptaki migrują tymi samymi ścieżkami szukając możliwości przetrwania (z tą różnicą, że ptaki mogą przelecieć nad murami na granicach państw narodowych).

Odpowiednikiem kolców na gołębie, których celem jest odganianie niechcianych ptaków są kolce na niechcianych ludzi – te, które wieńczą bariery na granicach państw lub te które umieszczane są na przystankach autobusowych, do czego nawiązują obiekty Małgorzaty Gurowskiej i Agaty Szydłowskiej. Te wspólne wielowarstwowe uwikłania ciał ludzkich i nie-ludzkich widoczne są również w pracy wideo Weroniki Zalewskiej. Bezpośrednio do wyzwania kryzysu klimatycznego odnosi się natomiast projekt Bartka Zalewskiego. Wystawa dotyka rozmaitych strategii przetrwania, jak i współdzielenia wymierania w obliczu katastrof i wojen. Ludobójstwo idzie w parze z ekobójstwem, do czego w swoim najnowszym, przejmującym cyklu kolaży nawiązuje Joanna Rajkowska.

Wystawa w Pałacu Czapskich trwa do 26 maja. Ekspozycja od 7 czerwca do 25 sierpnia br. zostanie przeniesiona do Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Matthias Garff, Diana Lelonek, Joanna Rajkowska, Anna Siekierska, Bartek Zalewski, Weronika Zalewska, Zoe (Małgorzata Gurowska i Agata Szydłowska)
Wystawa
System wczesnego ostrzegania
Miejsce
Pałac Czapskich, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Czas trwania
19.04-26.05.2024
Osoba kuratorska
tekst kuratorski: Diana Lelonek 
Fotografie
fot. Ziemski ART
Strona internetowa
asp.waw.pl/system-wczesnego-ostrzegania-rajmund-ziemski-wystawa-w-palacu-czapskich/
Indeks
Agata Szydłowska Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie Anna Siekierska Bartek Zalewski Diana Lelonek Joanna Rajkowska Małgorzata Gurowska Matthias Garff Pałac Czapskich Weronika Zalewska Zoe

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„System wczesnego ostrzegania” w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności