SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 21/2024 Do zobaczenia 29.05.2024 2 min

„Świetliste bartery, wilgotne koalicje” Magdaleny Lazar w Biurze Wystaw Artystycznych Krosno

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno

W ramach wystawy Świetliste bartery, wilgotne koalicje Magdalena Lazar eksploruje tematykę relacji międzygatunkowych w skali mikro i makro, tworząc obiekty oraz prace wideo będące wariacjami na temat związków nieantagonistycznych. Związki tego typu, w których żadna ze stron nie jest podmiotem dominującym, stanowią dla artystki punkt odniesienia dla refleksji nad możliwymi realiami postantropocenu.

widok wystawy „Świetliste bartery, wilgotne koalicje” Magdaleny Lazar w Biurze Wystaw Artystycznych Krosno, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, detal pracy „Złoty nauczyciel”, 2022, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
widok wystawy „Świetliste bartery, wilgotne koalicje” Magdaleny Lazar w Biurze Wystaw Artystycznych Krosno, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno

Podłoże teoretyczne tej refleksji to przede wszystkim koncepcja odzyskiwania ciała zaproponowana przez Silvię Federici oraz postulaty Rosi Braidotti, zdaniem której konieczne jest utworzenie nowych, inkluzywnych form współpracy między ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami zamieszkującymi Ziemię. Jak pisze włoska filozofka „kondycja postludzka stanowi jakościową zmianę w naszym myśleniu o podstawowej jednostce odniesienia wspólnej dla gatunku, do którego należymy, o polityczności oraz o naszym stosunku do innych mieszkańców planety. Problem ten zmusza nas do stawiania poważnych pytań o postać struktur naszej wspólnej (ludzkiej) tożsamości w świetle złożoności współczesnej polityki, nauki i stosunków międzynarodowych”.

Magdalena Lazar, detal pracy „Dwie historie o życiu w komunie”, 2023, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, wideo „Szybka próba”, 2023, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno

Magdalena Lazar konstruuje wizje form oporu przeciwko wyzyskowi systemu kapitalistycznego – od medytacyjnej postawy sytuującej się w kontrze do przymusu nieustannego działania, przez halucynacje jako możliwość wymknięcia się logice zakładającej ciągłą gotowość do pracy, aż po pakt mykologiczny będący przeciwwagą dla praktyk zawłaszczania ciała w systemie opartym na wymogu nieprzerwanej reprodukcji siły roboczej. Wspólnota bytów poszerzona zostaje nie tylko o tradycyjnie wykluczane podmioty ludzkie, lecz również o podmioty nieantropocentryczne, takie jak grzyby, morskie drapieżniki czy organizmy jednokomórkowe wiodące życie w kałużach. Źródła wątków poruszanych na wystawie biją w laboratoriach, gdzie przeprowadzane są analogowe misje kosmiczne, badania nad fungą czy rozwojem medycyny w kosmosie.

Magdalena Lazar, detal pracy „Wanda”, 2023, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, detal pracy „Wanda”, 2023, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, instalacja „Nieszczęsny detrytus”, 2023, 2024, fot. Patryk Ogorzałek dzięki uprzejmości BWA Krosno
Magdalena Lazar, „Obserwuję cię od Ordowiku”, 2021, fot. Patryk Ogorzałek, dzięki uprzejmości BWA Krosno

Włączenie przedstawicieli fauny i flory w dyskurs inności równoznaczne jest z postantropocentrycznym odwrotem od hierarchicznych relacji uprzywilejowujących człowieka. Afirmatywna więź umieszczająca podmiot w przepływie relacji z licznymi Innymi sprawia, że pojęcie różnicy przestaje być definiowane negatywnie i staje się punktem wyjścia dla celebracji nieantagonistycznych stosunków międzygatunkowych.

Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. Partner Fundacja Artystyczna Podróż Hestii i STU ERGO Hestia. Prace prezentowane na wystawie powstały podczas rezydencji w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w ramach programu „Rzeźba wszędzie”.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Lazar
Wystawa
Świetliste bartery, wilgotne koalicje
Miejsce
Biuro Wystaw Artystycznych Krosno
Czas trwania
11.05-02.06.2024 
Osoba kuratorska
Zofia Małysa-Janczy
Fotografie
Patryk Ogorzałek
Strona internetowa
www.bwakrosno.pl 
Indeks
Biuro Wystaw Artystycznych Krosno Magdalena Lazar Zofia Małysa-Janczy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Świetliste bartery, wilgotne koalicje” Magdaleny Lazar w Biurze Wystaw Artystycznych Krosno — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności