SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 39/2025 Do zobaczenia 02.10.2025 2 min

„Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy” Artura Krajewskiego w MCSW Elektrownia w Radomiu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia


Wystawa Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy Artura Krajewskiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu jest formą symbolicznej manifestacji wobec ciągnących się od lat, wstydliwych dyskusji dotyczących przywracania rangi i znaczenia roli kobiet we wszelkich przejawach życia. Utrzymujące się dysproporcje i krzywdzące schematy społeczne, kształtujące wizerunek codzienności, podporządkowują kobiety patriarchalnej koncepcji historycznej. Podążanie drogą przestarzałych, wytartych norm w zmieniającym się ideologicznie i technologicznie świecie, wydaje się być metodą anachroniczna i krzywdzącą. Tym bardziej zaskakującym jest fakt, że od lat korekty w komentowanym obszarze przebiegają tak wolno. Nawiązując do paradygmatu „Świętej Rodziny”, Artur Krajewski dokonuje artystycznej dekonstrukcji i redefinicji tradycyjnego wyobrażenia roli kobiet i relacji międzyludzkich. Sięgając do archetypicznych motywów „Matek Izraela”, zaczerpniętych ze stron Biblii, podkreśla ich niebanalną rolę w kształtowaniu cywilizacji. Językiem syntezy i redukcji, opisując postacie analizowanych bohaterek i bohaterów płaskimi plamami utrzymanymi w kontrastach czerni i żółci, przenosi nas do skomplikowanego świata puzzli, z których ułożona jest historia i ludzkie życie. Tradycyjny porządek rozsypuje na części i pozwala nam ułożyć go na nowo. To nie pierwszy raz, kiedy autor Świętej Rodziny podejmuje temat nierówności i problematycznego traktowania płci przeciwnej. 20 lat temu, wystawą Krzyk (2005, Teatr Komedia, Warszawa; 2006, Galeria Promocyjna Staromiejskiego Domu Kultury, Warszawa), w Teatrze Komedia , rozbudowaną o działanie performatywne projektu Malarski Teatr Mody Krzyk, zdefiniował swoje wyraźne stanowisko. Językiem postmodernizmu, ekspresyjną formą i kolorem, nawiązał do twórczości Edwarda Muncha. Rozbudowując wywołany wątek zmonumentalizował jego znaczenie. Obecna wystawa różni się od Krzyku. Jej przekaz, choć jednoznaczny nie jest tak oczywisty. Nawiązanie do języka awangardy (Kazimierz Malewicz, Władysław Strzemiński, Andrzej Dłużniewski) czy doświadczeń Keitha Haringa lub Jerzego Ryszarda Zielińskiego, pozwala kolejne ideogramy Krajewskiego odczytywać na różnych poziomach interpretacyjnych.

Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia

Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia
Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia

Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia

Artur Krajewski, „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”, widok wystawy, fot. Eliza Wilczyńska / MCSW Elektrownia


Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Artur Krajewski
Wystawa
Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy
Miejsce
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu
Czas trwania
12.09–5.10.2025
Osoba kuratorska
Mariusz Jończy
Fotografie
Eliza Wilczyńska
Strona internetowa
mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/art-noble-2020.html
Indeks
Artur Krajewski Mariusz Jończy Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Najczęściej czytane

1
Krytyka 19.09.2025

Las znaczeń. Wokół wystaw Daniela Rycharskiego i Władysława Hasiora

Portret Paweł Leszkowicz
2
Na Dobry Początek 22.09.2025

22–28 września

Redakcja
3
Krytyka 26.09.2025

Gorączka i melancholia. „Lato, które zmieniło wszystko. Festiwal 1955” w Muzeum Warszawy

Portret Piotr Słodkowski
4
Na Dobry Początek 29.09.2025

29 września – 5 października

Redakcja
5
Do zobaczenia 23.09.2025

„Pieśń przyszłości” Katarzyny Wyszkowskiej w UFO Art Gallery

Redakcja
6
Do zobaczenia 26.09.2025

„Ucieczki” Małgorzaty Potockiej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy” Artura Krajewskiego w MCSW Elektrownia w Radomiu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności