SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.01.2015 5 min

„Still” w galerii Monopol

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Leszek Golec

Still, widok wystawy

Oto zwierzę które je nie pracując na swoje utrzymanie, wszędzie znajduje schronienie i otaczane jest bezwarunkową miłością.1
Sposób w jaki artyści rozprawiają się ze zwierzętami mówi wiele o tym, jak widzą samych siebie – ich relacja do zwierząt przypomina właśnie tę między właścicielem a pupilem. Ten drugi pozwala na ujawnienie się cech charakteru lub sytuacji, które inaczej nigdy nie ujrzałyby światła dziennego. Można tym tłumaczyć ambiwalentny stosunek sztuki współczesnej do zwierząt domowych. W końcu maskotkom brak dzikiego seksapilu tygrysów Williama Blake’a, uroku dzikiej siły twórczej czy statusu samotnego outsidera. Nawet kiedy trafiają w obręb pola sztuki, multiplikacja możliwości i intensywność życia przedstawiają się jako codzienność i banał. Ambiwalencja w stosunku do domowych pupili może się brać także z faktu, że jakkolwiek artyści marzą o sztuce dzikiej i potężnej to zazwyczaj jest ona dość ostrożna, oswojona i udomowiona.

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Każdy kto lubi psy bądź koty jest durniem.2
Dwa tandemy artystyczne Czekalska+Golec i Artur Malewski z Natalią Janus proponują odwrotną perspektywę. Zapraszają drobne czujące stworzenia jako aktorów i performerów, twórców i wytwórców dzieła sztuki. Walka między dwoma gatunkami zostaje nagle zawieszona. Poprzez instytucję sztuki majaczy na chwilę coś w rodzaju utopijnego państwa opiekuńczego, w którym bezlitosna walka o byt zamienia się we współudział w trans-osobowej pracy artystycznej. Przedstawicieli tych gatunków czeka na koniec coś w rodzaju emerytury twórczej. W obu pracach pojawia się pytanie o rolę twórcy i materii, a także relacji między pracą a poiesis. Artur Malewski i Natalia Janus zapraszają do współpracy mysz rodzicielkę, która całe swoje życie spędziła na zapleczu sklepu zoologicznego. Jej oseski pakowano od razu w worki próżniowe i zamrażano. Dla hodowców węży to najwygodniejsze rozwiązanie. Tandem zleca myszy wykonanie serii perforacji na płatkach wigilijnych, które będą eksponowane w przestrzeni galerii i staną się towarem. W zamian oferują dożywotnia emeryturę w ich domu. Jeden z jej projektów został potraktowany jako szablon i powtórzony w ściance dzielącej przestrzeń galeryjną.

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Czemużby muchy miały być pozbawione sztuki?3
Czekalska+Golec lubią podważać mit autorski. Oddali już funkcje autora kołatkom (insektom od 300 lat pracującym w drewnie rzeźby przedstawiającej św. Franiciszka), a w Cysternie CSW kurowali trwającą wylinkę drobnych istot. „Nie ma miejsca bez życia” – przekonują. Nie kryją też, że sąd estetyczny przechodzi u nich w etyczny. Interesuje ich wydobywanie podziałów postrzegalnego – to co niewidoczne dla ludzi, widoczne jest często dla zwierząt. Chętnie zapraszają je do performanców w przestrzeniach galerii i nadają równoprawny status artystów (jak owcy Melani w Atlasie Sztuki, która traktowana była jak gwiazda filmowa). Podobnie w pracy STILL ALIVE ciężar pytania z „Co widać?” przesuwa się na to co widzą zaproszeni ze schroniska petformerzy? Obiekty sztuki? Pożywienie? Co sprawia, że drobne czujące istoty zaadoptowane ze schroniska wprawiają w działanie świetlne napisy “Still Alive”, “Life” i “Live”? Czekalska+Golec nie epatują ale mediują. Za pomocą delikatnego ascetycznego języka estetyzują kwestionowanie przemocy symbolicznej i wizualnej.

1. Mark Dion, Leksykon Przydaktnych Terminów, 1997
2. Gille Deleuze Felix Guattari, Mille Plateaux, Paris 1980, s. 294
3. Robert Smithson, cytowany w Rosalind E. Krauss, Formless: A User’s Guide, NY 1997, s. 170

Still, widok wystawy

Still, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Tatiana Czekalska, Leszek Golec, Natalia Janus, Artur Malewski
Wystawa
STILL
Miejsce
Galeria Monopol
Czas trwania
5.12.2014 – 4.02.2015
Strona internetowa
galeriamonopol.pl
Indeks
Artur Malewski Galeria Monopol Leszek Golec Natalia Janus Tatiana Czekalska

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Still” w galerii Monopol — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności