SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 19/2024 Do zobaczenia 15.05.2024 2 min

„Śpiew nadmiaru” w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna Baumgart, „Dla Anny zapiski na marginesie dramatu „Święty i Diabeł”, instalacja performatywna z udziałem osób piszących poezję: Stanisława Kaliny Jaglarza, Joanny Łępickiej, Joanny Mueller-Liczner; aktorki Oliwki Durczak, badaczki literatury Katarzyny Szopy oraz osób performujących poezję: Black Salmy, Julii Marczak oraz Mariny Dombrowskiej; Neon/napis: „Rewolucja to nie kolacja”, 2024, fot. A. Żemojdzin

Wystawa oraz jej tytuł swoje źródło i symboliczny początek mają w twórczości Anny Świrszczyńskiej (1909-1984) – autorki wierszy, tekstów publicystycznych, dramatycznych oraz prozatorskich. Poetka wierzyła w „zmianę na lepsze”, lubiła stawać na głowie, wyrażając tak swój „babski bunt”. Pragnęła zjednoczenia z roślinami, zwierzętami, żywiołami oraz własną kobiecością. Wiersze Świrszczyńskiej są zapisem uczuć przepełnienia i nadwyżki – „śpiewem nadmiaru”. Mówią o przekraczaniu granic, odczuwaniu siebie jako bytu najlżejszego, a zarazem gigantycznego i niepoliczalnego. Poetka pisała: „rozciekam się, rozsnuwam, rozprzestrzeniam, jestem wybuch, wytryskuję, wyskakuję ze skóry, pączkuję”. Wyrażany w ten sposób nadmiar sugeruje nieokreśloność i złożoność, których nie sposób ogarnąć, ale którymi można dowolnie się dzielić.

Zaproszeni artyści i artystki budują swoje opowieści na granicy literatury i sztuki. Snują wizualne i dźwiękowe narracje o sile i absurdzie istnienia, sensualnych wyborach i wrażliwości, o języku, jego energii i słabości, o przepełnieniu i ruchu, który „uruchamia rewolucję, ciesząc, zaskakując i wyzwalając”. Konstrukcja wystawy ukształtowała się w procesie łączenia, plątania, wzbudzania akordów, gromadzenia różnych emocji i stanów, przecinania się czasu z historią i wyobrażonego z tym, co realne.

Widok wystawy „Śpiew nadmiaru” w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, fot. A. Żemojdzin
Anka Leśniak, „Wykwit”, instalacja site-specific, 2024, Współpraca przy instalacji Remigiusz Dorawa re.dol, fot. A. Żemojdzin
Barbara Maroń, „…które je wiąże, pęta, powściąga”, 2024, fot. A. Żemojdzin
Anna Baumgart, „Dla Anny zapiski na marginesie dramatu „Święty i Diabeł”, instalacja performatywna z udziałem osób piszących poezję: Stanisława Kaliny Jaglarza, Joanny Łępickiej, Joanny Mueller-Liczner; aktorki Oliwki Durczak, badaczki literatury Katarzyny Szopy oraz osób performujących poezję: Black Salmy, Julii Marczak oraz Mariny Dombrowskiej; Neon/napis: „Rewolucja to nie kolacja”, 2024, fot. A. Żemojdzin

Zgromadzone na wystawie dzieła powstawały w odpowiedzi na twórczość i biografię poetki. Odnoszą się one także do tytułowego „nadmiaru” – kategorii bliskiej współczesnej kulturze. Proponowany obszar odniesień wpisał się w wielowymiarowość i asamblażowy charakter twórczości zaproszonych osób. Ich prace stworzyły dynamiczny i paradoksalnie spójny układ.

Prologiem do wystawy są fragmenty dwóch audycji radiowych: Elżbiety Koniecznej „Spotkanie z Anną Świrszczyńską” (1983) oraz Anny Balickiej „Z Krupniczej na Parnas” (1984). Obie produkcje zrealizował krakowski oddział PR. Radiowa przeszłość poetki stała się również impulsem do wyraźnego zaakcentowania dźwięku, pojawiającego się na wystawie w formie instalacji oraz słuchowisk.

Sylwia Jakubowska-Szycik, „Kingsize / granica, centrum, gra, przeobrażenie”, instalacja, 2024, fot. A. Żemojdzin
Sylwia Jakubowska-Szycik, „Kingsize / granica, centrum, gra, przeobrażenie”, instalacja, 2024, fot. A. Żemojdzin
Paweł Błęcki, „Komin, instalacja świetlna”, 2024, fot. A. Żemojdzin
Małgorzata Żerwe, „Wojowniczki. 9 krótkich monologów o codzienności”, praca audio (stereo, prezentacja w pętli, 20 min 48 s), 2024, fot. A. Żemojdzin

W wystawowym nadmiarze znalazło się także miejsce dla symbolicznego przypomnienia powojennej historii budynku przy Szerokiej 34/35. Znajdująca się tu w przeszłości kawiarnia Marysieńka była z pewnością miejscem nadmiaru spotkań, historii, dźwięków i zapachów. Ich atmosferę i znaczenie jako obszaru relacyjnego próbowaliśmy odtworzyć w dynamice i rytmie wystawy.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anna Baumgart, Paweł Błęcki, Monika Drożyńska, Magdalena Franczak, Ludomir Franczak, Barbara Jacaszek, Jacaszek, Sylwia Jakubowska-Szycik, Anka Leśniak, Edyta Majewska-Rosińska, Barbara Maroń, Diana Rönnberg, Viola Śpiechowicz, Mariusz Tarkawian, Małgorzata Żerwe
Wystawa
Śpiew nadmiaru
Miejsce
Gdańska Galeria Güntera Grassa
Czas trwania
08.03.2024 – 26.05.2024
Osoba kuratorska
Małgorzata Jankowska i Maria Sasin
Fotografie
A. Żemojdzin
Strona internetowa
ggm.gda.pl/pl/24078/spiew-nadmiaru-wystawa-zbiorowa/
Indeks
Anka Leśniak Anna Baumgart Barbara Jacaszek Barbara Maroń Diana Ronnberg Edyta Majewska-Rosińska Gdańska Galeria Güntera Grassa Gdańska Galeria Miejska Jacaszek Ludomir Franczak Magdalena Franczak Małgorzata Jankowska Małgorzata Żerwe Maria Sasin Mariusz Tarkawian Monika Drożyńska Paweł Błęcki Sylwia Jakubowska-Szycik Viola Śpiechowicz

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Śpiew nadmiaru” w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności