„Spacer” Bownika w BWA Katowice
Podczas jednej z odsłon organizowanego przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach projektu Nocne Aktywności, w Małej Przestrzeni Galerii można było zobaczyć prace Bownika, który oprócz fotografii zaprezentował pracę wideo Spacer, w której grupa dresiarzy prowadzi przed sobą chłopaka poruszającego się na czworakach. Praca jest bliska lunatycznej atmosferze znanej publiczności artysty z takich cykli jak Gamers czy Koleżanki i koledzy. W redefinicji pojęcia piękna, w którym tkwi jednocześnie przemoc można porównywać go z cyklem skrępowanych na różne sposoby roślin pt. Demontaż. W tych najbardziej znanych hiperrealistycznych, wielkoformatowych fotografiach artysta wcielił się w rolę rewersyjnego botanika, który rozmontowuje żywe rośliny na części pierwsze.
W kontekście projektu Nocne Aktywności tytułowy spacer jest pewnym nie zmierzającym do żadnego celu działaniem rozbijającym przyczynowo-skutkowy system obowiązków, przynoszącym ulgę rozprężeniem.
Nocne Aktywności to rozpisana na sześć miesięcy seria performance’ów w mieście, efemerycznych instalacji, guerrilla gardeningu oraz wystaw w Małej Przestrzeni Galerii BWA. Wpisane w projekt doświadczenie miasta ma na celu uwidocznienie transgresyjnego charakteru działań zaproszonych artystów. Z założenia mają funkcjonować na zasadzie miejskiej legendy, w której realizacje poszczególnych prac będą nosić znamiona plotki opartej na opowieściach świadków tytułowych nocnych aktywności.
Cechą wspólną akcji są działania lunatyczne, nieświadome, aktywizujące nocną, konotowaną jako niebezpieczną przestrzeń, w kulturze związaną z zamazywaniem granic i abjectem, kontaktem z tabu. Kojarzoną przede wszystkim z ciemnością jako schronieniem dla różnego rodzaju złoczyńców: spiskowców, złodziei, morderców, podpalaczy, prostytutek, przemytników itp., wykorzystujących brak możliwości szybkiego zidentyfikowania ich tożsamości przez dziennych, praworządnych mieszkańców.
Pod osłoną nocy nie istnieje możliwość wprowadzenia modelu panopticonu, w którym kryje się wzorcowy przejaw optycznego stosunku do świata, gdzie oko pojawia się jako symbol nadzoru, karności, trzymającego społeczeństwo w ryzach widzialności i kontroli. W kojarzonej z rytuałami inicjacyjnymi ciemności, na zasadzie karnawału, zawieszone zostają obowiązujące reguły zachowania jednostek.
W tym kontekście nocne aktywności, zmuszające odbiorców do serii ryzykownych spacerów po zaułkach miasta, są przeciwieństwem współczesnych strategii dotyczących przestrzeni publicznej, według których zapobieganie niebezpieczeństwu w dużych skupiskach ludzi odbywa się poprzez utrzymywanie nieznajomych na odległość oraz uleganie obsesji widoczności, zgodnie z którą łatwość ogarnięcia wzrokiem gwarantuje szybką identyfikacje obcego utożsamianego z intruzem.
Uczestnik nocnych aktywności z założenia styka się z tym co niezdefiniowane i chaotyczne. Ciemność występuje tu przeciwko porządkowi zapewnionemu przez geometrię miast utopijnych, przeciwko modernistycznej kracie (grid) i innym wysiłkom planistycznym, które były dla urbanistów wojną wypowiedzianą obcym.
Zaproszeni artyści fundując doświadczenie wejścia w ciemność, odwracają porządek miasta jako alienującej przestrzeni superwidzialności, w której światło jest gwarantem kontroli i ładu. Paradoksalnie zapowiadająca się niebezpiecznie sytuacja jest okazją do spotkania ze sztuką symbolizującą w tym kontekście kontakt z innym, który nie musi stanowić zagrożenia.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Bownik
- Wystawa
- Spacer
- Miejsce
- BWA Katowice
- Czas trwania
- 19.09 - 12.10.2014
- Osoba kuratorska
- Marta Lisok
- Fotografie
- Barbara Kubska
- Strona internetowa
- bwa.katowice.pl