SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.10.2014 5 min

„Spacer” Bownika w BWA Katowice

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Bownik, Grid, 2012

Bownik, Grid, 2012

Podczas jednej z odsłon organizowanego przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach projektu Nocne Aktywności, w Małej Przestrzeni Galerii można było zobaczyć prace Bownika, który oprócz fotografii zaprezentował pracę wideo Spacer, w której grupa dresiarzy prowadzi przed sobą chłopaka poruszającego się na czworakach. Praca jest bliska lunatycznej atmosferze znanej publiczności artysty z takich cykli jak Gamers czy Koleżanki i koledzy. W redefinicji pojęcia piękna, w którym tkwi jednocześnie przemoc można porównywać go z cyklem skrępowanych na różne sposoby roślin pt. Demontaż. W tych najbardziej znanych hiperrealistycznych, wielkoformatowych fotografiach artysta wcielił się w rolę rewersyjnego botanika, który rozmontowuje żywe rośliny na części pierwsze.

Bownik, Scene A, Scene B, 2013

Bownik, Scene A, Scene B, 2013

W kontekście projektu Nocne Aktywności tytułowy spacer jest pewnym nie zmierzającym do żadnego celu działaniem rozbijającym przyczynowo-skutkowy system obowiązków, przynoszącym ulgę rozprężeniem.

Bownik, "Scene B", 2013

Bownik, Scene B, 2013

Nocne Aktywności to rozpisana na sześć miesięcy seria performance’ów w mieście, efemerycznych instalacji, guerrilla gardeningu oraz wystaw w Małej Przestrzeni Galerii BWA. Wpisane w projekt doświadczenie miasta ma na celu uwidocznienie transgresyjnego charakteru działań zaproszonych artystów. Z założenia mają funkcjonować na zasadzie miejskiej legendy, w której realizacje poszczególnych prac będą nosić znamiona plotki opartej na opowieściach świadków tytułowych nocnych aktywności.

Bownik, "Spacer", video

Bownik, Spacer, video

Bownik, Spacer, video

Bownik, Spacer, video

Cechą wspólną akcji są działania lunatyczne, nieświadome, aktywizujące nocną, konotowaną jako niebezpieczną przestrzeń, w kulturze związaną z zamazywaniem granic i abjectem, kontaktem z tabu. Kojarzoną przede wszystkim z ciemnością jako schronieniem dla różnego rodzaju złoczyńców: spiskowców, złodziei, morderców, podpalaczy, prostytutek, przemytników itp., wykorzystujących brak możliwości szybkiego zidentyfikowania ich tożsamości przez dziennych, praworządnych mieszkańców.

Pod osłoną nocy nie istnieje możliwość wprowadzenia modelu panopticonu, w którym kryje się wzorcowy przejaw optycznego stosunku do świata, gdzie oko pojawia się jako symbol nadzoru, karności, trzymającego społeczeństwo w ryzach widzialności i kontroli. W kojarzonej z rytuałami inicjacyjnymi ciemności, na zasadzie karnawału, zawieszone zostają obowiązujące reguły zachowania jednostek.

Bownik, The Red Room, 2012

Bownik, The Red Room, 2012

Bownik, The Red Room, 2012

Bownik, The Red Room, 2012

W tym kontekście nocne aktywności, zmuszające odbiorców do serii ryzykownych spacerów po zaułkach miasta, są przeciwieństwem współczesnych strategii dotyczących przestrzeni publicznej, według których zapobieganie niebezpieczeństwu w dużych skupiskach ludzi odbywa się poprzez utrzymywanie nieznajomych na odległość oraz uleganie obsesji widoczności, zgodnie z którą łatwość ogarnięcia wzrokiem gwarantuje szybką identyfikacje obcego utożsamianego z intruzem.

Uczestnik nocnych aktywności z założenia styka się z tym co niezdefiniowane i chaotyczne. Ciemność występuje tu przeciwko porządkowi zapewnionemu przez geometrię miast utopijnych, przeciwko modernistycznej kracie (grid) i innym wysiłkom planistycznym, które były dla urbanistów wojną wypowiedzianą obcym.

Zaproszeni artyści fundując doświadczenie wejścia w ciemność, odwracają porządek miasta jako alienującej przestrzeni superwidzialności, w której światło jest gwarantem kontroli i ładu. Paradoksalnie zapowiadająca się niebezpiecznie sytuacja jest okazją do spotkania ze sztuką symbolizującą w tym kontekście kontakt z innym, który nie musi stanowić zagrożenia.

Bownik, Spacer, widok wystawy,

Bownik, Spacer, widok wystawy,

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bownik
Wystawa
Spacer
Miejsce
BWA Katowice
Czas trwania
19.09 - 12.10.2014
Osoba kuratorska
Marta Lisok
Fotografie
Barbara Kubska
Strona internetowa
bwa.katowice.pl
Indeks
Bownik Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach Marta Lisok

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Spacer” Bownika w BWA Katowice — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności