SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.06.2020 3 min

„Solaris” Igora Omuleckiego w galerii Piktogram

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Igor Omulecki, praca z serii „Solaris”

Na pierwszy rzut oka może się zdawać, że prace Igora Omuleckiego z serii Solaris poruszają się po orbicie post-minimalizmu i sztuki optycznej. Umysły ludzi zamieszkujących świat sztuki wytresowane są do produkowania tego typu skojarzeń. „W procesie widzenia nie to jest ważne, co mechanicznie chwyta oko, lecz to, co człowiek uświadamia sobie ze swego widzenia” – pisał w Teorii widzenia Władysław Strzemiński. Dlatego od razu można „zobaczyć” tu reminiscencje prac Wojciecha Fangora, amatora astronomii, który malował Słońce, a obrazy z tego cyklu pokazano na głośnej wystawie The Responsive Eye w MoMA.

Ucinając domysły i spekulacje, prace Omuleckiego z tej serii to fotografie, które przedstawiają Słońce. Omulecki nie analizuje tu jednak fenomenu światła z perspektywy optyki. Są one efektem konsekwentnego, wieloletniego krążenia wokół i grawitowania ku źródłu energii. Nie zajmuje go ona w kategoriach fizycznych. Nie jest tu istotna wyrywana żmudnie wbrew ograniczeniom zmysłowym wiedza, że Słońce składa się z gorącej plazmy utrzymywanej przez grawitację i kształtowanej przez pole magnetyczne. I że jest prawie idealnie kuliste. Ani inne, bardziej szczegółowe fakty. Omulecki ujmuje to prosto: „Oglądanie Słońca jest pierwotnym, zmysłowym przeżyciem kontaktu z energią. Patrząc w Słońce zazwyczaj ostatecznie zamykamy oczy, co kieruje nas do obserwacji naszego umysłu”.

Pierwsze fotografie słońca Omulecki tworzył jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku. W 2007 roku zrealizował projekt Gym Society. Jest to praca wideo z muzyką pierwotnie improwizowaną na żywo przez freejazzowych, „yassowych” muzyków (Piotr Pawlak, Michał Gos) do symultanicznej projekcji filmu wyprodukowanego przez Omuleckiego. W filmie widzimy powtarzające się kadry z centralnie ujętym słońcem oraz inne fenomeny natury odbierane przez oko i przekształcane przez umysł w ekstatyczne doznanie. Artysta kontynuował wówczas poszukiwania niezapośredniczonego kontaktu z erupcjami energii w spontanicznych działaniach grupowych. Wcześniej praktykował to w rozciągniętym w czasie dokamerowym performance Piękni ludzie (1997-2001).

Igor Omulecki, praca z serii „Solaris”
Igor Omulecki, praca z serii „Solaris”
Igor Omulecki, praca z serii „Solaris”

Solaris zaczyna się w miejscu, gdzie skończył się monumentalny projekt – wieloletni proces i osobista wędrówka – którego efektem jest seria Tryptyk rodzinny (Lucy, 2007-2009, To, 2009-2010, Stadofala, 2010-2013). To właśnie w nim doszukać się można bezpośrednich źródeł Solaris. Tryptyk to zwrócenie się do korzeni, do pierwotnej kosmogonii. Jakub Śwircz podsumował to tak: „Niepostrzeżenie w trakcie wędrówki ogród Omuleckiego płynnie przechodzi w kosmos. Pojawiają się chmury, księżyc, aż wreszcie mgławica gwiazd. Ukazany zostaje szeroki plan, najstarszy ze związków, w którym trwa rodzina, a którego poznawanie historii rozpoczęło się na skraju ogrodu”.

W refleksjach inspirowanych Tryptykiem rodzinnym Tomasz Teodorczyk skupia się na wędrówce od pierwotnego „jeszcze nieświadomego poznania opartego wyłącznie na bezrefleksyjnym, nieintelektualnym, czystym doświadczaniu obrazów”, przez „doświadczanie tych doświadczeń” i oswajanie natury poprzez mity, kulturę i naukę, po powrót „do miejsca, z którego prawdopodobnie cała ta podróż się zaczęła – do pierwszego obrazu i doświadczenia – obrazu rozgwieżdżonego lub chmurnego nieba”.

Kolejnym etapem w twórczości Omuleckiego były wystawy Kosmos i Karaoke (obie w 2015), na których między innymi została pokazana pierwsza praca z serii Solaris (powstała w 2013). Prace z tych wystaw to wynik radykalnego zanurzenia się w naturze, całkowite odejście od „literatury”, realizm, którego efektem są „abstrakcyjne” obrazy i dźwięki.

Nawet dziecko wie, że patrzenie prosto w słońce jest niebezpieczne dla „gołego” oka. Wycelowanie w nie „gołej” optyki aparatu fotograficznego i patrzenie przez obiektyw jest tym bardziej niebezpieczne. I dla oka, i dla aparatu. Omulecki też to wie. Ale ten projekt, to kulminacja samotnego lotu Ikara.

To także oduczenie się, uwolnienie od wiedzy o tym, na co, jak i po co można patrzeć.

„Solaris to podróż do kresu światła. Koniec wycieczki fotozofa. Zawieszenie na haku aparatu jako narzędzia polowań i popisów technicznych. Koniec drogi fotograficznego ego. To gest zwrócenia się w stronę energii źródła życia”.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Igor Omulecki
Wystawa
Solaris
Miejsce
Galeria Piktogram, Warszawa
Czas trwania
30.05–20.06.2020
Strona internetowa
piktogram.org
Indeks
Galeria Piktogram Igor Omulecki

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Solaris” Igora Omuleckiego w galerii Piktogram — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności