„Słownik pojęć” Marcina Grzędy w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia
Jesienny sezon wystaw w Pawilonie Sztuki otwiera prezentacją prac jednego z pierwszy laureatów konkursu Artystyczna Podróż Hestii – Marcina Grzędy. Artysta z Gdańska na swojej indywidualnej wystawie w Warszawie zaprezentuje cykl rzeźb, które tworzy z różnorodnych materiałów – drewna, kamienia, metalu czy porcelany.
Marcin Grzęda prezentuje w Pawilonie Sztuki zbiór rzeźb, które powstały na przełomie ostatnich kilku lat. Obiekty z gipsu, gliny, styropianu i cementu w sposób przekrojowy ukazują dotychczasowe działania podejmowane przez artystę. Tytułowy Słownik pojęć jest zapisem tematów poruszanych przez Marcina Grzędę; tematów, które z jednej strony dotyczą poszukiwania form zakorzenionych w rzeczywistości, a z drugiej nadawania im nowych, nie do końca abstrakcyjnych, znaczeń.
Artysta w swojej twórczości porusza zagadnienia związane z duchowością – rozumianą jednak nie bezpośrednio czy z poziomu religii, ale z płaszczyzny własnych odczuć. W pracy pt. Tabernakulum, Grzęda tworzy na wpół zamkniętą formę, próbującą wytłumaczyć pojęcie świętości. W kolejnej pracy pt. Monidło, twórca wykreował specyficzną relację między materiałami, z których powstał obiekt. Lekki, nietrwały styropian w zestawieniu z gipsem – zwodzi odbiorcę, sugerując pokolorowaną rzeczywistość opakowaną w nietrwałe tworzywo. Obydwie rzeźby, na pozór różne, odwołują się do kluczowej myśli pielęgnowanej przez Marcina Grzędę – myśli płynącej w kierunku nowych form, które dążą do nadawania im znaczeń tożsamych z odczuciami artysty.
Rzeźby wyglądające z zewnątrz na ciężkie i nierówne, w środku skrywają formy odnalezione przez Marcina Grzędę w otaczającej go przestrzeni. Artysta poszukuje inspiracji do tworzenia obiektów na ulicach, w parkach, opuszczonych pofabrycznych miejscach. To tam – korzystając z intuicji i wyobraźni – metodą powielenia, komponuje swoje rzeźby z myślą o tym, co związane jest mniej lub bardziej z duchowością. Chropowata powierzchnia rzeźb Marcina Grzędy, przechodząca w czyste obiekty opakowane styropianem, z jednej strony może sugerować krajobrazy po wybuchu wulkanu, by chwilę później skierować oczy odbiorcy na czyste płaszczyzny mamiące go niczym pokolorowane monidła. Ta różnorodność form i faktur w rzeźbach Marcina Grzędy ustawia obiekty w szerokim polu interpretacyjnym, dając odbiorcy możliwość zajrzenia do własnej duszy.
Piotr Szpilski
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Marcin Grzęda
- Wystawa
- Słownik pojęć
- Miejsce
- Pawilon Sztuki ERGO Hestia
- Czas trwania
- 13.10-10.11.2016
- Strona internetowa
- www.artystycznapodrozhestii.pl