SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.08.2014 5 min

„Slow Future” w CSW Zamek Ujazdowski

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jota Castro, "Here Comes The Rain Again", 2014, instalacja

Jota Castro, „Here Comes The Rain Again”, 2014, instalacja

Núria Güell, "Displaced Legal Application #1: Fractional Reserve, Action", 2010-2011, instalacja wideo

Núria Güell, „Displaced Legal Application #1: Fractional Reserve, Action”, 2010-2011, instalacja wideo

Tematem przewodnim wystawy Slow Future jest postwzrost (ang. degrowth), czyli ruch społeczny postulujący zerwanie z obowiązującym paradygmatem wzrostu gospodarczego na rzecz dążenia do poprawy jakości życia w granicach możliwości środowiska. Propagatorzy postwzrostu, zwani również postwzrostowiczami (ang. degrowthists) negują nadrzędną wartość dóbr materialnych, a także proponują alternatywne modele ekonomii – barter, spółdzielczość, współdzielność i wymianę społecznościową. Według nich myślenie zakładające, że wzrost gospodarczy jest niezbędny dla rozwoju oraz stanowi podstawową wartość, do której powinni dążyć wszyscy, jest błędne. Zwolennicy idei postwzrostu uznają, że to właśnie nieograniczona konsumpcja prowadzi do pogłębiania się nierówności społecznych, a także generuje nieodwracalne zniszczenie środowiska. Swoim stylem życia starają się przeciwstawiać powszechnemu dążeniu do ekonomicznego i rozwojowego wzrostu, który według nich przynosi zdecydowanie więcej szkód społecznych niż obiektywnych korzyści. Ograniczenie konsumpcji wcale nie wymaga od nikogo wyrzeczeń i obniżenia jakości życia. Wystarczy na większą skalę korzystać z alternatywnych środków i metod, takich jak recykling, ekologiczny transport, adaptowanie pustostanów na mieszkania, wreszcie – angażować lokalne organizacje w procesy decyzyjne dotyczące zmian w obrębie przestrzeni publicznej. W dobie kryzysu ekonomicznego takie hasła zyskują na wartości i stają się silną inspiracją dla twórców z całego świata.

Bianca Bondi, "A Sudden Stir and Hope in The Lungs", 2014, instalacja

Bianca Bondi, „A Sudden Stir and Hope in The Lungs”, 2014, instalacja

Patrick Hamilton, "Intersection: Six Copper Diamonds", 2014, instalacja

Patrick Hamilton, „Intersection: Six Copper Diamonds”, 2014, instalacja

Slow Future jest kontynuacją wystawy o nazwie Emergency Pavilion – Rebuilding Utopia w Teatro Fondamenta Nuove podczas zeszłorocznej edycji Biennale Sztuki w Wenecji. Jej kurator, Jota Castro (ur. w Limie, Peru, 1965), jest francusko-peruwiańskim artystą i aktywistą. W swojej pracy często ujawnia mechanizmy współczesnej konsumpcji, bada kwestie społeczne w kontekście zrównoważonego rozwoju, ekologii i alternatywnych modeli wymiany ekonomicznej. Na wystawie prezentowane są w większości nowe prace ponad dwudziestu artystów.

Fernando Bryce, "Limits to Growth / Die Alternative", 2014, rysunki

Fernando Bryce, „Limits to Growth / Die Alternative”, 2014, rysunki

"Slow Future", widok na wystawę

„Slow Future”, widok na wystawę

Mariele Neudecker, "There Is Always Something More Important", 2012

Mariele Neudecker, „There Is Always Something More Important”, 2012

James Deutsher, "Fin de Siècle / CASA (The Slow Future)", 2014, instalacja

James Deutsher, „Fin de Siècle / CASA (The Slow Future)”, 2014, instalacja

Patrick Hamilton, "Chuzo", 2012–2014, instalacja

Patrick Hamilton, „Chuzo”, 2012–2014, instalacja

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
David Adamo, Bigert & Bergström, Bianca Bondi, Tania Bruguera, Fernando Bryce, Ella de Búrca, Luis Camnitzer, Jota Castro, Joachim Coucke, James Deutsher, Kendell Geers, Nuria Güell, Patrick Hamilton, Cinthia Marcelle, Tiago Mata Machado, Gordon Matta-Clark, Ingrid Wildi Merino, Mariele Neudecker, Wilfredo Prieto, Maarten Vanden Eynde, Aleksandra Wasilkowska, David Zink Yi
Wystawa
Slow Future
Miejsce
CSW Zamek Ujazdowski
Czas trwania
28.06.-14.09.2014
Osoba kuratorska
Jota Castro
Fotografie
Bartosz Górka
Strona internetowa
csw.art.pl
Indeks
Aleksandra Wasilkowska Bianca Bondi Bigert & Bergström Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Cinthia Marcelle David Adamo David Zink Yi Ella de Búrca Fernando Bryce Gordon Matta-Clark Ingrid Wildi Merino James Deutsher Joachim Coucke Jota Castro Kendell Geers Luis Camnitzer Maarten Vanden Eynde Mariele Neudecker Nuria Güell Patrick Hamilton Tania Bruguera Tiago Mata Machado Wilfredo Prieto

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Slow Future” w CSW Zamek Ujazdowski — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności