„Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930–2017)” w mia Art Gallery / ”Effigies of life. A tribute to Magdalena Abakanowicz (1930–2017)” at mia Art Gallery
For English version scroll down
PL
Fundacja All That Art! Wrocław, Biuro Wrocław 2016, European ArtEast Foundation London, we współpracy z Magdalena Abakanowicz Studio, ma przyjemność prezentować Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930–2017), wystawę retrospektywną dzieł jednej z najwybitniejszych artystek awangardowych Europy Wschodniej XX wieku, znanej z wykorzystywania tkaniny, jako materiału do rzeźb.
Od 23 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku w Galerii Dworcowej na Dworcu Wrocław Główny oraz w przestrzeniach miejskich zaprezentowanych zostanie ponad sto rzeźb i rysunków stanowiących przekrój twórczości Magdaleny Abakanowicz, pochodzących z jej prywatnych zbiorów.
Niezwykły duet kuratorski Mariusza Hermansdorfera oraz Marii Rus Bojan daje doskonałą podstawę do wnikliwego spojrzenia na te wyjątkową postać świata sztuki, ale tez odkrycia Magdaleny Abakanowicz, jako kobiety, artystki, Polki.
Retrospektywna wystawa, którą stworzył Mariusz Hermansdorfer – bliski przyjaciel oraz współpracownik artystki, długoletni dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – wspólnie z Marią Rus Bojan, międzynarodową kuratorką specjalizującą się w sztuce Europy Wschodniej, obejmuje kluczowe prace stanowiące przekrój wszystkich etapów kariery artystki, zaprezentowany w szerokim spektrum miejsc oraz przestrzeni publicznych. Główna część wystawy znajdzie się w Galerii Dworcowej na pierwszym piętrze Dworca Wrocław Główny, otwartej w 2016 roku, gdy Wrocław świętował rok Europejskiej Stolicy Kultury, a rzeźby zewnętrzne będą zlokalizowane na placu przed dworcem, w wirydarzu Muzeum Architektury, na dachu Muzeum Współczesnego Wrocław, w Przejściu Świdnickim – przyszłej miejskiej bibliotece, na lotnisku – Starachowice, na dziedzińcu Synagogi pod Białym Bocianem, w Dzielnicy Czterech Świątyń i przy Bastionie Ceglarskim przy ul. Purkyniego.
Rozpoczynając działalność artystyczną w latach 60. i 70. XX wieku, Magdalena Abakanowicz zrewolucjonizowała tradycyjny język tkaniny artystycznej dzięki przekształceniu jej w formy przestrzenne, wzbudzające złożone wrażenia wzrokowe i dotykowe. Poprzez koncentrację na fakturze oraz powierzchni, dzieła artystki badają dialektykę pomiędzy tym, co organiczne i nieorganiczne, aby dotknąć granic życia. Zróżnicowane kształty oraz środki artystycznego wyrazu widoczne w jej pracach stanowią wyzwanie wobec konwencjonalnych koncepcji sztuki i zadają zasadnicze, uniwersalne pytania.
Począwszy od tkanin, kończąc na najnowszych monumentalnych instalacjach, wystawa „Ślady istnienia” ma na celu podkreślić wkład Magdaleny Abakanowicz w ubogacanie języka artystycznego wyrazu XX wieku, jak również jej wyjątkowy wpływ na wielu artystów nurtów współczesnych, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.
W jednym z najważniejszych tekstów na temat artystki, Mariusz Hermansdorfer pisze: „Abakanowicz odrzuca wszystko, co piękne, dekoracyjne, co ubiera, kamufluje. Zdziera warstwę po warstwie, jakby ściągała skórę z człowieka. Zostaje tylko to, co niezbędne, co – być może – jedynie prawdziwe.” Podejmując myśl, Maria Rus Bojan zauważa, że: „Prace Magdaleny Abakanowicz to ślady istnienia, podkreślające wszystko to, co uważamy za ważne tu, w Europie Wschodniej. Forma nie stanowi wyłącznie wizerunku treści, jest także wiecznym śladem, w którym treść i znaczenie nie może zostać oderwane od formy. Żaden inny artysta z Europy Wschodniej nie był w stanie stworzyć form oraz treści tak głęboko oddających ludzkie losy doświadczane przez całe kraje cierpiące pod jarzmem komunizmu”.
Magdalena Abakanowicz zdobyła złoty medal podczas 7. Biennale Sztuki w São Paulo w 1965 roku, reprezentowała także Polskę podczas Biennale w Wenecji w 1980 roku. Prace artystki były wystawiane na ponad stu indywidualnych wystawach w najbardziej prestiżowych muzeach na całym świecie, w tym między innymi Frans Hals Museum w Haarlem (1968), Muzeum Narodowym w Sztokholmie (1970), Whitechapel Art Gallery w Londynie (1975), Museum of Contemporary Art w Chicago (1982), Stadel Museum we Frankfurcie (1989), Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie (1991), Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (1999), Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu (1999), Beelden aan Zee w Hadze (2003), a także w niedawnych wystawach retrospektywnych w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie (2005), Muzeum Sztuki w Trondheim (2008), Museo Reina Sofia w Madrycie (2008), Museum Kunst Palast w Düsseldorfie (2008) oraz wielu innych instytucjach i galeriach.
Prace artystki stanowią część stałych kolekcji największych muzeów na całym świecie, między innymi australijskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej w Busan, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie, Centre Pompidou, Tate Modern, Metropolitan Museum of Art oraz MoMA, Hirshhorn Museum oraz Ogrodu Rzeźb w Waszyngtonie, Walker Art Center, a także Muzeum Narodowego w Warszawie i we Wrocławiu.
ENG
A major retrospective Effigies of Life, A Tribute to Magdalena Abakanowicz (1930–2017), will feature the work of this leading Eastern-European avant-garde artist, notable for her use of textiles as a sculptural medium. The exhibition will run from 23rd June through 25th August across multiple venues and public spaces in the city of Wroclaw and is the first retrospective of the artist to be held in the city. The retrospective is organised by Bureau Wroclaw ECC 2016 and the City’s Public Gallery at Dworzec Glowny PKP, All That Art Foundation, and The European ArtEast Foundation in cooperation with the Magdalena Abakanowicz Studio.
Starting in the 1960s and 1970s, Magdalena Abakanowicz revolutionised the traditional language of tapestry by transforming it into forms meant to elicit complex visual and tactile experiences. With an emphasis on texture and surface, Abakanowicz’s works investigate the dialectics between the organic and inorganic, in an attempt to touch upon the limits of life. The heterogeneous shapes and mediums of her work challenge conventional ideas of art and raise questions that are essential and universal to human experience.
The exhibition features major works from all stages of Abakanowicz’s career across a series of different venues and public spaces. Opening with the artist’s earliest series of textile works, and concluding with her last monumental sculptures, the exhibition emphasises Abakanowicz’s contribution to the enrichment of twentieth-century art, and her enduring influence on contemporary artists, both in Poland and worldwide. The exhibition is co-curated by Maria Rus Bojan, an international curator who specialises in Eastern European art, and Mariusz Hermansdorfer, a close friend and life-long collaborator of the artist and former director of The National Museum in Wroclaw. In one of his seminal texts on the artist Hermansdorfer notes: “Abakanowicz rejects everything that is beautiful and decorative, all wrappings and camouflage. She strips down layer after layer as if flaying a man. Only what is essential remains, what perhaps constitutes the only relevant truth.” Continuing this reflection curator Maria Rus Bojan remarks: “Abakanowicz’s works are effigies of life. They emphasize everything that for us in Eastern Europe is considered to be important: a form is not only the mould of its content, but also an effigy for eternity, where meaning cannot be detached from form. No other Eastern European artist had been able to capture so profoundly in form and content the essence of the human condition experienced by entire nations under communism.”
The main exhibition takes place in the recently inaugurated city’s public gallery at the Railway Station (Dworzec Glowny PKP) and features approximately 120 works. The Public Library’s Gallery at the Swidnickie Passage will house several large pieces from different periods, including the monumental series War Games. Key sculptural works will be installed in other prominent locations across the city including: the series Bambini, consisting of 83 pieces in the square situated in front of the Railway Station; the series Birds at the Starchowice Airport; the massive bronze Walking Man in front of the Jewish Synagogue, and the colossal iron skulls entitled Corten Armour 1 and 2 at The Bastion Ceglarski. Other works in bronze will be displayed outdoors at The Contemporary Museum of Wroclaw and The Museum of Architecture.
Abakanowicz won the gold medal at the 7th International São Paulo Art Biennial in 1965 and represented her country in the Polish Pavilion at the 1980 Venice Biennale. The artist presented her works in more than a hundred solo exhibitions in museums globally, including: the Frans Hals Museum, Haarlem (1968), The National Museum Stockholm (1970), Whitechapel Art Gallery, London (1975), Museum of Contemporary Art Chicago (1982), Das Städel Museum, Frankfurt (1989), Hiroshima City Museum of Contemporary Art (1991), Metropolitan Museum of Art, New York (1999), Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris (1999), Museum Beelden aan Zee, The Hague (2003) and more recent retrospectives staged at the Museum of Fine Arts Budapest (2005), Trondheim Art Museum (2008), Museo Reina Sofia, Madrid (2008), the Museum Kunst Palast, Düsseldorf (2008) and many other institutions and galleries.
Her works form part of the permanent collection of major museums worldwide, including: Australian National Gallery of Art; Busan Museum of Modern Art; Hiroshima City Museum; Centre Pompidou; Tate Modern; Metropolitan Museum of Art; MoMA; Hirshhorn Museum and Sculpture Garden in Washington, DC.; Walker Art Centre and the National Museum in Warszawa and Wroclaw.
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930–2017) / Effigies of Life, A Tribute to Magdalena Abakanowicz (1930–2017)
- Miejsce
- mia Art Gallery, Wrocław, Galeria Dworcowa, Dworzec Wrocław Główny
- Czas trwania
- 23.06–25.08.2017
- Osoba kuratorska
- Maria Rus Bojan, Mariusz Hermansdorfer
- Strona internetowa
- ma.wroc.pl