Sierpień 2021
Białystok
Dość zapomnianą dziś kartę z historii Podlasia, czyli historię tamtejszych ruchów anarchistycznych wezmą na warsztat Post Brothers i Katarzyna Różniak w wystawie Na początku był czyn!, otwieranej w białostockim Arsenale 6 sierpnia. Wystawa sięgać będzie do dziedzictwa ruchów robotniczych prężnie działających w Białymstoku początku XX wieku, wówczas jeszcze w granicach zaboru rosyjskiego. Ich historia będzie także okazją do postawienia pytania o to, jak ówczesne strategie przełożyć można na aktualne życie polityczne, artystyczne i intelektualne. Częścią wystawy będą działania w przestrzeni miasta oraz centrum badawcze i wydawnicze, a na samej ekspozycji znajdą się prace m.in. Anny Jermolaewy, Sashy Kurmaza, Izy Tarasewicz czy Wilhelma Sasnala.
Bydgoszcz
Dorobek i postać Tadeusza Gronowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich projektantów graficznych XX wieku, przypomni na otwieranej w najbliższy wtorek (27.07) wystawie GIRLS, GIRLS, GIRLS. Tadeusz Gronowski oczami kobiet Bydgoskie Centrum Sztuki. Nie będzie to jednak klasyczny pokaz monograficzny, a spojrzenie na prace Gronowskiego pod specyficznym kątem – na bydgoskiej wystawie zobaczymy 11 realizacji samego bohatera i tyle samo prac zaproszonych do projektu współczesnych artystek, interpretujących je na własne sposoby. Wybrane projekty Gronowskiego to obrazy z lat 50. i 60., odwołujące się do estetyki kubizmu i wykorzystujące śmiałą syntezę form, odbiegające od bardziej znanych prac artysty z pola grafiki użytkowej. Wsród twórczyń konfrontujących się z owymi obrazami znajdą się m.in. Diana Grabowska, Karolina Pawelczyk czy Magdalena Pankiewicz.
Trzy dni później (30.07) w Galerii Miejskiej bwa otworzy się wystawa Harte Zeiten / Ciężkie Czasy, czyli owoc międzynarodowej współpracy bydgoskiej instytucji z Künstlerbund Baden-Württemberg i PORT25 – Raum für Gegenwartskunst w Mannheim, mieście partnerskim Bydgoszczy. Uczestnicy i uczestniczki projektu wyłonieni zostali w ramach otwartego konkursu, a ich prace na różne sposoby odnosić się będą do tytułowego hasła, podejmując wątki poszukiwania tożsamości w kontekście lokalnym i europejskim, katastrofy klimatycznej i przemian społecznych. Sama wystawa podzielona zostanie na dwie części, prezentowane równolegle w Bydgoszczy i Mannheim, które następnie jesienią zamienią się miejscami.
Gdańsk
Gdańska Galeria Güntera Grassa, jeden z oddziałów GGM, powołana została do życia w 2009 roku, krótko po przekazaniu przez jej patrona miastu Gdańsk w darze kilkudziesięciu jego prac. Autor Blaszanego bębenka był bowiem przez całe życie także aktywnym artystą wizualnym, a zbiory galerii od czasu jej powstania pozostają sukcesywnie uzupełniane. Bieżący stan owej kolekcji poznamy na otwieranej w najbliższy piątek (30.07) wystawie Grassomania. Kolekcja. Zaprezentuje ona szeroki przekrój przez etapy wizualnej twórczości noblisty i wykorzystywane przezeń techniki – od rzeźbiarskiego aktu w brązie z czasów studiów, po realizacje z ostatnich lat życia Grassa, w tym grafiki oraz rysunki wykonywane przy użyciu tuszu, węgla, grafitu, sangwiny i sepii naturalnej.
Intensywny program na sezon wakacyjny zaplanowało CSW Łaźnia. 5 sierpnia otworzy się wystawa Aleksandra Baszynskiego i Anny Kwiatkowskiej, podsumowująca ich miesięczną rezydencję odbywaną w ramach nagrody w ostatniej edycji Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora. W kolejnym tygodniu Łaźnia zaprezentuje solową wystawę Olgi Kisselevej zatytułowaną Drzewa pamięci: korzenie i rozłogi. Artystka odnosić się w niej będzie do tragedii w Babim Jarze, czyli masowego rozstrzelania Żydów w Kijowie przez nazistów w 1941 roku, poszukując współczesnych form przepracowywania traum przeszłości i artystycznych narzędzi upamiętniania. Pod koniec miesiąca (20.08) odbędzie się natomiast kolejna edycja festiwalu sztuki generatywnej inProgress, której hasłem przewodnim będzie w tym roku Nieczłowiek.
Gliwice
Późne prace Jana Dobkowskiego zaprezentuje na otwieranej w czwartek (29.07) wystawie Obrazy intuicyjne Galeria ESTA. Dwanaście obrazów z jednego z ostatnich cykli artysty na pierwszy rzut oka odbiega od linearyzmu jego wcześniejszego malarstwa, choć to właśnie linia, leżąca u podstaw dorobku Dobkowskiego i traktowana przezeń jako „ślad myślenia”, organizuje wciąż późne abstrakcyjno-organiczne kompozycje.
Jelenia Góra
Kolejna odsłona wystawienniczego tournée Ryszarda Góreckiego, przez pewien czas odraczana z powodu obostrzeń, otworzy się w najbliższy piątek (30.07) w Galerii BWA w Jeleniej Górze. Na wystawie SF zobaczymy prace na płótnie i papierze pełne jednocześnie pesymizmu i wyraźnej fascynacji neoliberalnym światem współistnienia zła, dobra, nauki, religii, śmierci, witalności, przemocy i miłości. Górecki opowiadając o globalnej niepewności i wielowymiarowości współczesnego świata sięga m.in. po narzędzia rodem z języka reklamy, język schematyczny i uproszczony, traktując przy tym malarskie medium jako język wymykający się pełnej kontroli.
Katowice
W najbliższy czwartek (29.07) startuje tegoroczna edycja festiwalu Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, a towarzyszyć jej będzie otwierana tego samego dnia wystawa w Rondzie Sztuki. Kuratorowana przez Adriana Chorębałę ekspozycja będzie przy tym podchodzić do muzycznego tematu dość przewrotnie, bo wbrew naturze festiwali, gromadzących bądź co bądź najciekawszych w danym momencie artystów, skupi się ona na wstydliwych muzycznych przyjemnościach. Na Guilty pleasure – ukrytych przyjemnościach w muzyce zobaczymy prace m.in. Karoliny Jabłońskiej, Wilhelma Sasnala, Irminy Rusickiej czy Bartka Buczka.
Rodzicom spędzającym wakacje w mieście polecamy wycieczkę razem z latoroślami do katowickiego BWA, gdzie w tę sobotę (31.07) otworzy się wystawa Alfabet sztuki dziecka. Jej osią będą skojarzenia słowno-obrazowe mające zainteresować najmłodszych odbiorców sztuką i dać im oraz rodzicom narzędzia do rozmawiania o niej i jej interpretowania. Wśród prezentowanych prac znajdą się zarówno obiekty z kolekcji BWA, jak i prace powstałe specjalnie na tę okazję, a wreszcie prace autorstwa samych dzieci. Kuratorowanej przez Ewę Kokot wystawie towarzyszyć będzie także słownik z hasłami opisanymi przez Irmę Kozinę.
Kraków
Do końca sierpnia trwa nabór do konkursu Konstelacja LEM: technologia – krytyka – sztuka w ramach projektu organizowanego przez Instytut Kultury Willa Decjusza we współpracy z Fundacją im. B. Chromego, Wydziałem Intermediów ASP w Krakowie oraz Fundacją Rozwoju Sztuki Intermediów. Do konkursu zgłaszać się mogą studenci i studentki wszystkich polskich uczelni artystycznych, a nadsyłane propozycje powinny być intermedialnymi pracami nawiązującymi do postaci lub dorobku Stanisława Lema. Dziesięć spośród nich zaprezentowanych zostanie jesienią na wystawie w Galerii Bronisława Chromego w Krakowie.
Lublin
W ramach kolejnej odsłony Nowego Złotego, goszczącego obecnie w Otwartym Studio Antyfaszystowskim przy Galerii Labirynt w Lublinie, zobaczymy tym razem wystawę Planety. Tajemnica świętego namiotu, która otworzy się w ten piątek (30.07), to projekt odnoszący się do samotnych pobytów artystki w lesie, traktowanych jako okazja do obserwowania siły i różnorodności natury. Przenosząc ten rodzaj uważności na pobyt w mieście, artystka skoncentrowała uwagę na topoli czarnej znajdującej się przed Labiryntem, stutrzydziestoletnim drzewie przez mieszkańców Lublina nazywanym „baobabem”, które co prawda przed kilkoma laty zostało wycięte po zainfekowaniu przez grzyba, ale jego resztki pozostają wciąż na miejscu. W Nowym Złotym Planeta zaaranżuje Chram Wolności, który służyć ma celebrowaniu naturalnej biodegradacji, zaś w dniu otwarcia odbędzie się performans uhonorowania drzewa.
Nowe Miasto Lubawskie
Jeszcze do najbliższego piątku (30.07) nadsyłać można zgłoszenia do open calla ogłoszonego przez Fundację Inicjatyw Krajobrazowych Wybudowania, przeznaczonego dla artystek i artystów oraz animatorów i animatorek. Zgodnie z misją fundacji, działającej na terenach poza wielkomiejskich, projekt Ruchomości rodzinne. Rzemiosło na ziemi lubawskiej skierowany ma być do dzieci i młodzieży z wsi położonych w regionie. Zgłoszenia dotyczyć powinny odszukiwania śladów po pracy dawnych miejscowych rzemieślników, odziedziczonej materialności i miejsca pracy fizycznej we współczesnym świecie.
Olsztyn
Fragmenty kolekcji Waldemara Andzelma prezentowane były dotąd nie tylko na wystawach, ale i w szeregu publikacji dotyczących całego zbioru i poszczególnych artystów w nim obecnych. Kolejne spojrzenie na zbiory lubelskiego kolekcjonera zobaczymy tym razem w murach BWA Olsztyn, gdzie 6 sierpnia otworzy się wystawa Kolekcja Waldemara Andzelma. Zobaczymy na niej prace m.in. Kojiego Kamojiego, Ryszarda Winiarskiego, Jana i Marcina Berdyszaków oraz innych artystów i artystek zajmujących ważne miejsca w kolekcji.
Opole
W najbliższą sobotę (31.07) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu otworzy się solowa wystawa Pawła Czekańskiego Let the world burn. Jej narracja krążyć będzie wokół tematu postępującej katastrofy klimatycznej, artysta jednak skupia uwagę nie na procesach ekologicznych w skali makro, a na pojedynczym człowieku i perspektywie egzystencjalnej. Prezentowane w Opolu prace odwoływać się będą m.in. do tradycyjnej konwencji pejzażu, wykorzystując przy tym elementy groteski, by opowiedzieć o poczuciu braku sprawstwa i postępującym zwątpieniu.
Opolno-Zdrój
Kopalnia Turów znalazła się w ostatnim czasie na czołówkach gazet w związku z polsko-czeskim sporem i postanowieniem TSUE w sprawie wstrzymania jej działalności, co siłą rzeczy pokazuje aktualność dyskusji prowadzonych pół wieku temu w ramach odbywającego się na tym terenie Pleneru Ziemia Zgorzelecka. Z okazji okrągłej rocznicy tego pionierskiego dla refleksji ekologicznej w polskim polu sztuki wydarzenia, w dniach 6-8 sierpnia odbędzie się w Opolnie-Zdroju plener pod hasłem Opolno 2071, organizowany przez Biuro Usług Postartystycznych we współpracy z przedstawicielkami i przedstawicielami lokalnej społeczności, stowarzyszeniem „Na Trójstyku” oraz MWW i ASP we Wrocławiu. Podczas serii działań wokół kopalni artystki, kuratorzy i badaczki wybiegać będą myślą w przyszłość o kolejne półwiecze, zastanawiając się nad tym jaki los czekać może cały region.
Orońsko
Performans polsko-amerykańskiej artystki Moniki Weiss zatytułowany Metamorphosis-Nirbhaya zobaczymy 7 sierpnia w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Będzie to trzyczęściowa kompozycja wokalno-instrumentalna wykonywana przez kilkudziesięciu wokalistów i instrumentalistów, tak profesjonalistów jak i amatorów. Jej istotą jest dźwiękowe mapowanie przestrzeni i zespołowe doświadczenie kontaktu z naturą. Performans jest częścią projektu Nirbhaya, w ramach którego artystka wcześniej zrealizowała m.in. wystawę w CRP pod tym samym tytułem.
Poznań
Powstająca w ramach pracy badawczej prowadzonej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu indywidualna wystawa Ani Bąk Rzeczy, które przychodzą falami otworzy się w najbliższy piątek (30.07) w galerii SKALA. Artystka związana z łódzką ASP, gdzie od dekady pracuje w Pracowni Multimediów, podejmie w niej temat opierających się na wymianie substancji, form i znaczeń związków cielesności z otoczeniem.
Sierpień w Poznaniu upłynie przede wszystkim pod znakiem Magdaleny Abakanowicz, która została niedawno patronką Uniwersytetu Artystycznego. W poznańskim Muzeum Narodowym 8 sierpnia otworzy się kuratorowana przez Annę Borowiec monograficzna wystawa artystki zatytułowana Jesteśmy strukturami włóknistymi, zorganizowana we współpracy z UAP. Przekrojowa wystawa koncentrować się będzie przede wszystkim na kluczowych w dorobku artystki monumentalnych abakanach, związanych również z historią jej pracy na poznańskiej uczelni, gdzie powołała do życia Pracownię Gobelinu.
Dwa dni później (10.08) otworzy się druga wystawa powstająca w ramach obchodów nadania UAP imienia Abakanowicz, tym razem w Galerii Piekary, również zatytułowana cytatem z samej artystki: Moje formy to kolejne skóry, które z siebie zdejmuję. Zobaczymy na niej prace pochodzące z prywatnych kolekcji, niedostępne na co dzień dla szerszej publiczności, a osią przewodnią ekspozycji będzie rola figury w twórczości Abakanowicz.
Sokołowsko
Kojarzące się wciąż głównie z performansem w oldskulowym wydaniu Konteksty w Sokołowsku zaczynają zaplanowany na najbliższe trzy lata proces rebrandingu, który rozpocznie się od startującego w ten czwartek (29.07) Kongresu postartystycznego zwołanego przez Sebastiana Cichockiego i Mariannę Dobkowską, z udziałem osób zajmujących się sztuką, teorią, aktywizmem i edukacją, m.in. Izy Tarasewicz, Ewy Tatar, Mateusza Kowalczyka czy Spółdzielni Krzak. Jego idea nawiązuje do plenerów artystycznych z lat 70., a wystąpienia w ramach kongresu będą miały w większości charakter efemeryczny, przybierając postać wykładów, spacerów czy wspólnych posiłków.
Sopot
Jeśli nie mieliście nigdy okazji wybrać się do Muzeum Jerke w Recklinghausen, to muzeum przyjedzie do was – a dokładniej rzecz biorąc część kolekcji jego twórcy do Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W piątek (30.07) otworzy się tam kuratorowana przez Bogusława Deptułę wystawa Ku wolności. Polska sztuka XX i XXI wieku. Prace z kolekcji Wernera Jerke z Recklinghausen. Zobaczymy na niej prace z ostatnich kilku dekad, które znalazły się w zbiorach urodzonego w Gliwicach niemieckiego okulisty i kolekcjonera, a przy tym twórcy pierwszego muzeum polskiej sztuki za granicą. Wśród nich znajdzie się m.in. sporo malarstwa autorstwa członków Gruppy i grupy Ładnie, Edwarda Dwurnika czy Leona Tarasewicza.
W Goyki 3 Art Inkubator od 16 do 28 sierpnia będzie można z kolei zobaczyć nową pracę włoskiej artystki Valentiny Furian, powstałą specjalnie dla sopockiej instytucji. Auroras to tymczasowa interwencja, która przekształcać będzie doświadczenie przebywania wokół willi, w której mieści się galeria. Artystka posługuje się w niej przede wszystkim światłem, tworząc rodzaj halucynacji, doświadczenia skoncentrowanego na relacjach między ludźmi a naturą oraz między rzeczywistością a fikcją.
Szczecin
4 sierpnia w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie otworzy się przygotowana we współpracy z Trafo i Akademią Sztuki w Szczecinie wystawa kuratorowana przez profesora AS Kamila Kuskowskiego. Na Strategiach gestu zobaczymy prace dwójki artystów, Małgorzaty Szymankiewicz i Pawła Książka. Formalnie reprezentują oni zupełnie różne światy, a ich konfrontacja będzie okazją do refleksji nad znaczeniem tytułowego gestu jako podstawy praktyki artystycznej.
Świnoujście
W Galerii Sztuki Współczesnej ms44 otworzy się 15 sierpnia kolejna wystawa oparta na medium fotograficznym, tym razem odwołująca się jednak również do kontekstu lokalnej tożsamości. Na ekspozycji zatytułowanej Jestem okiem zobaczymy prace dziesięciorga fotografek i fotografów mierzących się z zadaniem opisania codzienności Świnoujścia i przekucia jej w rodzaj mitu. Patronką projektu będzie postać Elsy von Freytag-Loringhoven, urodzonej właśnie w Świnoujściu dadaistki.
Toruń
W Galerii Sztuki Wozownia 6 sierpnia otworzą się trzy wystawy indywidualne, których autorkami będą młode absolwentki Wydziału Sztuk Pięknych UMK. Projekt Małgorzaty Czyż będzie miał charakter mocno autotematyczny, skupiając się na celebrowaniu samej ekspozycji, bo jak deklaruje w tytule artystka – Zawsze chciałam mieć Tu wystawę. Alina Śmietana w wystawie Nikogo nie ma w domu opowie z kolei o „niewykazywaniu obecności mentalnej” w wyniku intensyfikacji życia wewnętrznego lub wręcz przeciwnie – jego zamarcia. Innego rodzaju introspekcji podejmuje się natomiast Magda Typiak, która na wystawie Presence (Obecność) zaprezentuje cykl specyficznych autoportretów fotograficznych, z których wycięta została sama postać artystki, będących symbolicznym zapisem emocji i doświadczeń twórczyni odwiedzającej ważne dla niej miejsca.
Warszawa
Ciało to temat w sztuce obecny nieustannie, choć sposób jego ujęcia dziś wygląda już zupełnie inaczej niż choćby w czasach sztuki krytycznej, co pokazuje wystawa Osobny pokaz. Ciało pandemiczne, którą od jutra (27.07) będzie można oglądać w Salonie Akademii. Znalazły się na niej prace studentek i studentów warszawskiej akademii koncentrujące się właśnie na ciele, a przy tym powstałe w większości w latach 2019-2020, a więc w kontekście pandemii i związanych z nią doświadczeń lockdownu, strachu i frustracji.
W ramach rocznego projektu performatywnego Szukamy i Tworzymy rozpocznie się dziś (26.07) Summer Intensive, czyli intensywny dwutygodniowy program warsztatowy powstający w koprodukcji z Centrum w Ruchu i studiem Oddaj Ciężar. Będzie on podzielony na dwie ścieżki tematyczne: Performatywno-Sensualną oraz Dramaturgiczno-Wizualną. Jednocześnie program skierowany jest do szerokiej rzeszy chętnych, od zawodowych tancerzy i sportowców po osoby dopiero chcące rozpocząć swoją przygodę z ruchem.
W ramach rozwijanego od dłuższego czasu projekt AMZN Tytus Szabelski zrealizował przed kilkoma miesiącami wystawę w poznańskim Arsenale, teraz zaś kolejną jego odsłonę zobaczymy w Biennale Warszawa. W najbliższy piątek (30.07) artysta zaprezentuje instalację Sznur, której tytuł nawiązuje do zdania: „Kapitaliści sprzedadzą nam sznur, na którym ich powiesimy”. Zgodnie z tą myślą Szabelski stawia pytania o to, czy kupione w sklepie znanym z wyzyskiwania pracowników i pracownic książki z kanonu myśli lewicowej da się wykorzystać przeciw niemu i czy w dzisiejszych realiach ma sens strategia bojkotu konsumenckiego. Przy okazji otwarcia odbędzie się też koncert na wiolonczelę Aliaksandra Serdziukou, białoruskiego rezydenta Biennale Warszawa w ramach programu wspierającego represjonowanych artystów i działaczy kultury z Białorusi.
6 sierpnia w Stroboskopie nową pracę pokaże amerykańska artystka Kelley O’Brien. The Liberation of Terra Superna to trzykanałowa animacja prezentująca wizję przyszłego wyglądu parku Forest Hills w East Cleveland. Przed jego powstaniem dziką przyrodę tego miejsca badała botaniczka i sufrażystka Harriet Keeler, następnie w latach 30. owa przyroda została zniszczona w ramach założenia parkowego, dziś, gdy miasto zbankrutowało, park ten dziczeje na nowo. O’Brien wizję przyszłości przeplata z powidokami przeszłości miejsca, by na ich styku stworzyć projekt rzeczywistości opartej nie na dominacji, a współpracy i poszanowaniu wszelkich form świadomości.
Tego samego dnia (6.08) wystartuje jubileuszowa, dwudziesta edycja Festiwalu Ciało/Umysł. Przy tej okazji organizatorzy sięgać będą do własnej przeszłości, by w ramach odsłony pod hasłem Niech żyję! eksplorować archiwa i dokonywać reinterpretacji, redefinicji i remiksów wcześniejszych pojęć, teorii i samych spektakli. Festiwal odbywać się będzie w formule hybrydycznej, na wirtualnej scenie (czyli Facebooku i YouTubie) oraz w salach Teatru Studio, Komuny Warszawa i CSW Zamek Ujazdowski.
Po kilku wystawach sięgających do historii polskiego malarstwa w Fundacji Stefana Gierowskiego zobaczymy kolejny projekt poświęcony młodej scenie malarskiej. Swego czasu przekrojową wystawę mapującą ową scenę przygotowali w galerii Cyryl Polaczek i Yui Akiyama, tym razem w roli kuratorów wystąpią Michalina Sablik i Kamil Pierwszy. Otwierana 14 sierpnia wystawa pod zaczerpniętym z prozy Schulza tytułem W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą zgromadzi prace z ostatnich dwóch lat, dalekie z reguły od tematów społeczno-politycznych, nawiązujące zaś do malarstwa symbolistycznego, surrealistycznego czy ekspresjonistycznego, a jednocześnie w postironiczny i emocjonalny sposób odnoszące się do współczesnej popkultury. Szukając przyczyn zainteresowania młodych malarek i malarzy tematyką mitologiczną, magiczną, baśniową czy psychodeliczną kuratorzy wskazują na widoczny w pracach eskapizm, ale i możliwość głębszego zanurzenia się w ten sposób w coraz bardziej surrealnej i magicznej rzeczywistości.
Sztukę haitańską w rodzimych galeriach mamy okazję oglądać niezwykle rzadko (by nie powiedzieć nigdy), warto więc 19 sierpnia wybrać się do Galerii Jednostka, gdzie otworzy się tego dnia wystawa Vodou Politics. Przedstawi ona kontekst polityczny i historyczny kultury i religii vodou, znacznie bogatszej i bardziej zniuansowanej niż malują ją orientalistyczne hollywoodzkie filmy. Na wystawie zobaczymy m.in. obrazy Jacques’a Pierre’a, odnoszące się do kolonialnej przeszłości i obecnej sytuacji politycznej Haiti, abstrakcyjne prace na papierze Ronalda Mevsa i obrazy vodou młodych artystów ze szkoły Charles Art Jerry. Wystawa organizowana jest przez Fundację Asoto, której misją jest prezentowanie tych zjawisk kulturowych, które przedstawiane bywają często mylnie, poprzez oddawanie głosu lokalnym artystom z różnych części świata.
Zapis socjologiczny w wydaniu horrorowym zaprezentują na otwieranej 26 sierpnia w HOS Gallery wspólnej wystawie Bolesław Chromry, Rafał Dominik i Magdalena Sawicka. Sięgając po tytuł z klasycznego filmu grozy z końca lat 70., Wzgórza mają oczy, przyglądać się będą postpandemicznej rzeczywistości i powszechnemu wkurwieniu buzującemu pod cienką warstwą uładzoncyh pozorów.
Rodzimy świat sztuki przez długi czas raczej omijał temat NFT. Teraz jest szansa na zmianę tego stanu rzeczy za sprawą projektu Kryptoutopie. Sztuka w kapitalizmie i o kapitalizmie, realizowanego przez centrum technologii spółdzielczych CoopTech Hub. Będzie to kolekcja cyfrowych prac, wystawiona w galerii Śmierć Człowieka od 26 sierpnia do 5 września. Kryptoutopie stawiać będą pytania o przyszłość sztuki, a zarazem prezentować różne wizje cyfrowego kapitalizmu, do dystopijnych po utopijne.
Wrocław
W sierpniu rozpocznie się kolejna odsłona tegorocznego programu Biennale WRO, której hasłami przewodnimi będą klimat i miasto, a więc tematy dotyczące środowiska miejskiego, ekologii i biopolityki. Serię wydarzeń rozpocznie 5 sierpnia pokaz prac wideo Floaters w Centrum Sztuki WRO, w ramach którego zobaczymy prace Very Sebert, grupy Telcosystems, Chloé Galibert-Laîné i Francesci Fini.
Nadchodzącej 21. edycji Nowych Horyzontów towarzyszy nie tylko wystawa we wrocławskim BWA, ale także premierowy pokaz filmu Joanny Rajkowskiej Awangarda dla owadów w 66P. Wyprodukowany przez galerię film oglądać będzie można w ramach pokazów startujących 12 sierpnia. Dystopijna etiuda Rajkowskiej to część jej projektu rozwijanego od kilku. Jej bohaterkami są dzikie pszczoły mieszkające w ogrodzie artystki, których rytuały godowe sfilmowała ona w scenografii starego domku dla lalek wypełnionego miniaturowymi reprodukcjami kanonicznych dzieł awangardy.
Zielona Góra
Indywidualna wystawa Izabeli Kaczmarek-Szurek, ilustratorki i graficzki, autorki m.in. oprawy graficznej i ilustracji do ostatniej książki Katarzyny Nosowskiej, otworzy się 6 sierpnia w galerii BWA Zielona Góra. Pomyśl o czymś przyjemnym będzie opowieścią osadzoną w na wpół sennych realiach lat 90., poetyce przedmieść skąpanych w słońcu, odrapanych i pięknych zarazem.