SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.02.2017 4 min

„Siedmiu Ojców. Siedem Tańców” Zuzanny Janin w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak

Wystawa Zuzanny Janin Siedmiu Ojców. Siedem Tańców jest wystawą o męskości. Artystka prezentuje najnowsze realizacje rzeźbiarskie, rysunki, kolaże oraz prace wideo, zrealizowane na przestrzeni ostatnich lat, których centralną figurą jest postać mężczyzny. Wystawa eksploruje problem styku pamięci prywatnej i zbiorowej, artystka przywołując fragmenty pamięci osobistej uniwersalizuje je, odwołując się do takich pojęć jak męskość, ojcostwo, patriotyzm, bohaterstwo czy pamięć historyczna. Dokonując retrospekcji, powrotów i pętli w czasie, analizuje te pojęcia na nowo i zadaje pytanie o ich znaczenie i uniwersalność we współczesnej kulturze.

Instalacja rzeźbiarska Siedmiu Ojców (2014), składa się z umieszczonych na pniach dębu niewielkich figur mężczyzn przedstawiających rzeźbione z pamięci postacie „ojców” – od biologicznego taty, przez ojczyma, teściów, ojca chrzestnego i ojców adopcyjnych –  wykonanych z przezroczystej żywicy epoksydowej. Instalacji towarzyszy fryz rysunków-listów, napisanych przez artystkę do każdego z nich, przywołujący także uwarunkowania historyczne, wojny, totalitaryzm, które kształtują losy i prywatne zachowania ludzi, demaskując ich mocne i słabe strony, niekiedy słabości i lęki. Praca ma charakter bardzo osobisty, jednak przywołując we wspomnieniach obecnych i nieobecnych mężczyzn, artystka kontestuje relacje krytycznie odnosząc się do stereotypowej formuły męskości, kształtuje pamięć o starszych mężczyznach w ich niekiedy chwiejnym poczuciu ojcostwa. Na wystawie pokazana zostanie także ostatnia praca artystki: Ostatnia kąpiel (Iggy Pop. Lust for Life) (2017), będąca odwrotnością ikonicznego przedstawienia Zuzanna i starcy.

Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak

Na ekspozycji pokazana będzie także seria kolaży: Powstańcy, Ocaleńcy i Drużyna (1863-2016), których punktem wyjścia stały się XIX – wieczne rysunki akademickie nagich modeli autorstwa prapradziadka artystki, malarza i rysownika Ignacego Jasińskiego, więźnia i zesłańca do Rosji za udział w Powstaniu Styczniowym. Klasyczne rysunki, wizerunki dawnych bohaterów –  patriotów, powstańców – zostały zestawione z wycinkami z gazet XX wieku  prezentującymi wizerunki mężczyzn popkultury, powszechnie uznanych za symbole męskości, wzorce nowoczesnego mężczyzny (David Bowie, Brad Pitt, Pelé), czy półnagich kibiców na meczach futbolowych. Dialog między przeszłością a współczesnością kieruje uwagę artystki na dawne i obecne postrzeganie męskości.

Spojrzenie artystki jest poetycką adoracją, jak i surowym komunikatem. To ona kontroluje i sprawuje władzę zarówno nad wizerunkami pamięci starszych mężczyzn w instalacji rzeźbiarskiej, jak i przedstawieniami młodych mężczyzn z serii kolaży. Artystka odwraca  relacje podporządkowania wizerunku kobiet mężczyznom, do czego przyzwyczaiła nas tradycyjna narracja historii sztuki.

W mniejszej sali prezentowane będą dwie realizacje wideo z serii Taniec jak urządzenie mapujące (Miasto 2015-2016 i Taniec dla Nelly i Marii 2016). W pierwszej pracy pojawia się widoczna z drona malutka postać tańczącej kobiety, która przemieszcza się po ulicach miasta. Wirująca postać znaczy terytorium, pozostawia ślady, zaznaczając obszar jej wolności i radości, w której nie ma wizualnego śladu przemocy i agresji konotowanej z kulturą męskości. Jednak zarejestrowana przestrzeń miejska ma swoją historię, jest miejscem styku pamięci prywatnej – przenoszonych przez artystkę na przestrzeni dekad pamięci traum losów mieszkańców związanych z wojenną historią miasta – oraz pamięci zbiorowej, oficjalnej, która także jest wrażliwa i może być przedmiotem manipulacji politycznej czy ideowej. Druga praca przedstawia kobiecą postać tańczącą w przestrzeni prywatnej domu w ciężkich chodakach, jakie nosili więźniowie obozów koncentracyjnych. Realizacja ta przywołuje pamięć matki i babci artystki ocalonych z transportu do Auschwitz.

Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin, Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak
Zuzanna Janin_Siedmiu Ojców. Siedem Tańców, widok wystawy, fot. Magdalena Małyjasiak

Taniec, który na przestrzeni lat wyznaczał nowe trendy w kulturze będąc przejawem buntu i wyzwolenia, służy artystce jako narzędzie wizualizujące uniwersalną prawdę o życiu, o człowieku, o szczęściu i redefiniujące jego relację z otaczającym światem, przestrzenią, pamięcią. Wystawa Siedmiu Ojców. Siedem Tańców  jest przywołaniem pytań o wolność jednostki, artystka  wskazuje konieczność redefinicji podstawowych pojęć dotyczących tożsamości, relacji, rodziny, władzy i polityki.

Wystawa jest częścią projektu realizowanego w Galerii Labirynt w Lublinie oraz Galerii BWA w Olsztynie w 2016. Wystawie towarzyszy monograficzna książka poświęconej twórczości artystki pt. Biała kruk, wydana wspólnie przez Galerię Labirynt w Lublinie i lokal_30 w Warszawie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Zuzanna Janin
Wystawa
Siedmiu Ojców. Siedem Tańców
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska, GGM1
Czas trwania
13.01 - 26.02.2017
Osoba kuratorska
Mariola Balińska
Fotografie
Magdalena Małyjasiak
Strona internetowa
ggm.gda.pl
Indeks
Gdańska Galeria Miejska Mariola Balińska Zuzanna Janin

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Siedmiu Ojców. Siedem Tańców” Zuzanny Janin w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności