SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 37/2023 Do zobaczenia 20.09.2023 2 min

„Rzeczy, które się wycofują” Patrycji Orzechowskiej w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Patrycja Orzechowska, jeszcze bez tytułu, 2020–2023. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Krzysztof Morcinek

Ta wystawa jest o nas o tyle, o ile jest o obiektach, które w jakimś stopniu, jako ludzie, powołaliśmy do życia. Przede wszystkim jednak jest o „ciemnej stronie” rzeczy. Tej, która wycofuje się z relacji z człowiekiem. Jest, jeśli nawet nas by nie było.

Wystawa prac Patrycji Orzechowskiej jest zbiorem zagadkowych przedmiotów, zawierających tymczasowe sojusze. Zanurzając się w jej sensorium, z łatwością dostrzegamy niektóre elementy: hak, rdza, miękkie, twarde, ziemia, glina, szpikulec, gwóźdź, klatka, fałda, naczynie, różnica: pełne/puste. Rozpoznawanie opiera się na różnicy. Od niej zaczynamy. Używając wzroku, niektóre układy kresek rozpoznajemy jako rysy ludzkiej twarzy (to ewolucyjne przystosowanie), dwa wydłużone trójkąty to nożyce. Co jednak dzieje się, kiedy zaciera się wyrachowana czytelność funkcji nadanej przedmiotom przez ich twórców, gdy te tracą swój gospodarczy i ekonomiczny sens? Inteligencja, ludzka czy sztuczna, łaknie odniesień, porównań, podobieństw. Ignoruje to, co niejasne i z jej perspektywy bezsensowne.

Patrycja Orzechowska, jeszcze bez tytułu, 2023; „Akupunktura”, 2023. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Julia Ogińska
Patrycja Orzechowska, jeszcze bez tytułu, 2022. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Julia Ogińska
Patrycja Orzechowska, jeszcze bez tytułu, 2022–2023. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Julia Ogińska
widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują” Patrycji Orzechowskiej w Galerii Bielskiej BWA, fot. Julia Ogińska
Patrycja Orzechowska, (od lewej) „Wylinka”, 2022; „Kolekcjoner kości”, 2016–2018; „Ciałopalenie”, 2019–2023. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Julia Ogińska
Patrycja Orzechowska, jeszcze bez tytułu (urny), 2018–2023. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Krzysztof Morcinek
Patrycja Orzechowska, „OOO”, 2020. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Krzysztof Morcinek
Patrycja Orzechowska, „12 małpek. Technika na butelkę traconą”, 2019–2023, „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Julia Ogińska
Patrycja Orzechowska, „Tak-tak, nie-nie”, 2019. Widok wystawy „Rzeczy, które się wycofują”, fot. Krzysztof Morcinek

Na tym napięciu pracują obiekty Orzechowskiej. Zahaczają o skojarzenia i trzymają tak długo, jak się da. Przyciągają, by za moment odepchnąć. Wycofują się z pierwszych emocji, wikłają umysł w dziwne hipotezy. Prowokują nowe ich kombinacje. Żadne nie pozostają jednak trwałe ani ostateczne. Podobnie jak instalacje artystki, które nieustannie transformują, próbując nowych rozwiązań.

Można ujrzeć w nich obraz depresji antropocentrycznego, racjonalnego świata i rosnącego wpływu – oraz niejasnych kompetencji – samouczących się sieci neuronowych. Tymczasowo złączone, splątane na chwilę tylko drutem, czy gumką, rzeczy te rozumieć można też inaczej. Nie metaforycznie a wprost. Ich struktura ma bowiem składnię magiczną. Sięga po znane z szamanizmu i innych rytuałów religijnych związki sztuki z tym, co przedjęzykowe i przedracjonalne: stawaniem się i działaniem w świecie, zamiast przedstawiania go sobie.

Rzeczy, które się wycofują to opowieść o oporze, a może nawet buncie zbyt długo wykorzystywanych rzeczy. Obiektów, których istnienie jest niezaprzeczalne, choć musi pozostać dla nas niejasne, tak długo, jak nie nauczymy się porozumiewać ich językiem i negocjować z nimi możliwości naszego przetrwania.

Anna Mituś

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Patrycja Orzechowska
Wystawa
Rzeczy, które się wycofują
Miejsce
Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Czas trwania
1.09. – 1.10.2023
Osoba kuratorska
Anna Mituś
Fotografie
Krzysztof Morcinek, Julia Ogińska
Strona internetowa
galeriabielska.pl/wystawa/patrycja-orzechowska-rzeczy-ktore-sie-wycofuja
Indeks
Anna Mituś Galeria Bielska BWA Patrycja Orzechowska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Rzeczy, które się wycofują” Patrycji Orzechowskiej w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności